Hvem vil kjøre Flåmsbanen?

Nå har jernbanedirektoratet sendt ut en «føler» til de forskjellige togselskapene om noen ønsker å drive kommersiell drift på en av verdens vakreste togstrekninger, Flåmsbanen.

Jernbanedirektoratet ber via «Doffin», systemet for statlige anskaffelser, om noen av togoperatørene har interesse av å drive kommersiell drift på hele eller deler av strekningen som utgjør av Flåmsbana. Jernbanedirektoratet har i dag en trafikkavtale med Vy om drift på den vakre togstrekningen. Avtalen med Vy-gruppen utløper ved ruteterminskiftet i desember 2027.

Direktoratet går ut med forespørselen for å kartlegge interessen for å drifte hele eller deler av togtilbudet på Flåmsbana uten trafikkavtale med staten. Parallelt vurderer direktoratet samfunnets transportbehov på Flåmsbana. De er først og fremst ut etter å logge interesse i markedet, og informasjonen skal brukes til å kartlegge om det er et faktisk behov for en ny trafikkavtale for å drifte persontogtilbudet på Flåmsbana fra desember 2027, heter det i en pressemelding fra Jernbanedirektoratet.

Persontogselskaper og andre interessenter som ønsker å gi sine innspill har frist til 10. april. Jernbanedirektoratet vil deretter ta med innspillene i den endelige vurderingen av behovet for trafikkavtale på Flåmsbana, heter det i en pressemelding fra Jernbanedirektoratet.

Dagens trafikkavtale har strenge krav til operatøren, som blant annet sier at: Det skal være minimum fire avganger hver vei hver dag på strekningen Myrdal–Flåm. Det skal være en avgang om morgenen, en midt på dagen, en om ettermiddagen og en på tidlig kveld alle dager. Rutetilbudet kan tilpasses ved ferier, høytider og på helligdager. Rutetilbudet skal i best mulig grad korrespondere med øvrig togtrafikk til/fra Myrdal stasjon.

togtilbudet skal ha høy pålitelighet.

Her kan du melde interesse:

RFI Flåmsbana (doffin.no)

Vakrerer togstrekning finnes knapt. Nå sjekker Jernbanedirektoratet om det er mulig å drifte Flåmsbanen kommersielt utenfor vanlig trafikkavtale. Foto: Øystein Grue, Jernbandirektoratet

One thought on “Hvem vil kjøre Flåmsbanen?”

  1. Man må forberede fast frekvens f eks ver 2 time, tilsvarende det bergesbanen efterhvert får.
    Sommer kan to tog kjøre timesdrift, man kan klare 55 minutter kjøretid. Krysning kan måtte være annet sted enn idag, berekvam, og spor må da anlegges der

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

Har du hørt om biltogene?

Hvert år håndterer Drammen havn mellom 100 000 og 120 000 biler. Mange av disse står og venter på transport videre ut til forhandlere. Da er det viktig at jernbanevognene som skal frakte den dyrebare lasten er i like god stand som bilene de laster om bord. Når vi snakker om togtransport, tenker de fleste […]

Les mer

Hun tar et oppgjør med rykter og myter om togforbindelsen Oslo-Stockholm

Iselin Klev bor i Oslo, men jobber for Scandic hotellene med internkommunikasjon. Annenhver måned pendler hun med tog til Stockholm. I forrige uke la hun ut et innlegg på LinkedIn som vakte mange reaksjoner. Der tok hun et oppgjør med rykter og myter om togpendling ut fra et brukerperspektiv. Hun kaller seg selv en fornøyd […]

Les mer

Planlegger ny svensk-norsk togtrasé fra Malung via Trysil til Elverum

Svenske næringsinteresser ønsker nok en togforbindelse over grensen til Norge. Malung-Sälens kommunestyre har kjøpt seg inn i nyopprettede Scandinavian Mountains Railway AB, og ideen er å få norske interesser til å jobbe for en videreføring over grensen til Trysil og Elverum. Sør-Østerdal Interkommunal Politisk Råd,har allerede satt av en halv million til et forprosjekt. –Scandinavian […]

Les mer