Jernbanetalen 2025 – flosklenes teater

Kommentar av Frode Pedersen, ansvarlig redaktør for Tog24.no

Han beklaget at han ikke hadde kommet særlig langt med løftene fra i fjor når det gjaldt punktligheten. Så kom svaret på problemene. Jernbanefamilien skulle «spille hverandre gode». Hørt den før? Fotballtreneren Nils Arne Eggen lanserte uttrykket i en sammenheng det passet, på treningsfeltet til Rosenborg for 40 år siden. Siden har det endt opp som en floskel i alle mulige sammenhenger der ledere helt klart sliter med å få alle til å jobbe mot samme mål. Jeg nevner det helt uten ironi, for jernbanedirektør Knut Sletta, brukte akkurat samme metafor for å oppnå målet om flere punktlige tog. Ok, kanskje vi bare skal la det være med det å oppfordre taleskriverne rundt omkring til å nyansere språkbruken til neste års tale(r).  

De var ganske så alvorstynget de fire jernbanetoppene sekunder før jernbanens «State of the union» skulle holdes av samferdselsminister John Ivar Nygård. I midten Knut Sletta direktør i Jernbanedirketoratet og Thor Gjermund Eriksen, konserndirektør i Bane NOR.
Foto: Frode Pedersen Tog24.no

Det var for så vidt en positivt ladet samferdselsminister John Ivar Nygård som i dag holdt «Jernbanetalen» for andre gang. At jernbanen er mer populær enn noen gang, og det på tross av stadig nye problemer, fastslo han med å vise til kraftig passasjervekst gjennom de siste årene. Fra 60 millioner i 2012 til 83 millioner i 2024. Hyggelig, og spesielt hvis vi ser det i sammenheng med antallet økte togavganger. Eller?

I dagens tredje oppsummering kom konserndirektør Thor Gjermund Eriksen med sine tall. En økning på cirka 15 prosent i antallet avganger de siste tre årene. Altså fra 400 000 i 2022 til 460 000 avganger i 2024. For konsernsjefen vil jeg tro at dette tallet er positivt når det skal vises til handling, men det har også en mørk bakside som lett rokker ved Bane NOR´s troverdighet og omdømme. Med dagens sprengte infrastruktur betyr høyere krav til frekvens bare enda flere problemer.

Ministeren brukte mye av talen til å fortelle om alle prosjektene som skulle forgylle fremtidens jernbane. Og som forventet kom det nok en gang oppramsinger av prosjektene som stod i kø for gjennomføring. Han var helt skråsikker på at toget er den beste transportløsningen frem mot 2050. Vel og merke rundt de store byene. Kanskje ikke like betryggende å høre for direktørene fra togselskapene som var tilstede og som ikke har sin hovedtrafikk rundt Stor-Oslo. Han snakket foruroligende lite om toget som en av landets viktigste grønne transportårer, men hadde forventninger til en push fra NATO.

De fleste i bransjen vet at politikerne ønsker seg raske løsninger som gir politisk profitt på kort sikt, som for eksempel flere avganger. Det direkte uttaket er flere passasjerer som løser billett, men jaggu har det vært mange som dette året har blir stående igjen på perrongen i påvente av andre transportløsninger. Spesielt etter hendelsen første juledag, hvor togtrafikken over hele landet stod lammet i nesten ti timer. Her utrykte ministeren mild misnøye, men som med mye annet utvalgs- og prosjektarbeid i jernbanen, viste han til Bane NOR´s granskningsrapport.

–Vi har et felles ansvar for å bedre tilliten. Blant annet må vi bli langt bedre på å informere passasjerene og gi dem den servicen de har krav på. Ja vel, da er det konduktørene som får lide. Det tror jeg togselskapene er blitt ganske lei av. Om det er førstelinja statsråden mener skal spilles bedre tror jeg han velger feil strategi. De spiller allerede mye bedre som lag, og scorer langt høyere på alle målinger enn det norsk jernbaneledelse gjør for tiden.

One thought on “Jernbanetalen 2025 – flosklenes teater”

  1. Forfatteren Arnulf Øverland sa en gang da han så ut over en liten forsamling med mange tomme seter i salen: «Jeg ser mange som IKKE er her» …
    Det er nesten patetisk å høre alle disse direktørene som så gjerne vil både forklare, bortforklare og ikke minst love.
    Men de som passer på pengekranene er jo de som EGENTLIG bestemmer: Finansdepartementets Planavdeling. Der «deles kaka» per departement én gang i året. Samferdsel får sitt «kakestykke» – som så skal fordeles. Og jernbane får sin del. Og kun for kommende år. «Økningen» år om år har stort sett dekket kostnadsøkninger. Det er bare unntaksvis åpnet opp for fler-årige prosjekter. Ett eksempel er byggingen av Gardermobanen. Flerårige prosjekter – så som f.eks. det nye signalsystemet ERTMS skal leve innenfor det ordinære budsjettet. Budsjettet til ERTMS er allerede overskredet med mange milliarder. Og må dekkes av de årlige bevilgninger i dagens system. Det betyr i klartekst at det blir mindre igjen til det livsnødvendige vedlikeholdet. Jernbanen styres fortsatt av de som ikke bestemmer …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

Natur og Ungdom får politisk støtte for sitt krav om at Østfoldbanens Østre Linje gjenåpnes 

Natur og Ungdom har på sitt landsstyremøte i helga blitt enige om å kreve gjenåpning av Østfoldbanens østre linje for persontrafikk og godstransport mellom Mysen, Rakkestad og til Sarpsborg. De får full støtte fra Indre Østfold regionråd. Tilbudet ble lagt ned ved utgangen av 2002. I begrunnelsen for vedtaket heter det at uttalelsen heter det […]

Les mer

Du kan trygt toge til ski-VM tross utfordringer med «oppvarmingen»

Om ikke forberedelsene har vært gunstige, sier SJ Norge de nå står klare på mange plattformer rundt om i landet for å «toge» folk frem til arrangørbyen og ski-VM i Trondheim. Fra og med onsdag 26. februar og frem til og med søndag 9. mars vil Trondheim være både navle og midtpunkt for verdens vintersportere. […]

Les mer

Nå har sørlendingene fått eget «Skitog»

Go-Ahead har denne vinteren tilbud om eget ski-tog som går fra Kristiansand til alpinparken Skimore i Kongsberg. Tilbudet gjelder hver lørdag i februar og mars, og det gir deg rabatter på heiskort i et av østlandsområdets fineste alpinanlegg. Togselskapene jobber aktivt for å skape egne konsepter som skal styrke kundegrunnlaget. For to år siden lanserte […]

Les mer