Passasjerene gir togselskapene 80 av 100 poeng på spørsmål om hvor tilfredse de er med togreisen i sin helhet. Undersøkelsen er utført i juli og august. Jernbanedirektoratet som gjennomfører undersøkelser sier resultatet er bra med tanke på at flere togstrekninger mer og mindre kollapset under uværet «Hans».
Fakta er at de som skulle ha reist med både Dovrebanen og Rørosbanen ikke er med i faktagrunnlaget i perioden «Hans» herjet, nettopp på grunn av stengte banestrekninger ble ingen spurt. Så da mangler vel en viktig gruppe som ikke fikk toget sitt, eller har kommet til orde?
–Det har påvirket innsamlingsmulighetene i undersøkelsen, og reisende på disse to strekningen er derfor ikke med i kundetilfredshetsundersøkelsen for perioden, sier jernbanedirektør Knut Sletta.
–Men hvorfor ble ingen passasjerer på eventuelt buss for tog spurt om hva de synes om tilfredsheten? Nå er jo både Dovrebanen og Rørosbanen utelukket i perioden hvor det ikke er gjennomgående trafikk?
–Jeg får beskjed fra de som jobbet med statistikken for sommerens undersøkelse at de av sikkerhetsmessige årsaker ikke fikk tillatelse til å gjøre undersøkelser om bord i bussene, sier senior kommunikasjonsrådgiver Line Poppe til tog24.
Undersøkelsen ble gjennomført i juli og august, og resultatet for de som ikke opplevde stengte togruter, er på samme nivå som i samme periode i fjor. Togselskapene som er med i undersøkelsen er Vy, Go Ahead og SJ Norge, og alle oppnådde i følge jernbanedirektoratet gode resultater.
–Det har vært en ekstraordinær sommer med ekstremvær, og jeg vet togselskapene har jobbet hardt for å ivareta sine og andres reisende for å levere et så godt som mulig togtilbud gjennom sommeren, sier Sletta.
Folk på ferie mest fornøyd
Blant passasjerene i sommer er det de fritidsreisende som sier de er mest fornøyde, mens de som reiser regelmessig er minst fornøyd.
–Dette henger nok sammen med at det er en del planlagte avvik på sommeren som oppleves som belastende for de som pendler til og fra jobb, men som feriereisende ikke opplever like stressende. I tillegg kom de uplanlagte avvikene som følge av ekstremværet, forteller jernbanedirektøren.
Selskapene som har flest ferierende om bord i sommer kom selvsagt best ut. Da med det forbeholdet at de ikke ble målt når værkrisene stengte av landet. SJ hadde så lenge de ble målt en økende tilfredshet med en oppgang på 2 poeng fra forrige måling. VY Øst, som har de fleste pendlerne, klarte seg likevel bra og hadde en oppgang på 1 poeng, fra forrige kvartal. (Se fler tall i vedlagt grafikk fra Jernbanedirektoratet)
I undersøkelsen måles det også hvordan de reisende opplever punktligheten. Togselskapene får 79 av 100 poeng, et poeng lavere enn i samme periode i fjor.
–Punktlighet er et stort fokusområde som hele jernbanesektoren jobber hardt med å forbedre. Vi vet at det viktigste for passasjerene er at toget kommer og går når det skal, sier Sletta.
Fakta om Jernbanedirektoratet:
Jernbanedirektoratets rolle er å ivareta den strategiske, helhetlige og overordnede koordineringen og planleggingen av jernbanesektoren. Det innebærer blant annet å kjøpe togtjenester, gjennomføre utredninger og analyser og å utvikle nasjonale standarder, retningslinjer og veiledere. Samfunnsoppdraget er å jobbe for en effektiv, sikker og miljøvennlig jernbanesektor.