Innlegget er skrevet av, og meningene som kommer frem representerer: Simen Lockert Rohde
De siste 12 månedene har jeg vært innom Jernbanedagen, Jernbaneforum, Togakademidagen og Arendalsuka.
Alle arenaer hvor stort og smått innen jernbanesektoren er innom, og alle arenaer man virkelig kunne brukt til å utfordre og…..?
Panelsamtale, paneldebatt og diskusjoner mellom aktører går igjen på agendaene, men nesten uten unntak ender det opp med 5-6 innlegg og lite debatt. Og de aller fleste er tilsynelatende helt enige (med noen hederlige unntak).
I salen sitter stort sett de samme hver gang – ansatte i sektoren, interesseorganisasjoner og arbeidstakerorganisasjoner. Få ekte historier fra de vi er avhengige av, kundene.
Og i den grad kunder slipper til er det som *tada* – innlegg.
Jeg kunne tenkt meg et arrangement som leverer en faktisk debatt, som presser deltagerne litt ut av konmfortsonen og som utfordrer sektoren utenifra. Som tvinger frem svar som forplikter.
Jeg kunne tenkt meg et arrangement hvor kundene setter agenda og hvor innleggene er fra mennesker og selskap som faktisk har lyktes.
Wow det hadde vært fett!
Få litt Fredrik Solvang i monitor. Litt mer Hans Bauge.
Hvem er med?
Jernbanen mangler ekte debatter!
Relaterte saker
Byråkratiet som jernbaneøkonomer?
Det stormer rundt norsk jernbane om dagen. Muligens er det derfor Samferdselsdepartementet (SD) har gitt Jernbanedirektoratet (Jdir) i oppdrag å skrive en slags situasjonsbeskrivelse. Den er på i alt 79 (!) sider og kan leses her: https://www.regjeringen.no/contentassets/266fe72b9a53486899172eae98e9f9f2/svar-pa-oppdrag-om-driftsstabilitet.pdf Rapporten er full av detaljerte beskrivelser av deler av dagens tilstand. Men hopper elegant over flere av de […]
Les merDet usagte er det viktigste
Innlegget er skrevet av, og meningene som kommer frem representerer: Gert Heiberg Nylig har både Samferdselsministeren og Bane Nor sjefen vært på banen for på underlig vis å forsvare sine posisjoner i dagens jernbanekrise. Den siste ved forsøksvis å uttale at «Vi er ikke så ræva» … I de herrers to innlegg var det fram […]
Les merHvilken framtid har egentlig norsk jernbane?
Innlegget er skrevet av, og meningene som kommer frem representerer: Gert Heiberg Temaet er både stort og vanskelig. Planene og ordene mange og store, men oftest er beskrivelsen av finansieringen helt eller delvis utelatt. Mens ønskelisten om spennende og store nye prosjekter blir lengre og lengre, er det sjelden omtalt hvordan det skal komme penger […]
Les mer