Klok av skade – Bygger nytt fundament beregnet på 200-årsflommen

Nå kan støpingen av det viktige bærende fundamentet for «nye» Randklev bru starte. I dag ble den gedigne senkekassen løftet ut i Gudbrandsdalslågen av den danske gigantkranen som har stått på byggeplassen siden selve bruelementene ble tatt i land. Ifølge utbygger Bane NOR skal det nye fundamentet tåle en 200-årsflom.

I forbindelse med oppbyggingen av Randklev bru skal elvebunnen og fundamentene sikres mot erosjon og undergraving. Metoden for dette kalles «plastring», og som i stor grad går ut på å fylle deler av elvebunnen med stor stein som blir lagt ut systematisk. Dette sørger for at elvebunnen stabiliseres, og er den metoden som er mest motstandsdyktig mot kreftene i elva. Det nye fundamentet bygges etter dagens tekniske krav, og er dimensjonert for en 200-årsflom, heter det i en pressemelding fra Bane NOR.

Tunge løft på størrelse med en enebolig skal bli «kassen» hvor selve fundamentet skal bli til. Foto: Malin Moldeklev Meinhold

– Senkekassa er løftet ut der det gamle fundamentet stod, og skal fungere som forskaling og byggegrop for det nye fundamentet som nå skal bygges og støpes. Det har i perioder vært veldig kaldt og utfordrende å jobbe i elva, men nå står senkekassa der takket være dyktige folk fra entreprenørene vi har med oss. Randklev bru er dermed et viktig steg nærmere åpning, og vi holder tidsplanen, sier Eivind Aslaksen Hamre, prosjektleder for gjenoppbyggingen av Randklev bru.

Ikke store skader på selve bruelementene

Allerede i november ble det klart at bruelementene kunne gjenbrukes. Siden da har prosjektet jobbet med å reparere skadene, gjennom utbytting eller retting av delene som er deformert. Skadene er i hovedsak samlet i endene av bruspennene der de havnet i elva, og der de ble revet løs. Den siden av bruspennene som sto igjen fikk også skader som følge av kreftene som var i sving.

Les også:

Nå ert den viktige støpekassen, eller senkekassen som den kalles på fagspråket på plass ute i elven ved Randklev. Det betyr at støpingen av selve fundamentety kan begynne. Foto: Malin Moldeklev Meinhold, Sjøentreprenørene

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

Seline – stolt lokfører med mye ansvar

Bli med oss på en togtur med lokfører Seline Andersen i SJ. 27-åringen fra Kongsberg har utsjekk på fem forskjellige lokomotivtyper, og innrømmer at hun har fått skjelven bare en gang, og det var når en kvinne stod mitt i sporet på innkjøringen til Hamar. Det ble en kraftig nødbrems, og en litt tankefull hjemtur […]

Les mer

Bane NOR ønsker 11 ferske milliarder for å opprettholde forventningene

Ny rapport fra Bane NOR avslører enorme økninger i behovet for langsiktig vedlikehold og fornyelse av jernbaneanlegg. Over en femtedel av anleggene trenger fornyelse gjennom de neste 12 årene. Kostnadene er beregnet til cirka 11 milliarder, skriver Bane NOR i pressemelding. –Dette er årsaken til at vi nå ber om mer penger til vedlikehold. Årets […]

Les mer

Når går toget?

Bane NOR tilbyr nå alle å sette opp sin egen informasjonsskjerm hvor du kan få opp togtider og driftsinformasjon i sanntid i det området skjermen står eller brukes. Bakgrunnen for at dette nå er blitt en realitet er at mange bedrifter har spurt om denne type service. Alt du behøver er en skjerm, og kunnskapen […]

Les mer