Et samarbeid mellom tyske og franske ingeniører har etter en utviklingsperiode på fire år klart å sette verdens første hydrogendrevne passasjertog i kommersiell drift på tyske skinner. En revolusjon som kan få stor betydning for renere togdrift.
–Utslippsfri mobilitet er et av de viktigste målene for å sikre en bærekraftig fremtid, og Alstom har en klar ambisjon om å bli verdensledende innen alternative fremdriftssystemer for jernbane. Verdens første hydrogentog, Coradia iLint, demonstrerer vår klare forpliktelse til grønn mobilitet kombinert med toppmoderne teknologi. Vi er veldig stolte av å bringe denne teknologien i seriedrift som en del av en verdenspremiere, sammen med våre partnere, sier Henri Poupart-Lafarge, administrerende direktør og styreleder i Alstom.
Regionaltoget det her er snakk om, gir kun damp og kondensvann mens det kjører med lavt støynivå. De 14 kjøretøyene med brenselcellefremdrift tilhører Landesnahverkehrsgesellschaft Niedersachsen (LNVG). LNVG begynte allerede i 2012 å se seg om etter alternativer til dieseltog og ga dermed fart på utviklingen av togene i Tyskland.
Verdens første hydrogenfyllestasjon for tog
På strekningen mellom Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervörde og Buxtehude skal 14 hydrogendrevne Alstom-regiontog gradvis erstatter 15 dieseltog. Takket være en rekkevidde på 1000 kilometer trenger togene og fylles kun en gang i døgnet på verdens første fyllestasjon for tog, i byen Bremervörde, hvor Ingeniørselskapet Linde har bygget verdens første hydrogenfyllestasjon.
Først i Europa med godstog på Hydrogen
Nestlé Waters France er det første selskapet i Europa som ønsker å bruker hydrogendrevne godstog i sin jakt på renere godstransport. De ønsker å sette togene i drift allerede i 2025.
Nestlé Waters vil bli det første selskapet i Europa som drar nytte av en hydrogenbrenselcelleløsning for massiv jernbanefrakt, inkludert fornybar hydrogenforsyning. Systemet er utviklet av Alstom og ENGIE. Det er anslått at dette prosjektet vil redusere utslippene med 10.000 tonn CO2-ekvivalenter per år, på sikt vil dette føre til en reduksjon på 90 prosent av Nestlé Waters nåværende utslipp. Dette tilsvarer de årlige utslippene av mer enn 30 000 rundturer fra Paris til Nice med bil. Det er Global Rail Review som skriver dette.