Kong vinter herjer med togforbindelsene mot Sørlandet

Grunnet svært utfordrende værforhold innstilles alle tog mellom Oslo S og Kristiansand torsdag 4. Januar, melder Go-Ahead nå onsdag kveld. Det blir heller ikke satt inn annen transport som alternativ for kansellerte tog siden kjøreforholdene langs E18 er særdeles vanskelige.

Sommerbyen Kristiansand viser seg fra en helt annen side om dagen. Her har Kong Vinter festet grepet og Bane NOR´s kraftige snø-ryddemaskiner går i skytteltrafikk. Foto: Bane NOR

Store deler av Sørlandets togtilbud er lammet av dårlig vær. Mye nedbør i form av snø og vind skaper umulige kjøreforhold for toget mellom Oslo og Kristiansand. Det har vært full stans onsdag. Utfordringene er ikke bare å holde sporene snøfrie. Kjøreledninger er også utsatt for snø som legger seg på de strømførende kablene. Det blir heller ikke satt opp alternativ transport for togene siden det også er spesielt vanskelige kjøreforhold på E18, og politi- og vegmyndighetene oppfordrer til å minimere trafikken langs veiene. Bane NOR jobber med alt de har tilgjengelig av tyngre snø-ryddere langs både Sørlandsbanene og Bergensbanen.

I den grad det er mulig prøver Bane NOR å holde linjene såpass åpne at det er mulig å kjøre godstog mellom hovedstaden og Sørlandet.

Arendalsbanen hardest rammet

Slik ser det ut langs linjene på Arendalsbanen i dag. Store snømengder skaper mange utfordringer for ryddemannskapene.
Foto: Bane Nor

Grunnet de enorme snømengder og fare for trefall langs spor og linjer, innstilles alle tog mellom Arendal og Nelaug frem til mandag 8. januar kl. 05:00, skriver Go-Ahead på sine nettsider nå i kveld. Denne banestrekningen ble stengt allerede første nyttårsdag.

Det er for tidlig å si noe sikkert om når sidebanen mellom Arendal og Nelaug kan gjenåpnes, men Bane NOR varsler at det vil komme en ny oppdatering torsdag morgen. Og på grunn av snøfallet er et omfattende arbeid med akutt vegetasjonsrydding satt i gang. Hensikten er å fjerne snøtunge busker og trær som har lagt seg over kjøreledningen på deler av strekningen.

–De enorme snømengdene og vinden byr fortsatt på utfordringer med å holde sporveksler fri for snø og is. Reisende må derfor være forberedt på at det fortsatt kan oppstå forsinkelser. Beredskapen er hevet flere steder i Sør-Norge, og særlig på togstrekningene i høyfjellet, etter at snøværet meldte sin ankomst. Det nivået opprettholdes også fram mot den forventede sprengkulda til helga, sier senior kommunikasjonsrådgiver i Bane NOR, Harry Korslund.

Go-Ahead oppfordrer sine kunder om å kontakte kundesenteret med spørsmål om innstillinger og refunderbare billetter, eller sjekk følgende side for mer informasjon

https://go-aheadnordic.no/trafikk-ruter-linjer/trafikkmeldinger

Her kan du lære mer om den enorme jobben som gjøres med å holde norsk jernbane i gang når Kong Vinter tar over styringa i landet vårt.

https://www.banenor.no/nyheter-og-aktuelt/nyheter/2023/vinter-pa-jernbanen-store-utfordringer-maskiner-og-innsats/

Det er kraftige saker som tar5 løs på snømengdene langs sørlnadsbanen. Foto: Bane NOR

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

«Randklev ll»? – Dovrebanen stengt på ubestemt tid

Med flommen som ødela Randklev bru friskt i minne, melder Bane NOR i morges om at de i natt måtte stenge Dovrebanen på ubestemt tid. Tidligst onsdag 5. februar kan de komme med en oppdatering. Det jobbes nå på spreng for å kartlegge eventuell skader på Otta Jernbanebru hvor løsmasser er gravd ut under et […]

Les mer

Økt kapasitet på Bergensbanen med flere krysningsspor

Bane NOR jobber nå med planleggingen av to nye krysningsspor på Bergensbanen sammen med Multiconsult. Tre andre skal oppgraderes og forlenges. Hovedplanen skal være klare sommeren 2026, men uklart med byggestart. Fire av kryssingssporene ligger mellom Myrdal og Voss – på Vieren, Mjølfjell, Urdland og Ygre. I tillegg skal kryssingssporet på Ustaoset forlenges. De to […]

Les mer

Tøffe togkrav fra fylkestinget i Nordland

Fylkestinget i Nordland har sendt krav til Nasjonale myndigheter om at Nordlandsbanen snarest blir elektrifisert, at materiellet blir skiftet ut med nytt, og at man forlenger banen frem til Narvik. Ikke minst av sikkerhetspolitiske grunner og for å få større nasjonal kontroll over godstransporten. De får bare delvis støtte fra Jernbandirektoratet i ny beredskapsrapport. –Bare […]

Les mer