I dag tidlig kollapset absolutt hele tog-Norge. Nok en gang måtte Bane NOR ut med beklagelser mens taxi og erstatningsbusser ble løsningen. Feil på den digitale kommunikasjonen mellom tog, togledere og styringssentralen ble oppgitt som årsak. Her bruker Norge, som mange andre europeiske land GSM-kommunikasjon av noe eldre årgang. Operatørene er forbannet på kundenes vegne.
I morgentimene 1. juledag opplevde Norge en transportkollektiv lammelse. Alle tog i hele landet ble bedt om å stå i ro gjennom hele dagen. Bane NOR har frem til ved åttetiden i dag enda ikke funnet noen direkte årsak, bare kryptiske meldinger om at det var feil på kommunikasjonen mellom tog og de som skal styre togene. En tydelig sårbar forbindelse som igjen minnet oss om at Norge lett mister meget viktig kritisk infrastruktur hvis systemene svikter.
Hvor sårbart?
Vi sendte følgende spørsmål ut i eteren. «How vulnerable is the train operated GSM-R communication system?” “Er GSM-R et for sårbart system når det kommer til tog-operasjoner?» Så enkelt å hacke at det kan gjøres fra gutterommet hvor som helst, var et av svarene vi fant fra forskerhold.
Andre sa at man kunne blokkere hele kommunikasjonssytemet ved å kjøpe seg en «GSM jammer». Dette er et forholdsvis enkelt instrument som lett kan skaffes via nettet og som kan blokkere et GSM-signal ment for en eller flere mobiltelefoner sendt fra en større stasjon. Slik som den på Nasjonalt Operasjonssenter for tog i Trondheim.
«Ifølge sikkerhetsforskere stopper tog som kjører under European Train Control System (ETCS) automatisk hvis forbindelsen mellom toget og kontrollsenteret blir avbrutt. Derfor, ved å bruke en GSM jammer, er en hacker i stand til å stoppe et tog», skriver forskningsnettstedet INFOSEC i en større artikkel om nettopp sårbarheten til tog som styres via det samme nettverket som norske tog bruker i sin kommunikasjon mellom tog og trafikkstyringssentralen, eller mellom tog og togleder lokalt. (Se link til nettstedet lengre ned i saken)
Spekulasjoner, men spørsmålet måtte likevel stilles
Det var ut fra denne bevisstheten at vi i vår første sak i dag stilte spørsmålet om det kunne være snakk om hacking, siden dette rammet sentralt og at årsaken ikke ble kommunisert eller funnet. Det ble i løpet av ettermiddagen klart at dette trolig ikke dreier seg om hacking, og at den endelige feilen ikke er funnet.
400 berørte bare på Dovrebanen
–Hvordan vurderer dere som togoperatør og den som må møte kundene når noe såpass alvorlig skjer?
–Det er selvsagt ikke tilfredsstillende at det er full stans i all togtrafikk i hele Norge over så lang tid. Først og fremst veldig beklagelig for alle togpassasjerer, og svært uheldig for jernbanen. Vi forventer at Bane NOR nå gjennomfører en evaluering av hvordan dette ble håndtert. Vår forventning er at det finnes systemer ved inngangen til 2025 som sikrer kommunikasjon når jernbanens eget GSM-R system feiler. Det overordnede ansvaret for GSM-R systemet ligger hos Bane NOR inkl at nettverk og togradio kommuniserer med hverandre, sier Steinar Olsen, direktør for operasjon og sikkerhet i SJ Norge. De kjører tog på Dovrebanen, Rørosbanen, Nordlandsbanen, Trønderbanen og Raumabanen.
Bare på Dovrebanen måtte SJ i går løse reisen for 400 betalende togpassasjerer. Olsen forteller at de tidlig på dagen tok grep hvor han tok initiativet til et fellesmøte hvor operatørene seg imellom ble enige om erstatningsløsninger. 1. juledags morgen er kanskje den stilleste dagen i året, og når noe sånt skjer er det ikke bare å forvente at alle kan stille på jobb på minuttet, forteller Olsen til Tog24.no.
–Når alle tog i hele landet ikke får kjøre over et så langt tidsrom, finnes det ikke nok busskapasitet til å iverksette alternativ transport med buss for alle innstilte tog på alle banestrekninger i samtidighet. Det er svært beklagelig at en slik feil ødelegger julefeiringen for så mange togpassasjerer , og vi forventer at Bane NOR får på plass systemer som reduserer risiko for at en slik feil inntreffer og selvsagt at det etableres systemer for kommunikasjon mellom tog og Bane NOR sin togledelse. Det viktigste nå er at Bane NOR finner årsaken til problemet, og at det iverksettes tiltak mot den konkrete årsaken, og at det etableres beredskapsplaner for alternative måter å kommunisere mellom tog og togledelse ved utfall av GSM-R nettet, sier Olsen
Her finner du mer om temaet vi berører:
https://www.forbes.com/sites/simonrockman1/2018/10/02/pwned-trains-on-an-insecure-platform
https://www.banenor.no/for-deg-i-bransjen/togselskap/togradio
Her gjelder det å sende «posten» til riktig adresse» SOM ER:
>Finansdepartementets Planavdeling som tviholder på ett års tidshorisont for budsjett og som må modernisere sine lønnsomhetsberegninger.
>Samferdselsdepartementet som må modernisere måten å drive planlegging på: NTP er jo bare en slags ønskeliste.
>Rikspolitikerne på Stortinget som tenker mest på nybygging i sitt eget fylke og ikke ser helhet
>Jernbanedirektoratet som må ha en langt, langt sterkere styring med Bane Nor.
>Bane Nor må ha ryggrad til å sette foten ned og fortelle hva det er penger til og hva det ikke er penger til.
Skjer det ikke fundamentale kursendringer på disse områdene, vil norsk jernbane fortsette å råtne på rot.