Klok av skade – Bygger nytt fundament beregnet på 200-årsflommen

Nå kan støpingen av det viktige bærende fundamentet for «nye» Randklev bru starte. I dag ble den gedigne senkekassen løftet ut i Gudbrandsdalslågen av den danske gigantkranen som har stått på byggeplassen siden selve bruelementene ble tatt i land. Ifølge utbygger Bane NOR skal det nye fundamentet tåle en 200-årsflom.

I forbindelse med oppbyggingen av Randklev bru skal elvebunnen og fundamentene sikres mot erosjon og undergraving. Metoden for dette kalles «plastring», og som i stor grad går ut på å fylle deler av elvebunnen med stor stein som blir lagt ut systematisk. Dette sørger for at elvebunnen stabiliseres, og er den metoden som er mest motstandsdyktig mot kreftene i elva. Det nye fundamentet bygges etter dagens tekniske krav, og er dimensjonert for en 200-årsflom, heter det i en pressemelding fra Bane NOR.

Tunge løft på størrelse med en enebolig skal bli «kassen» hvor selve fundamentet skal bli til. Foto: Malin Moldeklev Meinhold

– Senkekassa er løftet ut der det gamle fundamentet stod, og skal fungere som forskaling og byggegrop for det nye fundamentet som nå skal bygges og støpes. Det har i perioder vært veldig kaldt og utfordrende å jobbe i elva, men nå står senkekassa der takket være dyktige folk fra entreprenørene vi har med oss. Randklev bru er dermed et viktig steg nærmere åpning, og vi holder tidsplanen, sier Eivind Aslaksen Hamre, prosjektleder for gjenoppbyggingen av Randklev bru.

Ikke store skader på selve bruelementene

Allerede i november ble det klart at bruelementene kunne gjenbrukes. Siden da har prosjektet jobbet med å reparere skadene, gjennom utbytting eller retting av delene som er deformert. Skadene er i hovedsak samlet i endene av bruspennene der de havnet i elva, og der de ble revet løs. Den siden av bruspennene som sto igjen fikk også skader som følge av kreftene som var i sving.

Les også:

Nå ert den viktige støpekassen, eller senkekassen som den kalles på fagspråket på plass ute i elven ved Randklev. Det betyr at støpingen av selve fundamentety kan begynne. Foto: Malin Moldeklev Meinhold, Sjøentreprenørene

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

Har du hørt om biltogene?

Hvert år håndterer Drammen havn mellom 100 000 og 120 000 biler. Mange av disse står og venter på transport videre ut til forhandlere. Da er det viktig at jernbanevognene som skal frakte den dyrebare lasten er i like god stand som bilene de laster om bord. Når vi snakker om togtransport, tenker de fleste […]

Les mer

Hun tar et oppgjør med rykter og myter om togforbindelsen Oslo-Stockholm

Iselin Klev bor i Oslo, men jobber for Scandic hotellene med internkommunikasjon. Annenhver måned pendler hun med tog til Stockholm. I forrige uke la hun ut et innlegg på LinkedIn som vakte mange reaksjoner. Der tok hun et oppgjør med rykter og myter om togpendling ut fra et brukerperspektiv. Hun kaller seg selv en fornøyd […]

Les mer

Planlegger ny svensk-norsk togtrasé fra Malung via Trysil til Elverum

Svenske næringsinteresser ønsker nok en togforbindelse over grensen til Norge. Malung-Sälens kommunestyre har kjøpt seg inn i nyopprettede Scandinavian Mountains Railway AB, og ideen er å få norske interesser til å jobbe for en videreføring over grensen til Trysil og Elverum. Sør-Østerdal Interkommunal Politisk Råd,har allerede satt av en halv million til et forprosjekt. –Scandinavian […]

Les mer