«Jernbanetalen» – løfter eller tomme ord?

Kommentar av Frode Pedersen, ansvarlig for tog24

Aftenpostens kommentator Therese Sollien skriver i en kommentar fredag at samferdselsministerens tale til «slekt og menighet», og som heretter skal gå inn i historien som «Jernbanetalen», kan betegnes som et nyttårsforsett uten rot i virkeligheten. Hun viser til ministerens vidløftige «punktlighetsløfte». Et løfte hun mener blir like forsinket som alt for mange tog. Spesielt i Østlandsområdet. Tog24 tror faktisk at hun har mye rett i det hun sier.

Faksimile fra Aftenpostens kommentar.

Et «punktlighetsløfte» slik tilstanden er i jernbanesektoren nå, er det vel bare han som sitter i dress høyt hevet over virkeligheten som tror kan holde. For de av dere som ikke kjenner til hvordan punktlighet måles, kan jeg komme med et eksempel. SJ Norge, de kjører tog på lengre strekninger (Dovrebanen, Rørosbanen og Nordlandsbanen) og lokaltog i Trøndelag. Hvis ett av deres tog er mer enn 5 minutter og 59 sekunder forsinket inn til Oslo etter å ha kjørt over 50 mil fra Trondheim. Ja så er dette et avvik som havner på punktlighetsstatistikken. For lokal- og regiontog er det mer enn 3 minutter og 59 sekunder som er utslagsgivende. Ifølge operatørene er dette ganske tøffe krav når forholdene er som de er. Det samferdselsministeren ikke har tatt inn over seg er at i sanntid så kjører togselskapene alt det aldrende remmer og fillete tøy kan holde. Derfor kan det være en noe feilslått kommunikasjonsstrategi å gå ut med løfter som andre må innfri ut fra stadig dårligere odds.  

Slett aldri ordet signalfeil

At ordet «signalfeil» skal ut av ordboken med det første, er vel også en påstand tog-ministeren må leve med i veldig mange år fremover. Vidundermedisinen alle venter på kalles ERTMS, og er egentlig en forkortelse for et helt nytt Europeisk digitalt signal- og trafikkstyringsytem som skal eliminere feil og gjøre alt mye sikrere. Problemet er at innføringen av systemet er utsatt nok en gang. Aftenposten skriver at dette skal være klart i 2030, tog24 kan fortelle at dette ikke blir ferdigstilt før i 2034, altså om 10 år. «Alt henger sammen med alt». Så vi får kanskje vente litt med å ta signalfeil ut av den lille rødgrønne tog-ordboken.

Et drømmescenario ville være om minister Jon-Ivar Nygård kunne tatt på seg kjeledressen til sin elektriker-fatter som sørget for både signal og strøm på Østfoldbanen i sin tid. Satte på hodetelefoner med Johnny Cash og «Waiting for the Train». Brukt noen dager på sporet for en realitetssjekk. Møtt Kristian Agledal på Voss og Myrdal stasjoner, en av mange brøyteansvarlige på Bergensbanen. Hilst på Rikke Tidemann, togvert på Dovrebanen og alltid blid og servicevennlig. Fulgt kundeansvarlig Simen Lockert Rohde på en tur mellom Oslo og Kristiansand. Tatt en tur med pendelforeningen fra Tønsberg til Oslo med retur til ditt kjære Fredrikstad. Eller bare satt deg på toget, snakket med de helt vanlige folkene som kjenner toget på kroppen. Det er jo deres tur. Da tror jeg «fatter`n» din ville blitt stolt herr samferdselsminister. Du sa at alle var like viktige når det gjaldt å få togene til å holde tiden. «Til og med de som klipper grener langs linja», ja kanskje du skulle vurdert å ta en tur med hekksaksen i stedet for den store snorklippersaken?

Mens vi venter på toget

I walked up to a brakeman, to give him a line of talk. He says «If you’ve got money, I’ll see that you don’t walk». I haven’t got a nickel, not a penny can I show
«Get off, get off, you railroad bum»; he slammed the boxcar door
!

