Jernbanedirektøren: passasjerene er fornøyde med togsommeren, men?

Passasjerene gir togselskapene 80 av 100 poeng på spørsmål om hvor tilfredse de er med togreisen i sin helhet. Undersøkelsen er utført i juli og august. Jernbanedirektoratet som gjennomfører undersøkelser sier resultatet er bra med tanke på at flere togstrekninger mer og mindre kollapset under uværet «Hans».

Fakta er at de som skulle ha reist med både Dovrebanen og Rørosbanen ikke er med i faktagrunnlaget i perioden «Hans» herjet, nettopp på grunn av stengte banestrekninger ble ingen spurt. Så da mangler vel en viktig gruppe som ikke fikk toget sitt, eller har kommet til orde?

–Det har påvirket innsamlingsmulighetene i undersøkelsen, og reisende på disse to strekningen er derfor ikke med i kundetilfredshetsundersøkelsen for perioden, sier jernbanedirektør Knut Sletta.

–Men hvorfor ble ingen passasjerer på eventuelt buss for tog spurt om hva de synes om tilfredsheten? Nå er jo både Dovrebanen og Rørosbanen utelukket i perioden hvor det ikke er gjennomgående trafikk?

–Jeg får beskjed fra de som jobbet med statistikken for sommerens undersøkelse at de av sikkerhetsmessige årsaker ikke fikk tillatelse til å gjøre undersøkelser om bord i bussene, sier senior kommunikasjonsrådgiver Line Poppe til tog24.

Undersøkelsen ble gjennomført i juli og august, og resultatet for de som ikke opplevde stengte togruter, er på samme nivå som i samme periode i fjor. Togselskapene som er med i undersøkelsen er Vy, Go Ahead og SJ Norge, og alle oppnådde i følge jernbanedirektoratet gode resultater.

–Det har vært en ekstraordinær sommer med ekstremvær, og jeg vet togselskapene har jobbet hardt for å ivareta sine og andres reisende for å levere et så godt som mulig togtilbud gjennom sommeren, sier Sletta.

Folk på ferie mest fornøyd

Blant passasjerene i sommer er det de fritidsreisende som sier de er mest fornøyde, mens de som reiser regelmessig er minst fornøyd.

–Dette henger nok sammen med at det er en del planlagte avvik på sommeren som oppleves som belastende for de som pendler til og fra jobb, men som feriereisende ikke opplever like stressende. I tillegg kom de uplanlagte avvikene som følge av ekstremværet, forteller jernbanedirektøren.

Selskapene som har flest ferierende om bord i sommer kom selvsagt best ut. Da med det forbeholdet at de ikke ble målt når værkrisene stengte av landet. SJ hadde så lenge de ble målt en økende tilfredshet med en oppgang på 2 poeng fra forrige måling. VY Øst, som har de fleste pendlerne, klarte seg likevel bra og hadde en oppgang på 1 poeng, fra forrige kvartal. (Se fler tall i vedlagt grafikk fra Jernbanedirektoratet)

I undersøkelsen måles det også hvordan de reisende opplever punktligheten. Togselskapene får 79 av 100 poeng, et poeng lavere enn i samme periode i fjor.  

–Punktlighet er et stort fokusområde som hele jernbanesektoren jobber hardt med å forbedre. Vi vet at det viktigste for passasjerene er at toget kommer og går når det skal, sier Sletta.

Fakta om Jernbanedirektoratet:

Jernbanedirektoratets rolle er å ivareta den strategiske, helhetlige og overordnede koordineringen og planleggingen av jernbanesektoren. Det innebærer blant annet å kjøpe togtjenester, gjennomføre utredninger og analyser og å utvikle nasjonale standarder, retningslinjer og veiledere. Samfunnsoppdraget er å jobbe for en effektiv, sikker og miljøvennlig jernbanesektor.

Jernbanedirektør Knut Sletta er fornøyd med sommerens tilfredshetsundersøkelse i regi av Jernbandirektoratet. Men det mangler kanskje en vesentlig gruppe reisende.Foto: Frode Pedersen tog24
Dette er spørsmålene som stilles kundene i undersøkelsen.
Slik fordelte siste undersøkelse seg på de forskjellige selskapene.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

«Randklev ll»? – Dovrebanen stengt på ubestemt tid

Med flommen som ødela Randklev bru friskt i minne, melder Bane NOR i morges om at de i natt måtte stenge Dovrebanen på ubestemt tid. Tidligst onsdag 5. februar kan de komme med en oppdatering. Det jobbes nå på spreng for å kartlegge eventuell skader på Otta Jernbanebru hvor løsmasser er gravd ut under et […]

Les mer

Økt kapasitet på Bergensbanen med flere krysningsspor

Bane NOR jobber nå med planleggingen av to nye krysningsspor på Bergensbanen sammen med Multiconsult. Tre andre skal oppgraderes og forlenges. Hovedplanen skal være klare sommeren 2026, men uklart med byggestart. Fire av kryssingssporene ligger mellom Myrdal og Voss – på Vieren, Mjølfjell, Urdland og Ygre. I tillegg skal kryssingssporet på Ustaoset forlenges. De to […]

Les mer

Tøffe togkrav fra fylkestinget i Nordland

Fylkestinget i Nordland har sendt krav til Nasjonale myndigheter om at Nordlandsbanen snarest blir elektrifisert, at materiellet blir skiftet ut med nytt, og at man forlenger banen frem til Narvik. Ikke minst av sikkerhetspolitiske grunner og for å få større nasjonal kontroll over godstransporten. De får bare delvis støtte fra Jernbandirektoratet i ny beredskapsrapport. –Bare […]

Les mer