Kaos i jernbane-Norge, lært noe?

Kommentar av Frode Pedersen, ansvarlig for tog24.no

Stakkars jernbanen, stakkars togoperatørene, stakkars togkunder. Det er mange og synes synd på i disse dager. Spørsmålet til slutt blir vel hva vi har lært av dette? Eller hva vi bør gjøre i fremtiden for å unngå kaoset som nå råder?

«Hans» herjer fortsatt. Lodalen i Oslo, selve hjemmehavnen til nesten alle passasjertogene i Norge, ble stengt på ubestemt tid. I Drammen og flere andre steder står tog «fanget» mellom flomstore elver og vann i sporet. Landet er delt i to den ene dagen, og neste dag kjører en trailer i stykker Bergensbanen. Og om ikke alt vannet gir nok problemer for Bane NOR om dagen, ja så vibrerer det jammen i skinnegangen i Blixt-tunellen også. Det er lov å synes litt synd på jernbanefamilien om dagen.

Operasjon, sikkerhet og beredskap. Tre ord som kanskje ikke har stått høyest på agendaen i norsk jernbanedrift. For det gikk alltid et tog, men ikke lenger. Nå står de over alt. Når sjefen for operasjon og sikkerhet i SJ Norge den ene dagen legger opp alternative ruteplaner som innbefatter buss for tog gjennom Gudbrandsdalen, ja så blir den ikke bare tentativ, den blir høyst ugyldig etter bare få timer fordi togene ikke en gang kommer seg ut av servicehallene i Lodalen. Få hundre meter fra Oslo S. Få hundre meter fra hovedkvarteret til Bane NOR. 

Å lese arbeidspermen til Bane NOR om dagen, er som å lese boken som aldri tar slutt. Utfordringene står i kø, og regner fortsetter å pøse ned. I går ettermiddag fikk vi presentert en slags smørbrødliste med problemer fra de ansvarlige for logistikken.

Et lite utdrag fra «loggen» her:

Natt til søndag 27. august styrtet det ned over Østlandet. Norges største parkeringsplass for tog i Lodalen ble oversvømt og satt ut av drift. Der stod, og står det fortsatt, mange tog som ikke kommer seg ut på sporet. Uten dem kan ikke togselskapene kjøre alle sine planlagte avganger. Bane NOR har også ansvaret for tekniske rom som er fylt opp med vann. De må fungere, skal vi holde jernbanen i gang. Både brannvesenet og sivilforsvaret jobbet hele natten for å pumpe ut vann, men det kom stadig inn mer kunne områdedirektør i Bane NOR, Lars Berge fortelle.

Jeg liker ikke å bruke utrykket unntakstilstand. Det må vi forbeholde enda større kriser. Det som kanskje er skumlere er at dette kan bli en type normaltilstand, «Hans» kan raskt bli etterfulgt av både «Jonas», «Erna» og «Jon-Ivar». En soleklar grunn til at politikerne først bør bevilge mye penger slik at togaktører overlever, så bør man raskest mulig komme i gang med å reparere, deretter kan man utrede og analysere. For det blir garantert satt ned mange utvalg som skal gjøre begge deler.

For norsk jernbane og togdrift kan ta det lang tid å bygge opp nødvendig infrastruktur, men det kan ta enda lenger tid å reparere et fra før frynsete omdømme. Togoperatørene jobber livet av seg, det er de som får kjefta fra den spisse enden, det vil si kundene. Gitt at vi vet at kundetilfredsheten var på vei opp igjen, punktligheten var på vei tilbake, og ikke minst kundene fylte igjen togene på de fleste strekninger. Alt takket være en målrettet jobbing fra de ansatte i togselskapene. Nå må de begynne jobben på nytt, det koster!

Om det kan kalles symptomatisk, men Jernbanedirektoratet har vært påtagelig stille i hele denne perioden. Siste innlegg på deres nettsider var datert 15. august. Det går rykter om at det er de som har fått ansvaret for å se på skadeserstatninger til togselskapene utover det ansvaret som ligger hos Bane NOR. Ut fra det engasjement som blant annet NHO har vist i saken, bør vel nettsidene snart oppdateres med en «gladsak» som sier noe om hvem som skal ta et større ekstraordinært økonomisk ansvar, slik denne situasjonen faktisk krever. 

Når det «brenner på dass» så handles det umiddelbart. Slik situasjonen er nå, er det ikke nok å dekke seg bak argumentet om at 40 prosent av samferdselsbudsjettet brukes på norsk jernbanedrift. Her må det vises ekstraordinær handlekraft og bevilgninger som monner. Jernbanen er og blir en viktig bidragsyter inn i det grønne skifte. Dette vi nå er vitne til er en nasjonal katastrofe som lammer store deler av landet, og da bør det være nasjonen Norge, det vil si regjeringen og departementene, og direktoratene som bør på banen, -jernbanen.     

Du kan holde deg oppdatert ved å følge med på de nyeste oppdateringene gjennom Bane NORs trafikkmeldinger her: https://lnkd.in/dfTFJhy4 Dette er strekningene som om ettermiddagen mandag 28. august fortsatt var rammet av ekstremvær, styrtregn, flom og ras:

–Sørlandsbanen: Det er stengt mellom Mjøndalen og Gulskogen på grunn av flom.

–Hovedbanen: Det er færre spor i bruk ved Eidsvoll på grunn av flom. Det fører til forsinkelser og innstillinger i trafikken.

–Gardermobanen: Flytoget kjører færre avganger (hvert 20. minutt) til og fra Oslo Lufthavn. Dette er på grunn av flom på deler av Oslo S.

–Bergensbanen: Det er stengt mellom Geilo og Gol på grunn av store vannmengder.

–Østfoldbanen: Det er færre spor i bruk på Hauketo på grunn av flom. Dette fører til forsinkelser og innstillinger.

–Dovrebanen: Det er stengt mellom Oppdal og Støren på grunn av ras, og det er stengt for trafikk mellom Lillehammer og Dombås etter ekstremværet «Hans».

Kaoset fortsetter, det gikk alltid et tog, nå er det en annen virkelighet. Foto: Bane NOR

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

«Randklev ll»? – Dovrebanen stengt på ubestemt tid

Med flommen som ødela Randklev bru friskt i minne, melder Bane NOR i morges om at de i natt måtte stenge Dovrebanen på ubestemt tid. Tidligst onsdag 5. februar kan de komme med en oppdatering. Det jobbes nå på spreng for å kartlegge eventuell skader på Otta Jernbanebru hvor løsmasser er gravd ut under et […]

Les mer

Økt kapasitet på Bergensbanen med flere krysningsspor

Bane NOR jobber nå med planleggingen av to nye krysningsspor på Bergensbanen sammen med Multiconsult. Tre andre skal oppgraderes og forlenges. Hovedplanen skal være klare sommeren 2026, men uklart med byggestart. Fire av kryssingssporene ligger mellom Myrdal og Voss – på Vieren, Mjølfjell, Urdland og Ygre. I tillegg skal kryssingssporet på Ustaoset forlenges. De to […]

Les mer

Tøffe togkrav fra fylkestinget i Nordland

Fylkestinget i Nordland har sendt krav til Nasjonale myndigheter om at Nordlandsbanen snarest blir elektrifisert, at materiellet blir skiftet ut med nytt, og at man forlenger banen frem til Narvik. Ikke minst av sikkerhetspolitiske grunner og for å få større nasjonal kontroll over godstransporten. De får bare delvis støtte fra Jernbandirektoratet i ny beredskapsrapport. –Bare […]

Les mer