Hydrogentog fosser frem på «vannkraft»

Foto: Alstom

Et samarbeid mellom tyske og franske ingeniører har etter en utviklingsperiode på fire år klart å sette verdens første hydrogendrevne passasjertog i kommersiell drift på tyske skinner. En revolusjon som kan få stor betydning for renere togdrift.

–Utslippsfri mobilitet er et av de viktigste målene for å sikre en bærekraftig fremtid, og Alstom har en klar ambisjon om å bli verdensledende innen alternative fremdriftssystemer for jernbane. Verdens første hydrogentog, Coradia iLint, demonstrerer vår klare forpliktelse til grønn mobilitet kombinert med toppmoderne teknologi. Vi er veldig stolte av å bringe denne teknologien i seriedrift som en del av en verdenspremiere, sammen med våre partnere, sier Henri Poupart-Lafarge, administrerende direktør og styreleder i Alstom.

Regionaltoget det her er snakk om, gir kun damp og kondensvann mens det kjører med lavt støynivå. De 14 kjøretøyene med brenselcellefremdrift tilhører Landesnahverkehrsgesellschaft Niedersachsen (LNVG). LNVG begynte allerede i 2012 å se seg om etter alternativer til dieseltog og ga dermed fart på utviklingen av togene i Tyskland.

Verdens første hydrogenfyllestasjon for tog

På strekningen mellom Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervörde og Buxtehude skal 14 hydrogendrevne Alstom-regiontog gradvis erstatter 15 dieseltog. Takket være en rekkevidde på 1000 kilometer trenger togene og fylles kun en gang i døgnet på verdens første fyllestasjon for tog, i byen Bremervörde, hvor Ingeniørselskapet Linde har bygget verdens første hydrogenfyllestasjon. 

Først i Europa med godstog på Hydrogen

Foto: Alstom

Nestlé Waters France er det første selskapet i Europa som ønsker å bruker hydrogendrevne godstog i sin jakt på renere godstransport. De ønsker å sette togene i drift allerede i 2025.

Nestlé Waters vil bli det første selskapet i Europa som drar nytte av en hydrogenbrenselcelleløsning for massiv jernbanefrakt, inkludert fornybar hydrogenforsyning. Systemet er utviklet av Alstom og ENGIE. Det er anslått at dette prosjektet vil redusere utslippene med 10.000 tonn CO2-ekvivalenter per år, på sikt vil dette føre til en reduksjon på 90 prosent av Nestlé Waters nåværende utslipp. Dette tilsvarer de årlige utslippene av mer enn 30 000 rundturer fra Paris til Nice med bil. Det er Global Rail Review som skriver dette.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

VY får slakt av kundene på «Trustpilot»

«Ubrukelige amatører»! Ingen kjære mor å kjøre tog på Østlandet. På det anerkjente omdømmestedet «Trustpilot» får VY kun en stjerne av 91 prosent av de som har vurdert togselskapet. Tre personer gir fem stjerner som er maks score. Om de er modige eller bare dumdristig, ja det kan vi jo la VY selv svare på. […]

Les mer

Full forvirring – utrullingen av prestisjeprosjektet ERTMS satt på vent

Fullt kaos rundt utrullingen av ERTMS. Prestisjeprosjektet som skulle gjøre Europeisk jernbane både sikrere, mer sømløs og raskere er utsatt på ubestemt tid. Underleverandørene klarer ikke å levere, og «sammenfallende utfordringer», er blant årsakene. Nå må vi legge helt nye planer, sier Bane NOR til tog24. Bane NOR var altså godt i gang med å […]

Les mer

De ti raskeste togtypene i 2024

Nå må flyene passe seg for togene går stadig raskere, og at verdens raskeste tog i 2024 er et flytog. Ja da blir sammenligningen enda mer aktuell. Nå har tog slått flere rekorder og toppen er så langt nådd med over 600 kilometer i timen. Det tar nok enda noen år før vi kan oppleve […]

Les mer