Kan nytt storsykehus utløse satsing på dobbeltspor til Lillehammer?

Kommentar av Frode Pedersen, ansvarlig for tog24.no

Vil det nye sykehuset i Innlandet sette fart på videreføringen av dobbeltspor fra Hamar og videre mot Lillehammer? Nja kanskje, men ikke før en ny Nasjonal Transportplan skal revideres eller vedtas. Det bekrefter statssekretær Bent-Joacim Bentzen (Sp) i samferdselsdepartementet til tog24.no.

Spørsmålet er legitimt fordi dette vil være med å minske trafikken på veien til og fra sykehuset. Det vil også gjøre det enklere for brukerne av sykehuset og komme seg til og fra giganten som skal bygges ved Mjøsas bredd ikke langt fra Mjøsbrua i Ringsaker kommune.

Da Tog24.no sendte flere spørsmål til Samferdselsdepartementet om deres holdning til og eventuelt fremskynde en satsing på bedre og raskere togforbindelse til det nye gigantsykehuset ved Mjøsas bredd i Ringsaker, svarer de akkurat så rundt og lite fremoverlent som kan forventes. For det er en realitet at de forventningene som faktisk eksisterte både hos Bane NOR og lokale myndigheter i 2019, i dag står igjen som et stort hull i landskapet i form av en ubrukt kulvert til 150 millioner ved Tjernli sør for Brumunddal.

–Regjeringen satser stort på jernbanen i Norge – både gjennom midler til utbygging, drift, vedlikehold, og gjennom en jernbanepolitikk for å utnytte ressursene i jernbane-Norge mer effektivt. Det er viktig å ta vare på det vi har og fullføre det som er påbegynt og vedtatt, slik at vi raskest mulig kan få et godt jernbanetilbud, med tog som kommer og går når det skal, sier Bentzen.

Javel? Ikke ukjent retorikk fra departementet dette. Tog i rute, men dette handler strengt tatt ikke om det. Her handler det om nødvendig og modig satsing på infrastruktur som gjør at togene faktisk har mulighet til å holde timeplanen. Igjen skal ting løses med krysningsspor, men vi snakker om en av Norges mest trafikkerte toglinjer både for gods og persontrafikk. Og ikke minst betydningen rent beredskapsmessig. Det avslørte bruddet ved Randklev klart og tydelig.

Derfor, når vi spisser spørsmålet blir det vi oppfatter som et klart nei, mer til et nja.

Dette er den berømte kulverten ved Brumunddal til 150 millioner. Den får stå som et modig byggverk som oser av fremtidstro på at norsk jernbane får flere dobbeltspor. Bilde brukt med tillatelse fra fotojournalist Aleksandr Nedbaev i NRK.

–NTP er en plan for hele landet. Det er gjort mange krevende valg om hva som skal prioriteres, for at vi skal få en transportplan som er troverdig og kan brukes som et godt styringsverktøy. I ny NTP er Ytre IC ikke prioritert, heller ikke i Stortingets vedtak i forbindelse med behandlingen. Konsekvenser for transportbehovet etter etableringen av nytt sykehus, kan være et tema som løftes inn i arbeidet med kommende transportplaner.

Det er også en del av bildet at det pågår en storstilt veisatsing i dette området. Det har vært et prioritert ønske fra lokalt hold, sier statssekretæren.

Mer vei er altså svaret. For det ønsker folk fra innlandet seg? Strengt tatt ligger vel motorveien der allerede. I hvert fall hvis du tenker med utgangspunkt i Elverum og Hamar. Og så vidt vi vet så er det vel også stor uenighet om ny E6 mot Lillehammer skal gå på den ene eller andre siden av Mjøsa fra Moelv hvor dagens firefelts avsluttes. Man kan jo godt tenke seg en kombinasjon av vei og jernbaneutbygging langs dagens jernbanetrase på solsiden av Mjøsa. Dette erfarte man jo da dobbeltsporet fra Minnesund og nordover langs E6 ble bygget. Lignende øvelser ligger også til grunn for Nye Veiers prosjekt for ny Ringeriksbane. 

Tidligere i sommer skrev Hamar Arbeiderblad om kulverten ved Brumunddal som nylig stod ferdig. Siden dobbeltsporet foreløpig er lagt på is, blir kulverten brukt som lagerplass for skrot og et yndet mål for unge «kunstnere med sprayboks». Spørsmålet som er reist om dette er sløsing med samferdselspenger er jeg ikke så sikker på. Å få ja til en videreføring av dobbeltspor vil både bli enklere å vedta, samtidig som infrastruktur ligger klar. Samfunnsplanlegger i Ringsaker kommune, Ole Roger Strandbakke, sa til NRK at prislappene for å bygge kulverten etter at veien allerede lå der kunne bli 400 millioner. Nok et svar på at dette like godt kan kalles god planlegging som eventuelt sløsing med penger fra Bane NOR´s side.

Per Anders Borgen, som leder arkitektteamet, mener sykehustomta i Mo-skogen gir store muligheter. Området som er avsatt til en sykehusutbygging ligger mellom Mjøsa og tettstedsbebyggelsen i Moelv og at det planlegges for adkomst både fra Moelv stasjon og via et styrket omkringliggende veinett.

Vi har også stilt flere spørsmål til Helse- og Omsorgsdepartementet om det ikke vil være fornuftig med en samhandling i dette spørsmålet, men etter mye om og men landet de ned på at dette får samferdselsdepartementet svare ut. Kanskje dette er norsk samferdselspolitikk store problem at de ikke ser synergiene av å tenke større enn antall meter vei for kronene. Lyttet til sin gamle sjef som en gang sa at alt henger sammen med alt. Et gigantsykehus er som en maurtue, mange tusen får sin arbeidsplass der, og kundene, ja de kommer i alle forskjellige utgaver.   

Imens får jernbanekulverten ved Brumunddal til 150 millioner stå som et symbol på den fremtidstro som bør ligge til grunn for norsk jernbanedrift, og på at det kommer dobbeltspor hele veien frem til Lillehammer.

Slik ser en av mange skisser ut for hvordan det nye Mjøs-sykehuset tar seg ut i landskapet. Skisse: Arkitema

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

Molde supporterne på vei til hovedstaden – «Sølv-bøtta» skal hjem med «gulltoget»

Så var de i gang. Moldesupporterne har fylt fem togvogner på «The Golden Train», og nå er de mange hundre fra supporterklubben til Molde «Tornekrattet» og uavhengige på vei mot hovedstaden og Cup-finale helg. Stemningen er på topp meldes det fra toget. Det er ikke spart på noe, og i vanlig stil så er dette […]

Les mer

Tog mot bil – Nordlandsbanen hardt rammet nok en gang

Utfordringene i kø for SJ NORD. Nå har de mistet nok et lokomotiv på grunn av en bil som stod fast på planovergangen mellom Svenningdal og Majavatn i Grane kommune i Nordland. Lokmangelen gjør situasonen kritisk vanskelig for både kunder og togoperatør. Dette skjer bare to måneder etter at Nordlandsbanen ble rammet av en fatal […]

Les mer

Mener det er klokt av ESA å kikke samferdselsdepartementet i kortene

Det har kommet kraftige reaksjoner fra ESA på direktetildelingen av Go-Aheads ruter på Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen til Vy. Brevet som ESA sendte til regjeringen ble skrevet 30. oktober, med frist til den 27. november. Nå har departementet svart. Go-Ahead mener de fortsatt har en sterk sak ut fra den prosessen som de kjørte i […]

Les mer