Jernbanetilsynet har gitt klarsignal for oppstart av turisttoget «Norient Express»

Statens jernbanetilsyn har gitt klarsignal for turisttoget «Norientexpressen» på tross av innsigelser fra både Vy og Jernbanedirektoratet. SJ Norge er involvert i pionerprosjektet som leverandør og operatør av togene som blir et nytt og unikt turistkonsept.  Det er gitt konsesjon ut fra et beregnet passasjergrunnlag på 3000 ifølge Jernbanetilsynet.

Nordens første rendyrkede turisttog beregnet for langtur og overnatting har fått klarsignal om oppstart. Norient Express eies av NLE AS, et selskap som drives av gründer Øivind Lindøe med base i Haugesund. SJ Norge er ifølge Statens Jernbanetilsyn den togoperatøren som har fått i oppdrag å drifte togene. Når og om dette kommer i gang er det ment å bli en feriereise med spesialbygde tog mellom Bergen og Trondheim. Togene skal fungere som et luksus botilbud på skinner med både spatilbud, restaurantvogn og andre tilrettelagte tjenester som treningsrom og kontorfasiliteter. Prosjektet har vært på planleggingsstadiet i snart to år, og etter en rekke henvendelser fra Tog24 ønsker ingen av de involverte og hverken bekrefte oppstart eller gi oppdatert informasjon om prosjektets gang. Men ut fra det vi erfarer ligger nå partene i kontraktsforhandlinger om egnet togtype, drift og ruteplaner. Dette er jo et tog som skal «rusle» mellom Bergen og Trondheim, og som vil involvere sporbruk der både Bergensbanen og Dovrebanen i dag går med tøff konkurranse fra godstrafikken.

Øivind Lindøe går fra å lage mat-TV til å drive turisttog for spesielt interesserte mellom Bergen og Trondheim. SJ er i kontraktsfohandlinger om å levere tog til prosjektet som må gjennom omfattende ombygninger for å tilfredstille kravene til prosjekteier Lindøe.
Prosjektfoto: Norient Express

Dette fortalte Lindøe til Tog24, da vi publiserte en sak om prosjektet i juni 2023;

Øivind Lindøe har brukt e-postundersøkelser i mange land for å finne ut hvordan markedet reagerer på en slik ide. Spesielt tyske og engelske turister er både betalingsvillige og har stor vilje til å reise mer miljøvennlig, samtidig som de får oppleve det beste norsk fjell og fjorder kan tilby langs Bergensbanen og Dovrebanen.

-Dette er en utrolig og ubenyttet mulighet! Vi er sikre på at både norske og internasjonale gjester lengter etter å få oppleve Dovrebanen, Bergensbanen og alt det beste Norge har å by på,fra et bærekraftig og komfortabelt tog, sier grunnlegger av «Norientexpress», Øivind Lindøe.

Du kan lese mer fra denne saken her:

Elektrisk tog, wow!

Tilbudet har allerede blitt lagt merke til langt utover våre grenser, og det franske magasinet «Le Soir» har skrevet om «Norientexpressen». De drysser mange lovord over prosjektet, men viktigst av alt er hva den norske naturen har å tilby, men også at dette er et elektrisk tog som går på fornybar energi. De snakker om dette som fremtidsturisme.

«The Norient Express is expected to be launched in the autumn of 2025. A choice far from being innocuous since it is during this season that the magnificent spectacle of the aurorae begins. You may therefore have the opportunity to admire them on your journey by train. You will, of course, have seen the wink of the famous Orient Express. What is to be expected? The train will consist of two wagons intended for the transport of passengers. They are characterised by a super comfortable interior made and decorated from natural and local materials. But that’s not all… The Norient Express will house a gym and an observatory. It should be noted that the Norient Express is intended to be resolutely forward-looking, since it will be entirely electric.”

Ut fra det Tog24.no erfarer så er nok oppstart ytterligere forskjøvet til 2026. Alle lukkede munner rundt prosjektet betyr vel egentlig at det er mange som skal involveres før prosjektet kan sporsettes.

Har vurdert at konkurransen ikke er «farlig» for andre operatører

Statens Jernbanetilsyn (SJT) vurderer om nye kommersielle persontogtjenester skal få etablere seg på jernbanenettet dersom noen ber oss om dette, heter det i en uttalelse fra SJT.

Dette har de gjort etter en henvendelse fra Jernbanedirektoratet og Vy Tog AS, som har bedt tilsynet å vurdere om Norient Express kan sette den økonomiske likevekten i Trafikkpakke 3 Vest i fare. SJTs vurdering er at Norient Express og tjenestene i Trafikkpakke 3 Vest og Trafikkpakke 2 Nord skiller seg betydelig fra hverandre. De konkurrerer heller ikke om de samme kundene mener tilsynet.

Å etablere Norient Express vil trolig ikke ha en vesentlig negativ effekt på lønnsomheten til jernbaneforetakene eller kostnadene til direktoratet. Vi har vurdert at jernbaneforetakene ikke vil miste mange kunder til Norient Express. Det er heller sannsynlig at tjenesten vil gi nye kunder til jernbanen. Norient Express har en årlig maksimal kapasitet på 3000 reisende. Det er en svært liten andel av trafikken i de aktuelle trafikkpakkene. Våre beregninger viser at dagens operatører vil miste mindre enn én prosent av inntektene som følge av at Norient Express etableres, og anbefaler derfor at «Norient Express» får tilgang til jernbanenettet, heter det i vurderingen fra Jernbanetilsynet.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

Lover «Togprat 2024» med høy aktualitet

«Togprat» har etablert seg som et av årets viktige treffsteder for togfolket. I år har seminaret fokus på punktlighet og frekvens. Temaene diskuteres med ledere fra de forskjellige aktørene som kjenner presset om å levere regularitet. Hva skal til for å unngå forsinkelser og kanselleringer. Hørt den før kanskje? Nå har du muligheten til å […]

Les mer

Ny EU-studie viser store fordeler med konkurranseutsetning på jernbanen

En studie fra EU-kommisjonen konkluderer med at det ligger store gevinster i å konkurranseutsette sektoren. Konkurranse gir totalt sett lavere priser, bedre service og kvalitet med stort kundefokus, lavere kostnader, større fleksibilitet og bedre frekvens. For få år siden valgte Norge og konkurranseutsette flere av sine jernbanestrekninger. Dette førte til at vi fikk både private […]

Les mer

Nytenking bak stor verkstedhall for oppgradering av tog 

Den norske tog-utstyrsleverandøren Dahlrail satser nå stort på ny verkstedhall for «raskere» togreparasjoner på Alna i Oslo. Når hallen står ferdig i 2026 blir det snakk om 70 nye arbeidsplasser. –Det er viktig at vi er med opprettholder et sterkt fagmiljø og kunnskap om tog. Og når hallen står ferdig om to år skaper vi […]

Les mer