Ikke selg Mantena og togvedlikeholdet 

Av: Marius Brufjell, innholdet representerer forfatterens egne meninger.

Forslag til revidert nasjonalbudsjett er nettopp lagt frem. Her er det forslag om å gi regjeringen fullmakt til å selge hele eller deler av virksomheten til Mantena. Mantena er statens verksted selskap for vedlikehold av tog og togmateriell. 

Etter flere år med utfordringer med tog som trenger vedlikehold og legetimer, så er det viktigere enn noen gang å tenke både beredskap og kunnskap. Det er lett å rive ned og vanskelig å bygge opp. Verdenssituasjonen gjør også sitt. Vi bør utvikle og ikke avvikle togvedlikeholdet, i statlig regi. Det gode vedlikeholdet hos Vy er gode eksempler. Både persontog hos Vy og godstog hos CargoNet blir vedlikeholdt av Mantena. Med gode resultater.For det første. Togselskapet Vy har nå de aller fleste togsettene sine i trafikk ute på linja og i svært god stand. Type 73 fremstår nå som nye. Type 74 og 75, som ofte går mellom små og store steder på Østlandet er også i god stand og rutinene for vedlikehold er gode. Når det gjelder de eldre lokaltogene, er situasjonen noe mer utfordrende. Selv her gjøres det gode tiltak for å gjøre det beste, ut av det som er mulig.

For alle som vil på langtur, så har SJ Norge også alle sine fjerntog, type 73 i rute Oslo-Trondheim over Dovrebanen.

Totalt sett har vi to hovedutfordringer på kort sikt. Det ene er Nordlandsbanen etter raset i fjor. Bane NOR har planlagt åpning 22. juni nå i år og pr nå ser det ut til at jernbanen åpner som planlagt.

Den andre store utfordringen er togtrafikken mellom Oslo-Stavanger. Go-Ahead har store utfordringer med å vedlikeholde togsett av samme type som Vy og SJ Norge bruker. Det blir gjort gode tiltak og Det planlegges full drift mellom Oslo-Stavanger til sommeren. Her er togvedlikeholdet privat. Et eksempel på at privat vedlikehold ikke blir verken bedre, raskere eller nødvendigvis billigere.

Summen av dette er at ting går riktig vei, med det som kan gjøres noe med på kort og mellomlang sikt. Det gjøres mye bra. Vi går en vinter i møte, der spor og togmateriell er i mye bedre stand enn på mange år.

Jernbanereformen viser at reformen selv, er det beste eksemplet på at oppsplittingen av jernbanen ikke fungerer bra. Samtidig jobbes det iherdig med å gjøre det beste innenfor den organiseringen som er. Å selge Mantena ut av norsk offentlig eie er ikke riktig vei å gå, for å utvikle togvedlikeholdet.

La oss si takk til alle som vedlikeholder togsettene. Oppgraderingen av type 73 viser at togsettene blir som nye, ved å ta vare på det vi har. La oss si takk til alle som jobber i sporet, for å sikre toget mot flom og ras. Tiltakene ute i sporet, viser at flom og skredsikring er viktigere enn høyhastighetsjernbane først og fremst. La oss si takk til alle lokomotivførerne, Overkonduktørene og toglederne som går på jobb hver dag, for at jernbanen faktisk skal fungere.

Jeg er så gammel at jeg husker jernbanens 150 års jubileum i 2004. Starlight express fremføringen til jubileumsfeiringen osv. Nye krengetog satte bokstavelig talt veien og flyet i skyggen, i fremtidens tjeneste. Nye tog hadde kommet i trafikk og jernbanen opplevde en <<ny vår.>> Kanskje kan 2026 være et nytt 2004, der jernbanen nå faktisk får en ny vår? Vi har i alle fall kommet fra store røde feil <<overalt>>, til en håndterbar vår med bedre punktlighet og stort sett grønt lys og kjøretillatelse over <<hele>> linja.

Det er godt å vite at tog og jernbane er godt forberedt på kommende vintre.

Nå skal vi først og fremt ha en lang og god sommer med mange fine togturer.

Togvedlikehold er tog i rute og beredskap i praksis, både for persontog og godstog.

La oss ta godt vare på toget, togvedlikeholdet og Mantena.

God reise!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

GDPR-informasjonskapselsamtykke med Real Cookie Banner