Samferdselsministeren har ikke tatt på seg spanderbuksene i neste års statsbudsjett når det gjelder satsingen på norsk tog- og jernbanedrift. I realiteten betyr bevilgningene på totalt 32,3 milliarder en realnedgang når man justerer for prisveksten.
Dette er en økning på 2,7 prosent fra saldert budsjett 2023, men prisveksten gjør at budsjettforslaget i realiteten er en liten nedgang, skriver samferdselsdepartementet i en kommentar til budsjettframlegget.
–Full framdrift i alle pågåande utbyggingsprosjekt, vedlikehold etter ekstremværet «Hans» og bedre rutetilbud, er blant de viktigste prioriteringene, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård til departementets jernbanesatsing neste år.
Vedlikeholdsetterslepet øker
Den som hadde håpet på signaler om igangsettingen av Ringeriksbanen, får fortsette å håpe. Bevilgninger til nye tog på Rørosbanen er heller ikke nevnt spesifikt. Etterslepet av vedlikehold får fortsetter å vokse, fordi ekstrabevilgningene som er gitt til vedlikehold og opprustning vil bli spist opp av de mange ressursene som kommer til å bli brukt på ødeleggelsen etter uværet «Hans». «Ekstrabevilgninger» som er gitt innenfor de rammene som er nevnt tidligere og som mer presist bør kalles for en omprioritering innenfor gitte rammer.
Vedlikeholdsetterslepet på jernbanen er regnet til å øke med 1,8 milliarder kroner i 2024, til 32,9 milliarder kroner ved utgangen av året.
– Selv om vedlikeholdsetterslepet øker, er det viktig å rette innsatsen der det gir mest effekt, slik at midlene blir brukt best mulig, seier Nygård under fremleggelsen av Stasbudsjettet.
Klar over utfordringene, men hva med penger til grønn transport?
De neste tiårene vil flere trenge transport i og rundt de største byene, mer gods skal fraktes over lange avstander, Norges klimagassutslipp skal reduseres og det blir viktig å verne om sårbar natur og begrense arealbruken. I tillegg kommer de klimaskapte utfordringene med mer ekstremvær. Dette er ikke våre ord, men Jernbanedirektoratet som forteller i en pressemelding som ble sendt ut i forkant av at statsbudsjettet ble presentert.
–Vi mener at jernbanen i svært stor grad kan løse mange av disse utfordringene. Toget er utslippsfritt og kan frakte veldig mange mennesker og store mengder gods på en areal- og energieffektiv måte, sier jernbanedirektør Knut Sletta.
Nasjonal Transportplan utfordrer ikke vilkårene for en videre offensiv satsing på norsk Jernbane slik vi leser både NTP og neste års statsbudsjett. Jernbanedirektoratet og Bane NOR har foreslått fire hovedprioriteringer for neste Nasjonale transportplan. De harmonerer godt med det mange vil kalle et defensivt budsjettforslag på vegne av jernbanesektoren i Norge.
Ta vare på det vi har
Fullføre det som er satt i gang
Styrke kapasiteten for gods på lengre strekninger
Styrke togtilbudet rundt de store byene
For å underbygge «satsingen» på jernbanen i årene som kommer, ble det i samme pressemelding presisert hvilke storsatsinger som allerede var igangsatt, og når man så for seg en ferdiggjøring. Premissene som er lagt i Miljødirektoratets «Klimakur2030» som forplikter deltagerne og kutte minst 50 prosent i utslippene innen 2030, er ikke nevnt i denne forbindelsen.
Du kan imidlertid lese om hvordan dette er hensyntatt da vurderingene av Nord-Norgebanen ble gjort.
2024:
Oppgradering av tunnelen gjennom Ulriken på Bergensbanen, slik at det blir mulig med tog hvert 15. minutt mellom Arna og Bergen
Elektrifisering av Trønderbanen, som vil bidra til en klimavennlig togtransport mellom Trondheim og Stjørdal
Elektrifisering av Meråkerbanen mellom Norge og Sverige
2025:
Fire tog i timen og redusert reisetid mellom Oslo og Tønsberg
Dobbeltsporet fra Nykirke til Barkåker og nye Horten stasjon ferdigstilles
Dobbeltsporet mellom Drammen og Kobbervikdalen ferdigstilles
Oppgradering av Drammen stasjon
2025/26
Nye lokaltog med mer plass om bord mellom Oslo og Lillestrøm, mellom Oslo og Spikkestad og mellom Stabekk og Ski.
2027:
To regiontog i timen mellom Oslo og Hamar, med tre tog i rushtid
2030
Kortere reisetid og flere rushtidsavganger mellom Oslo og Moss.
Bygging av dobbeltsporet mellom Sandbukta og Såstad, og ny jernbanestasjon i Moss sentrum.