Klok av skade – Bygger nytt fundament beregnet på 200-årsflommen

Nå kan støpingen av det viktige bærende fundamentet for «nye» Randklev bru starte. I dag ble den gedigne senkekassen løftet ut i Gudbrandsdalslågen av den danske gigantkranen som har stått på byggeplassen siden selve bruelementene ble tatt i land. Ifølge utbygger Bane NOR skal det nye fundamentet tåle en 200-årsflom.

I forbindelse med oppbyggingen av Randklev bru skal elvebunnen og fundamentene sikres mot erosjon og undergraving. Metoden for dette kalles «plastring», og som i stor grad går ut på å fylle deler av elvebunnen med stor stein som blir lagt ut systematisk. Dette sørger for at elvebunnen stabiliseres, og er den metoden som er mest motstandsdyktig mot kreftene i elva. Det nye fundamentet bygges etter dagens tekniske krav, og er dimensjonert for en 200-årsflom, heter det i en pressemelding fra Bane NOR.

Tunge løft på størrelse med en enebolig skal bli «kassen» hvor selve fundamentet skal bli til. Foto: Malin Moldeklev Meinhold

– Senkekassa er løftet ut der det gamle fundamentet stod, og skal fungere som forskaling og byggegrop for det nye fundamentet som nå skal bygges og støpes. Det har i perioder vært veldig kaldt og utfordrende å jobbe i elva, men nå står senkekassa der takket være dyktige folk fra entreprenørene vi har med oss. Randklev bru er dermed et viktig steg nærmere åpning, og vi holder tidsplanen, sier Eivind Aslaksen Hamre, prosjektleder for gjenoppbyggingen av Randklev bru.

Ikke store skader på selve bruelementene

Allerede i november ble det klart at bruelementene kunne gjenbrukes. Siden da har prosjektet jobbet med å reparere skadene, gjennom utbytting eller retting av delene som er deformert. Skadene er i hovedsak samlet i endene av bruspennene der de havnet i elva, og der de ble revet løs. Den siden av bruspennene som sto igjen fikk også skader som følge av kreftene som var i sving.

Les også:

Nå ert den viktige støpekassen, eller senkekassen som den kalles på fagspråket på plass ute i elven ved Randklev. Det betyr at støpingen av selve fundamentety kan begynne. Foto: Malin Moldeklev Meinhold, Sjøentreprenørene

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

Europas vakreste togstrekning fyller 100 i år

I år kan norsk jernbane feire 170 år. Men det jubileet som kanskje blir mest lagt merke til skjer på en av verdens vakreste togstrekninger, Raumabanen. Der skal det pyntes med 100 lys på kaka, og festkomiteen lover en markering som er hundreåringen med mye gull på samvittigheten verdig. Selve dagen er 20. september i […]

Les mer

Rekordhøy miljøscore for jernbaneprosjektet i Drammen

Jernbaneutbyggingen i Drammen, som innbefatter blant annet nytt sammenhengende dobbeltspor mellom Oslo og Tønsberg og ny stasjon i Drammen, har fått den beste miljøpoengsummen noensinne for et anleggsprosjekt i Norge. Det bygges nye dobbeltspor mellom Drammen og Kobbervikdalen. Når anlegget åpner høsten 2025, går det et sammenhengende dobbeltspor mellom Tønsberg og Oslo. Det legger til […]

Les mer

«Snakkende tog» kan redusere viltpåkjørsler

I de tre siste årene har til sammen 3800 elg, hjort, rådyr og reinsdyr måttet bøte med livet i møte med tog. Dyrepåkjørsler er et økende problem for både lokførerne og Bane NOR. Frem til nå har løsningen vært å rydde skog og sette opp gjerder i områder med mye storvilt. Nå forskes det på […]

Les mer