Jernbanen er militærstrategisk transport vi må satse på!

Samferdselsministeren både åpnet og avsluttet sitt åpningsforedrag på Jernbaneforum 2025 med at den sikkerhetspolitiske situasjonen ikke bare får konsekvenser for forsvarspolitikken og samfunnssikkerheten. Den har også stor betydning for transportpolitikken og ikke minst for oppgavene til aktørene i jernbanesektoren. Det handler i stor grad om behovet for transport av materiell, drivstoff og personell. Her peker alle på toget som eneste løsning.

–I lys av at vi lever i en mer urolig tid kommer transportsystemets evne til å dekke behov for forsvar, sikkerhet og beredskap trolig til å få enda mer oppmerksomhet fremover. Jon-Ivar Nygård, samferdselsminister.

Årets jernbaneforum ble sterkt preget av sikkerhetssituasjonen Norden, Europa og verden ellers nå befinner seg i. Det ble derfor snakket mer om Norge som militært transittland for våre nye allierte i øst, enn det ble snakket om etterslep og vedlikehold. Et faktum som understreker behovet for en storsatsing på jernbanen som en del av beredskapen i de fire øst-vest aksene. Østfoldbanen, Kongsvingerbanen, Meråkerbanen og Ofotbanen.

–Forflytning av personell og materiell betyr selvsagt veldig mye for forsvarsevnen. Og med både Sverige og Finland som nye NATO-medlemmer blir Norge viktigere som mottaks- og transittområde for allierte styrker og militært materiell. Mens det tidligere var mest oppmerksomhet om transport langs nord-sør-aksen, har vest-øst-aksen fått økt betydning. Med andre ord mer grensekryssende transport, og her har vi i dag fire aktuelle banestrekninger til Sverige, sa samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.

Like før jul la regjeringen frem et nytt rammeverk som skal styrke samhandlingen mellom forvars- og transportsektoren. Dette inkluderer etableringen av en fast faggruppe som årlig skal utarbeide en analyse av forsvarssektorens transportbehov til bruk i transportplanleggingen. Disse analysene skal være klare innen juni hvert år, og første leveranse til departementet skjer altså i sommer.

Jernbane som kritisk infrastruktur

Samferdselsministeren var så absolutt ikke alene om å ha trekke jernbanen inn som en del av opprustningen som nå kommer i nye Nato-Norden. Også Palle Ydstebø fra Krigsskolen, Ydstebø hadde som tema jernbanens rolle i forsvaret av Norden. Han viste til den enorme betydningen jernbanen i Ukraina har spilt, både symbolsk og for å holde landet gående. Han fikk støtte fra venstres Guri Melbye som også var til stede som medlem av utenriks- og forsvarskomiteen på Stortinget. Hun bidro med et bilde på hvor sterkt jernbanen stod i Ukraina hvor et tog som nettopp var bombet, ble frakoblet de skadede vognene, forlot plattformen 14 minutter etter oppsatt rutetid, men var på tid ved ankomst. Hun brukte det også som et bilde på hva som er mulig når man virkelig vil og må.

Bjørnar Lekven, sjef for transportseksjonen i forsvarets operative hovedkvarter, snakket om militær mobilitet i Norden og betydningen av å flytte tropper og materiell fra kysten og inn mot våre allierte i øst. Han illustrerte behovet for ressurser med å si at om vi landsetter en amerikansk brigade og skal «deployere» den videre over land mot Sverige for eksempel, så består den av 1200 kjøretøy. Å få lastet det på lastebiler vil umulig la seg gjøre, alle kjøretøyene er heller ikke egnet for å kjøres på norsk landevei uten enorme ødeleggelser.

Avdelingsdirektør i Jernbanedirektoratet og tidligere offiser og sjef i Garden, Jan Frederik Geiner hadde innlegg om jernbanens militærstrategiske rolle og hvilken rolle kan jernbanen ta i nasjonal beredskap. Mulighetsrom og begrensninger ut fra det som kom frem i rapporten som ble lagt frem før jul i fjor om «Jernbanens rolle i nasjonal beredskap».

–Det er på flere områder Europa står svakt uten USA. En av disse er store mangler innenfor strategisk logistikk. Altså evnen til effektivt å flytte militære styrker dit det er behov for dem. Her har man i stor grad lagt til grunn at amerikanske styrker skal komme sjøveien og være den mobile reserven. Som dere sikkert skjønner er det her jernbanen har en viktig rolle å spille for Europas og Nordens sikkerhet, sa Geiner.  

Øverst til venstre Palle Ydstebø, så Jan Frederik Geiner. Nederst til venstre Bjørnar Lekven og Jon-Ivar Nygård.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

GDPR-informasjonskapselsamtykke med Real Cookie Banner