Hvorfor ikke tenke nytt om evakuering – lek og la humla suse for eksempel

Egentlig skulle plassen brukes til evakuering ved tog-hendelser, nå har Bane NOR like gjort plassen tilgjengelig som en hyggelig familiepark med grønne plener, sittegrupper og tog som leketema.

I Fløen i Bergen har Bane NOR åpnet en helt spesiell jernbanepark med plass til både store og små. Både mennesker, dyr og innsekter. Parken er mer enn to mål stor og skal fungere som redningsplass der folk samles ved en evakuering fra jernbanen. I stedet for å gruslegge og gjerde inn redningsplassen valgte de altså å gjøre plassen tilgjengelig for nærmiljøet.

­Under planleggingen av parken har bærekraft vært spesielt viktig utaler Bane NOR. Derfor har de brukt resirkulerte materialer og overskuddsmateriell fra byggingen av dobbeltsporet mellom Arna og Bergen. I tillegg har de plantet vekster som er bie- og humlevennlige, og som har variasjon i blomstringstid. Det er også satt ut både fuglekasse og insektshotell, i følge utbyggeren.

–Vi er glade for å kunne gi noe tilbake til naboene våre etter mange år med byggeaktivitet og vi håper at parken blir godt brukt av store og små, sier Torbjørn Søderholm som har ledet prosjektet for Bane NOR.

Det er Bergen kommune som skal stå for den daglige driften og vedlikeholdet, og ifølge Bane NOR er anleggsgartner Svein Boassen som skal ha æren for at parken ble såpass variert og miljøvennlig. Foreløpig er plenene bare vintergrønne, men under åpningen i forrige uke kunne man likevel danne seg et godt inntrykk av hvordan dette som kunne vært en betongjungel nå fremstår som et originalt evakueringsområde.

Sånn kan en betongjungel som skulle brukes til evakuering bli om man slipper til gode ideer og flinke folk. Ikke rart han smiler prosjektsjefen i Bane NOR, Torbjørn Søderholm. Fotokollasj av Bane NOR´s bilder

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

«Randklev ll»? – Dovrebanen stengt på ubestemt tid

Med flommen som ødela Randklev bru friskt i minne, melder Bane NOR i morges om at de i natt måtte stenge Dovrebanen på ubestemt tid. Tidligst onsdag 5. februar kan de komme med en oppdatering. Det jobbes nå på spreng for å kartlegge eventuell skader på Otta Jernbanebru hvor løsmasser er gravd ut under et […]

Les mer

Økt kapasitet på Bergensbanen med flere krysningsspor

Bane NOR jobber nå med planleggingen av to nye krysningsspor på Bergensbanen sammen med Multiconsult. Tre andre skal oppgraderes og forlenges. Hovedplanen skal være klare sommeren 2026, men uklart med byggestart. Fire av kryssingssporene ligger mellom Myrdal og Voss – på Vieren, Mjølfjell, Urdland og Ygre. I tillegg skal kryssingssporet på Ustaoset forlenges. De to […]

Les mer

Tøffe togkrav fra fylkestinget i Nordland

Fylkestinget i Nordland har sendt krav til Nasjonale myndigheter om at Nordlandsbanen snarest blir elektrifisert, at materiellet blir skiftet ut med nytt, og at man forlenger banen frem til Narvik. Ikke minst av sikkerhetspolitiske grunner og for å få større nasjonal kontroll over godstransporten. De får bare delvis støtte fra Jernbandirektoratet i ny beredskapsrapport. –Bare […]

Les mer