Klimatoget er på skinner – om å reise smartere?

 I går kom en ny delrapport fra FN´s klimapanel (IPCC). Cicero-direktør Kristin Halvorsen var raskt ute med å si at verdens politikere gikk alt for tregt, nå var det tid for en skikkelig sprint. Transportsektoren er en av værstingene, men tar du riktig tog så kan du reise med god samvittighet.   

Trodde du at alle verdens flyturer var en klimaversting? Ja da har du bare delvis rett. Trodde du at å velge tog er klimasmart langs hele linjen? Nja, da har du bare delvis rett i det også.

Statistikken som gir oss et klarere bilde

Ifølge tall fra svenske Chalmers Tekniske Høyskole, så er den mest miljøvennlige ferien du kan velge, det er å reise med elektrisk tog internt i Norden. Da er avtrykket ditt 10 gram CO2 per reiste kilometer. Reiser du langt på bussines med fly er samme tallet 298 gram.Velger du et dieseltog er du ikke lenger blant de som reiser klimasmart, da er du med på å slippe ut nesten 10 ganger mer enn om du velger elektrisk tog. I de siste årene har det å reise rundt i bobil blitt særdeles populært. Ofte store biler med mye motor og få folk om bord, gjør at regnskapet ikke blir særlig klimavennlig. Men så skal man også ta inn i et regnestykke at dieseldrevne kjøretøy slipper ut mindre CO2, enn bensinbiler. Kostnadene ved å hente ut grønn energi som elektrisitet, koster mer i ett land – enn i et annet. Dette er eksempler på at man hele tiden i klimadebatten står overfor kompliserte utregninger for å finne ut hvor det er mest å hente. Det vi med ganske stor sikkerhet kan si, ut fra tabellen som bygger på Chalmers tall for Europa, er at tog er en klimavinner når det kommer til å reise smart. 

Kilde statistikk: Chalmers og Framtiden i våre hender

Les mer om Chalmers og deres klimakalkulator her:

https://klimatsmartsemester.se/sites/default/files/metodrapport-klimatsmart-semester-version2-1.pdf

https://klimatsmartsemester.se/

«Flyskam»

For et par år siden ble uttrykket «flyskam» et av nyordene som preget debatten. Klimaordskifte er ofte lagt opp slik at noen må få dårlig samvittighet. Spørsmålet er vel heller om vi bør legge noen nyanser til debatten? Det gjør for eksempel svenske Per Grankvist. I knappe to tiår har han blitt kjent som journalisten som gjør komplekse saker begripelige.

En ting som har forundret Grankvist i denne debatten, er for eksempel det faktum at luftfart står for en relativt liten del av de totale klimautslippene. Ifølge tall Grankvist har hentet inn, så står luftfarten for kun åtte prosent av verdens totale utslipp av CO2. Tog står for tre prosent, mens vanlige personbiler står for hele 41 prosent. Legger du til tungtransporten så er tallet 63 prosent. Tallene er fra 2020, men statistikken utformet i 2023. 2020 var et spesielt år, og covid kan ha påvirket tallene noe. Blant annet så man at bilkjøring gikk noe ned fra 2019 til 2020.

Faktasjekk her:

https://www.statista.com/statistics/1185535/transport-carbon-dioxide-emissions-breakdown/

Per Grankvist er ikke i tvil om at tog er en klimavinner i det lange løp. Men han og tenketanken hans «Hvad vi vet», gir oss samtidig en bredere innsikt i flere parabler når vi skal diskutere klimaverstinger versus klimagodinger.

Han mener at en sterkt polariserende og overdrevent moraliserende debatt om for eksempel luftfart, kan risikere å tilsløre en kanskje like viktig debatt. Og den handler om hvordan et bærekraftig og rikt liv skal og kan leves. Her får han på mange måter støtte i det Cicero-direktør Kristin Halvorsen sa i gårsdagens Dagsrevy. Hun mente at vi alle måtte lære oss å leve med de klimautfordringene som er nå, og som vil komme i årene fremover. Men understreket det FN´s generalsekretær så mange ganger har bedt verdens ledere om å gjøre – handle nå!

Her kan du lese mer om hva Grankvist og kollegene hans i tenketanken mener om mangt: https://www.vadvivet.se/om/

Lett tilgjengelig innsikt og kunnskap om togferie

Sigrid Elsrud er kanskje den i Norge med best peiling på det å reise med tog. Les boken hennes, eller besøk bloggen for gode råd.

