Klok av skade – Bygger nytt fundament beregnet på 200-årsflommen

Nå kan støpingen av det viktige bærende fundamentet for «nye» Randklev bru starte. I dag ble den gedigne senkekassen løftet ut i Gudbrandsdalslågen av den danske gigantkranen som har stått på byggeplassen siden selve bruelementene ble tatt i land. Ifølge utbygger Bane NOR skal det nye fundamentet tåle en 200-årsflom.

I forbindelse med oppbyggingen av Randklev bru skal elvebunnen og fundamentene sikres mot erosjon og undergraving. Metoden for dette kalles «plastring», og som i stor grad går ut på å fylle deler av elvebunnen med stor stein som blir lagt ut systematisk. Dette sørger for at elvebunnen stabiliseres, og er den metoden som er mest motstandsdyktig mot kreftene i elva. Det nye fundamentet bygges etter dagens tekniske krav, og er dimensjonert for en 200-årsflom, heter det i en pressemelding fra Bane NOR.

Tunge løft på størrelse med en enebolig skal bli «kassen» hvor selve fundamentet skal bli til. Foto: Malin Moldeklev Meinhold

– Senkekassa er løftet ut der det gamle fundamentet stod, og skal fungere som forskaling og byggegrop for det nye fundamentet som nå skal bygges og støpes. Det har i perioder vært veldig kaldt og utfordrende å jobbe i elva, men nå står senkekassa der takket være dyktige folk fra entreprenørene vi har med oss. Randklev bru er dermed et viktig steg nærmere åpning, og vi holder tidsplanen, sier Eivind Aslaksen Hamre, prosjektleder for gjenoppbyggingen av Randklev bru.

Ikke store skader på selve bruelementene

Allerede i november ble det klart at bruelementene kunne gjenbrukes. Siden da har prosjektet jobbet med å reparere skadene, gjennom utbytting eller retting av delene som er deformert. Skadene er i hovedsak samlet i endene av bruspennene der de havnet i elva, og der de ble revet løs. Den siden av bruspennene som sto igjen fikk også skader som følge av kreftene som var i sving.

Les også:

Nå ert den viktige støpekassen, eller senkekassen som den kalles på fagspråket på plass ute i elven ved Randklev. Det betyr at støpingen av selve fundamentety kan begynne. Foto: Malin Moldeklev Meinhold, Sjøentreprenørene

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

Molde supporterne på vei til hovedstaden – «Sølv-bøtta» skal hjem med «gulltoget»

Så var de i gang. Moldesupporterne har fylt fem togvogner på «The Golden Train», og nå er de mange hundre fra supporterklubben til Molde «Tornekrattet» og uavhengige på vei mot hovedstaden og Cup-finale helg. Stemningen er på topp meldes det fra toget. Det er ikke spart på noe, og i vanlig stil så er dette […]

Les mer

Tog mot bil – Nordlandsbanen hardt rammet nok en gang

Utfordringene i kø for SJ NORD. Nå har de mistet nok et lokomotiv på grunn av en bil som stod fast på planovergangen mellom Svenningdal og Majavatn i Grane kommune i Nordland. Lokmangelen gjør situasonen kritisk vanskelig for både kunder og togoperatør. Dette skjer bare to måneder etter at Nordlandsbanen ble rammet av en fatal […]

Les mer

Mener det er klokt av ESA å kikke samferdselsdepartementet i kortene

Det har kommet kraftige reaksjoner fra ESA på direktetildelingen av Go-Aheads ruter på Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen til Vy. Brevet som ESA sendte til regjeringen ble skrevet 30. oktober, med frist til den 27. november. Nå har departementet svart. Go-Ahead mener de fortsatt har en sterk sak ut fra den prosessen som de kjørte i […]

Les mer