Johnny Cash  

Ord er tomme så lenge det ikke følger penger med lovnadene, det tror jeg mange i norsk jernbane vet. Ministerens påstand i talen om at det bevilges stadig mer penger til jernbane er vel egentlig en sannhet med modifikasjoner. Han har selv uttalt i forbindelse med budsjettet i fjor at en økning på 2,7 prosent fra saldert budsjett 2023 gjør at budsjettforslaget i realiteten er en liten nedgang når man justerer for prisvekst. Hvordan ministerens ord om sterkere styring av statlige bevilgninger til blant andre Bane NOR blir mottatt, vites ikke. Håper det ikke handler om mistillit til den jobben som gjøres. Det kan jo ha betydning for det videre samarbeidsklimaet. For å oppnå punktlighet må forholdene legges til rette for dette. Når man er ferdig med alle utbedringene etter uværet «Hans», må man straks komme i gang med å rette opp milliardslukene som på fagspråket kalles «etterslepene» i absolutt nødvendig vedlikehold. For de som er ute etter mer kunnskap og innhold i akkurat dette temaet, kan jeg anbefale å lese Jernbanedirektoratet og Bane NOR felles innspill til vår neste Nasjonale transportplan. Da skjønner man at det er lett å uttale ordene punktlighet og signalfeil, men at det er ti-gangeren vanskeligere å gjøre noe med uten vilje til investeringer. Skal ikke se bort ifra at dette raskt kan komme opp i en Nygård (det samme som kostnadene for nye Follobanen og Blixt-tunellen, cirka 37 milliarder). Og siden man lover punktlighet og skal ta ut ordet signalfeil av den lille rødgrønne tog-ordboken, så tror jeg som Sollien i Aftenposten, at jernbanen må få en høyere prioritet på samferdselssporet. Man må slutte å gjemme seg bak ting man ikke får gjort noe med, som dårlig vær og sau i skinnegangen.

Å vente på en digitalisering alene, kan bety mange frokoster i halsen for tog-minister Nygård. Jeg googlet tilfeldigvis ordet signalfeil og ble vel ikke overrasket når det kom opp 40 150 dokumenter. For de som lurer på hva dette er, så handler det om at tog på sporet for eksempel får feil lyssignal slik at det blir stående unødvendig lenge, eller ikke tør kjøre i det hele tatt. Per i dag går det cirka 1100 tog gjennom Oslo S hver dag, det er mange tog. Feil oppstår, og det vil selv om ti år være ganske naivt å tro at man i Norge får en feilfri jernbane. Og som Aftenposten så riktig påpeker så er samferdselsministeren heldigvis ikke herre over hverken været eller væren. Altså sauen i denne fortellingen.  

PS: De som savner at jeg ikke trekker inn Bane NOR og Jernbanedirektoratet i denne kommentaren, så er det med vilje. Ut fra det jeg hørte ble sagt fra Bane NOR`s nye konsernsjef, Thor Gjermund Eriksen i etterkant, så tror jeg han balanserer på slakk line mellom kravene til minister og direktorat, og det faktum at det er han som må ut med dresinen for å dra seg baklengs inn i fremtiden. 

Dessverre bak mur, men legger ved en lenke uansett: https://www.aftenposten.no/meninger/kommentar/i/KnwR8o/nygaards-jernbanetale-er-et-paradeeksempel-paa-nyttaarsforsetter-helt-uten-rot-i-virkeligheten 

Signalfeil ut av ordboka, kanskje ikke. Punktlighetsløfte. Lett å si, men verre å følge opp. Foto: Frode Pedersen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

Har du hørt om biltogene?

Hvert år håndterer Drammen havn mellom 100 000 og 120 000 biler. Mange av disse står og venter på transport videre ut til forhandlere. Da er det viktig at jernbanevognene som skal frakte den dyrebare lasten er i like god stand som bilene de laster om bord. Når vi snakker om togtransport, tenker de fleste […]

Les mer

Hun tar et oppgjør med rykter og myter om togforbindelsen Oslo-Stockholm

Iselin Klev bor i Oslo, men jobber for Scandic hotellene med internkommunikasjon. Annenhver måned pendler hun med tog til Stockholm. I forrige uke la hun ut et innlegg på LinkedIn som vakte mange reaksjoner. Der tok hun et oppgjør med rykter og myter om togpendling ut fra et brukerperspektiv. Hun kaller seg selv en fornøyd […]

Les mer

Planlegger ny svensk-norsk togtrasé fra Malung via Trysil til Elverum

Svenske næringsinteresser ønsker nok en togforbindelse over grensen til Norge. Malung-Sälens kommunestyre har kjøpt seg inn i nyopprettede Scandinavian Mountains Railway AB, og ideen er å få norske interesser til å jobbe for en videreføring over grensen til Trysil og Elverum. Sør-Østerdal Interkommunal Politisk Råd,har allerede satt av en halv million til et forprosjekt. –Scandinavian […]

Les mer