Sigrid Elsrud, som driver Togbloggen.no, har også gjort mye bra journalistikk på temaet om å reise klimasmart. Få har vel reist så mye som henne rundt i Europa med tog. Nylig ga hun ut en bok om temaet å feriere med tog. «Ferie med tog, reiseglede langs skinnene». Hun har satt seg inn i problemstillingene rundt klima og reiser, og du kan lese mye mer om dette på hennes blogg.

–Den aller mest klimavennlige reisen er den vi ikke tar. Akkurat det trenger vi ingen kalkulator for å regne oss frem til. Hvor mye CO2-utslipp en reise fra A til B faktisk forårsaker, er det vanskeligere å finne eksakte tall for. Det vil alltid være mange forutsetninger som påvirker utslippstallene for en reise. For eksempel hvor mange som sitter i den bilen, det flyet, den bussen eller det toget vi reiser med, og ikke minst hva slags drivstoff vi bruker. Et dieseldrevet tog har større utslipp enn et elektrisk tog. Kommer elektrisiteten fra et kullkraftverk, har også det elektriske toget mer klimaavtrykk å svare for, skriver Elsrud.

Sjekk hva hun skriver her:

«Framtiden i våre hender»

Å endre reisevaner og tilrettelegge ferien kan bidra til at du kutter svært godt i klimafotavtrykket ditt. Klimasmarte valg kan være å forlenge oppholdet når du skal langt med fly, men heller reise sjeldnere, og velge det nærmeste alternativet for ferieopphold når det passer, skriver Knut-Erik Helle på sidene til «Framtiden i våre hender».

De oppfordrer også til å kombinere jobb, ferie og fritid. Planlegg for eksempel å ta ut ferie samtidig som du skal til et sted på møte. Dette er jo også en oppfordring til arbeidsgivere om å tenke nytt og kreativt.

«Framtiden i våre hender» er nødvendigvis ingen nøytral kilde i klima- og miljøspørsmålet, men alle som uttaler seg har en stemme det er verdt å lytte til. Gode råd som er gratis er i hvert fall bærekraftig.

Sjekk deres gode tips her:

https://www.framtiden.no/gronne-tips/reise-og-transport/hjelp-jeg-skal-pa-togferie.html

Forran med et godt eksempel

I forrige uke var flere av de store klimaorganisasjonene samlet på toget til Bergen. Det var næringslivsledere tilknyttet SKIFTE som arrangerte togseminaret med temaet Varmere, Våtere, Villere! Klimatoget ble innført som begrep, ting skjer!

Tog24`s klimavennlige reiseråd:

  • Bruk mer tid på planlegging.
  • Velg tog der dette er mulig.
  • Norden, ditt nærmeste ferieland (sjekk statistikken fra Chalmers).
  • Interrail, en ferieform for folk i alle aldre.
  • Skal du langt, og må fly, – bli lenge.
  • Kombiner jobbreiser med fritid.
  • Bruk reiseblogger på nettet for inspirasjon, råd og tips.
  • Sjekk avtrykket på en klimakalkulator (for moro skyld om ikke annet).
  • Det er utrolig mye god bærekraft i å besøke hverandre.
  • Å reise med tog er som å sitte i en liten verden å se ut på en større verden!
Kristin Halvorsen tok turen med klimatoget til Bergen Foto: Jonas Tvedt/SKIFT

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

Den man elsker tukter man!

Kommentar av Frode Pedersen, ansvarlig redaktør for tog24.no Krise? Sinte togpendlere, sinte høyrefolk, provosert opposisjon, en riksrevisor som slår inn åpne dører, og en samferdselsminister som rykker ut med to ekstra milliarder til vedlikehold på samme dag som han legger ned norsk jernbanes flaggrute, Flytoget. Nå kan vi supplere med en kontroversiell direktetildeling som har […]

Les mer

Molde supporterne på vei til hovedstaden – «Sølv-bøtta» skal hjem med «gulltoget»

Så var de i gang. Moldesupporterne har fylt fem togvogner på «The Golden Train», og nå er de mange hundre fra supporterklubben til Molde «Tornekrattet» og uavhengige på vei mot hovedstaden og Cup-finale helg. Stemningen er på topp meldes det fra toget. Det er ikke spart på noe, og i vanlig stil så er dette […]

Les mer

Tog mot bil – Nordlandsbanen hardt rammet nok en gang

Utfordringene i kø for SJ NORD. Nå har de mistet nok et lokomotiv på grunn av en bil som stod fast på planovergangen mellom Svenningdal og Majavatn i Grane kommune i Nordland. Lokmangelen gjør situasonen kritisk vanskelig for både kunder og togoperatør. Dette skjer bare to måneder etter at Nordlandsbanen ble rammet av en fatal […]

Les mer