I går feiret SJ Norge sitt femårsjubileum. Det ble mye skryt fra både høyre og venstre i politikken, ikke minst fra sentrale samferdselspolitikere med ministeren i spissen for hyllesten. Det kom likevel ingen lovnader om at «suksessen» SJ Norge får fortsette utover konsesjonsperioden som utløper i 2028.
SJ Norge har ni ganger på rad toppet Jernbanedirektoratets kundetilfredshetsundersøkelse. Dette til tross for at selskapet har opplevd enorm motgang på disse fem årene selskapet har operert sentrale togstrekninger i Norge. Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård trakk frem i talen sin på Trondheim sentralstasjon, at det hele startet med Koronaen, hvor de fleste ble frarådet å ta tog, så kom brukollapsen ved Ringebu. Sener opplevde selskapet å miste en av sine ansatte i en forferdelig rasulykke på Nordlandsbanen. Og om ikke dette var nok, så ble de igjen rammet av stopp i flere måneder da Otta Jernbanebru sviktet nå sist vinter. Han la vekt på at nettopp organiseringen av SJ Norge og de ansattes innsats i slik motgang, vitnet om en sterk organisasjonskultur.

Samferdselsministerens hyllest ble avløst stortingsrepresentant Trond Helleland som sammenlignet selskapet med en femåring som har bursdag, men at forutsetningene og oppvekstsvilkårene ikke var bra.
–For en god oppvekst kreves det trygge og gode foreldre som, og der har kanskje ikke vi som politiker (foreldre) klart å levere. Dere måtte alt for tidlig stå på egne bein. Og det har dere bevist gang på gang at har gått bra. Jernbanen er til for passasjerene, der leverer dere gang på gang og kan vel kalles innovatører i tog-Norge, kom det fra en tydelig begeistret Trond Helleland, samferdselspolitisk talsmann for Høyre på Stortinget.

Morten Stordalen, samferdselspolitisk talsmann for FrP, var ikke snauere enn at han kalte det min, din og vår forsikring at dere er best blant kundene. –Vi lanserte reformen «På rett spor» sammen med Høyre i 2015, den ble gjennomført litt senere, og dere har levert tross usikre rammevilkår, og en foreløpig usikker fremtid, sa Stordalen. Han la også vekt på at Trøndelag og SJ både i Norge og Sverige spiller en meget viktig rolle i å skape økt sikkerhet for landet med nærheten til vår nabo, og Trøndelag som sentral i fremtidens opprustning av forsvarets behov for sikker infrastruktur.
En generell opprustning av Trønder- og Meråkerbanen ble også sentral for panelet av lokalpolitikere som alle stod på stortingslister for sine respektive partier, de man kaller trøndelagsbenken.

Tross suksessen?
Som nevnt, metaforene og hyllestene og ikke minst forståelsen var utgangspunktet for de fleste av talene til dagens jubilant.
Men etter en slik hyllest var det naturlig å stille samferdselsministeren spørsmålet om hvorfor han ikke kunne benytte anledningen til å gi jubilanten den gaven de ønsket seg aller mest. En avklaring om vilkårene for SJ Norge etter at konsesjonen utløper i 2028. Den kom ikke.
–Jeg ønsker ikke å si noe om dette før etter at Jernbanedirektoratet nå har avsluttet sin utredning om hvordan reformen har fungert, og om hvordan forutsetningene for videre tildeling skal fungere. Vi skal også se på hva andre land gjør med eventuelle tilbakeføringer og hva EU bestemmer seg for. Vi er opptatta av helheten nå. Så du kommer ikke til å få noe klart svar fra meg om SJ får fortsette driften før valget i høst, svarte samferdselsminister Jon-Ivar Nygård på Tog24 direkte spørsmål.
–Skjønner du at SJ Norge, og ikke minst de ansatte, synes det er tungt å leve med usikkerheten rundt fremtiden til sin egen arbeidsplass?
–Det gjør jeg, men det har ligget i kortene hele tiden. En konsesjon har en tidsavgrensning og det vet SJ meget godt.
Her kan du lese mer om hva Monica Lingegård, konserndirektør for SJ AB, fortalte Tog24.no for over ett år siden om å leve med denne usikkerheten.