Inviterer til «Togprat» – nei det er ikke en podcast!

Begge har lang erfaring fra vedlikehold av mekanikk i spennet mellom kjøreledninger og skinnegang. Den ene med over hundre års jernbanehistorie i ryggen. Den andre med et forholdsvis nystartet elektronikkfirma på CV´n. Møt et par av de som står bak jernbaneseminaret «Togprat». En faglig sammenkomst mellom verkstedreoler og ny kunnskap midt i hjerte av tog-Norge.

–Det avhenger hvor mange vi blir, men det er vel uansett innholdet og menneskene som deltar som er dagens høydepunkt. Vi legger opp til romslige minglepauser, for er det noe vi vet, så er det at jernbanefolk de liker å snakke med hverandre. Programmet har aldri vært mer aktuelt, og i motsetning til Jernbaneforum, så skal vi være litt mer nedpå, og ikke så politisk, sier en av arrangørene, Espen Engelstad.

Bransjeseminaret «Togprat» arrangeres i de splitter nye lokalene til Dahlrail 25 mai. Midt i jernbane-Norges hjerte, –Lodalen. På den ene siden av bygget ligger verkstedhallene til gamle NSB. Da vi besøker togpraterne er det nesten fullt på de mange titalls sporene. På den andre siden suser Flytoget forbi, og alle arbeidshestene til Vy, SJ og Bane NOR har sitt eget spor. Her lever og puster de tog tenker vi.   

Jernbane-Norges hjerte Lodalen. Oppe til høyre er det nye bygget til Dahlrail. Foto: Frode Pedersen

–Vi har allerede satt et solid fotavtrykk innenfor mekanisk service for våre kunder og samarbeidspartnere. Mange av de vil komme på togpraten, og sammen med de andre inititivtagerne ser vi for oss en dag fylt med tverrfaglige diskusjoner. Sammenslåingen av Dahlrail og On tracks her i toghistoriske Kvernerdalen, håper vi kan være med å styrke clusteret av bransje og togfolk. Store eller små problemer oppfattes forskjellig ut fra hvem kunden er. Vi har begge stått på gulvet i en verkstedhall, så vi evner å se utfordringene fra flere sider. Nå gleder vi oss til å vise frem lokalene våre sier partnerne Espen Engelstad i, og Svein Ingar Helland.

De nye verkstedlokalene til Dahlrail. Det er mulig at seminaret blir arrangert midt på gølve her forteller Engelstad. Foto: Frode Pedersen

Følger nytt spor på årets seminar

Årets «Togprat» er litt annerledes enn tidligere. Før var det mye dybdemekanikk for folk med spesialkompetanse. Nå hever de blikket og tenker mer på hvem kan si noe overordnet om fremtiden i bransjen. KVU Green åpner dagen med å snakke om hvordan jernbanen kan bli enda «grønnere».

Jernbanedirektoratet kommer for å snakke om hvordan det går med elektrifiseringen av jernbanenettet. Interessant fordi landet og verden er midt i en energikrise, og tog krever enorme mengder strøm.

Norske Tog kommer for å gien nærmere introduksjon av de nye langdistansetogene som blant annet skal trafikkere Bergensbanen.

I paneldebatten skal man drøfte tog versus fly. Her kan det jo helt klart bli en frisk meningsutveksling om opponentene er gode.

Langdistansetog skal diskuteres i to bolker, og tjenesteleverandør Unstad kommer på besøk for å be bransjen utnytte et åpent vindu når det gjelder mulighetene for de lange strekningene.

Organisasjonen Oslo-Stholm 2.55 deltar for å snakke om hvordan de skal overbevise om nytteverdien av å satse på å kjøre fra Oslo til Stockholm på under tre timer. Luftslott vil sikkert noen si, har hørt det før vil andre mene. Saken er at det faktisk bygger seg opp et lite opprør på andre siden av grensen. Det handler om handel og bosetning, og det handler om miljø, sier blant andre næringsforeningene i et skarpt brev til ministeren.

–Kan vi ha det bedre. Nå gleder vi oss til å få innredet takterrassen, da kan vi tilby alle våre besøkende verdens beste utsikt. Her kan tog-nerdene sitte og spotte tog, eller besøkende ta en kaffe i lunsjbaren vi har tenkt å etablere her på taket i sommersesongen. Eller vi kan løse problemer sammen med våre kunder med inspirerende utsikt. Siden vi har både kontor og verksted i samme bygg, kan vi løse det meste på stedet. Vi tar sikte på å være så aktuell som mulig. Gjerne se litt i glasskulen, utfordre det bestående. Finnes ikke mer inspirerende omgivelser i hvert fall, sier Espen Engelstad.

Espen Engelstad i Dahlrail, og Svein Ingar Helland i OnTracks er to av arrnagørene til Togprat 2023.

Her kan du se årets program med påmelding. 

https://www.togprat.no/en/program2023

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

Norske Vy dropper mer nattogkjøring i Sverige – må få bedre betalt

Ifølge det svenske nettstedet Järnvägar.nu har norske Vy gitt opp å kjøre nattog nordover i Sverige. For lite økonomisk kompensasjon skal være en av grunnene. Nå må SJ inn å overta. Norske Vy har gitt fra seg nattogtilbudet mellom Stockholm og Umeå med begrunnelsen at pandemien slukket lyset for kundevekst, materiellet var for dårlig, og […]

Les mer

EM, allerede en suksess for den tyske jernbanen

Åttendelsfinalene er i gang, men allerede nå kan EM kalles en suksess for den tyske jernbanen. Over tre millioner passasjerer har reist med Deutsche Bahns Intercitytog den først uken av EM i fotball. Og i følge UEFAS offisielle samarbeidspartner Deutsche Bahn, så har aldri så mange tog vært satt inn for en stor internasjonal fotballturnering […]

Les mer

Rod Stewart -rockeikonet som både «seiler» og «railer»

Han er mest kjent for sangen «I am sailing», nå bruker magasiner og aviser tittelen «I am railing» når de skal omtale Rod Stewart. Nylig la han ut et bilde på Facebook hvor han hadde tatt med seg barnebarnet for å vise frem farfars store lidenskap ved siden av musikken. Bygging av modelljernbaner.  Ifølge Mail […]

Les mer