Hva med en togtur til en halv million

Skal du legge ut på en` togtur i livet, må det vel bli denne. 12 dager om bord i luksustoget Rovos Rail, fra Dar es Salam til Cape Town i «Royal suite». Ikke for hvermansens pengebok, kanskje, 550 000 for to personer i luksussuite absolutt alt inkludert og noen netter på ett luksus viltreservat. Totalt er du på reise i 16 dager, og du besøker til sammen fem land på dette gigantiske mytiske kontinentet.

Det er ekteparet Owen & Eleanor Hardy som står bak selskapet «The Society of International Railway Travellers», og som arrangerer turen. Deres historie er interessant i seg selv fordi den går helt tilbake til 1970 når Owen var utvekslingsstudent i Tyskland. Hver dag reiste han til skolen med toget, der og da kom den store forelskelsen for alt som går på skinner. 54 år senere driver de altså et av verdens mest fornemme reiseselskaper. Nederst i denne saken finner du flere lenker til mer informasjon både om reiselskapet og om turene de arrangerer.

Ut på ditt livs togtur

Legendariske «Rovos Rail» er for mange selve inkarnasjonen av luksuscruise på skinner. For å si det sånn, du skal ikke inn og ut av et overfylt tog. Her reiser du sammen med cirka 70 andre personer som helt sikkert har like stor interesse for de spektakulære øyeblikkene, for de blir mange. Eller de er livsnytere som vil gjenskape en mystikk som var forbeholdt de få for hundre år siden. Hvor «dinner jackets» te og tunge GT var med å skape et ønsket klasseskille. Toget kalles «The pride of Africa», og har sine røtter tilbake til det dekadente 20-tallet. Den gangen utrykket «POSH» var på moten og ikke bare harry. Og for dere som ikke vet hva og hvordan utrykket «POSH» ble til, nei det handler ikke om fru Spicegirl «Posh» Beckham. Men, det handler så definitivt om dekadent luksus, og en av forklaringene til utrykket var at det ble skapt engelske turister som skulle på ferie eller besøk til India eller Afrika. «Port side out, starbourd home», de ønsket å ha lugarer som skjermet dem mot kvelende dag og kveldssol. Da var det viktig med lugarer som vendte den riktige veien både på turen ut og hjem.

Luksus, luksus og atter luksus!

Apropos luksus, og hva du egentlig legger vekt på, selskapet som kjører toget er i hvert fall opptatt av at du skal spise best mulig. Og når sant skal sies så er du på et av verdens beste mat og vinkontinent. Ferske lokale råvarer og tradisjonelle retter som vilt står ofte på menyen. Hver morgen serveres en spesiallaget frokost i «spisestuen». Lunsj og middag er flerretters anliggender på nydelig porselen, sølv og lin. Det serveres sørafrikanske viner. Avhengig av antall passasjerer, vil det være en eller to spisevogner som hver har plass til 42 gjester fordelt på to og firemannsbord. Dette er ingen slankekur, i de viktorianske spisevognene kan du du forvente deg rett etter rett laget med passion og perfeksjon. Alle måltider og drikke ombord er inkludert i prisen for turen. «POSH», her forventes jakker og slips for herrer og kledelige antrekk for damer under middagen på toget.

Suitene er av forskjellig størrelse, fra syv til 16 kvadrat, og når vi nevnte prisen for to personer var det i absolutt dyreste alternativet.  Du kan selv sjekke prislisten, men den spenner fra litt 330 000 og opp til 550 000 for to personer. Reiser du alene blir faktisk prisen ikke særlig billigere fordi du legger beslag på en suite om bord uansett. Det selskapet skriver om den største og dyreste inneholder følgende informasjon; Royal Suites tar opp en halv togvogn og måler omtrent 172 kvadratfot. Sengen kan enten være en dobbeltseng med kongelig størrelse eller enkeltsenger med ditto size. Spesielle funksjoner inkluderer eget bad med viktoriansk badekar og dusj, og en separat, privat salong med skrivebord og to lenestoler. (Inntil Maharajas’ Express i India kom på linje, var de de største togsuitene i verden.)

Uforutsette hendelser kan skje

Bakerst i togsettet har de en egen vogn med utsikt og bar for de som ønsker å betrakte ville dyr, storslagen natur, eller solnedgangen. Tross all luksus som følger med på denne togturen, ligger det klare premisser til deg som reiser. Selskapet sier klart ifra at dette er en eventyrreise med alt det kan innebære. Mange strekninger er meget røffe på grunn av at skinnegangen er gammel og sliten. Du må regne med uforutsette hendelser underveis. Det kreves høyeste grad av reiseforsikringer, at alle visumsøknader er i orden og at man har alle de vaksinene som kreves i de forskjellige landene. Kort sagt, dette er ikke reisen du velger spontant. Men er ikke det en del av sjarmen når man skal ut på sin livs reise?

Dette er noe av det du betaler for

Tolv netter ombord på et av verdens beste luksustog, med alle måltider og drikke inkludert

To netters opphold på en deluxe lodge i Madikwe Game Reserve, med fire game drives og alle måltider inkludert

Kimberley diamantgruve og museum

Victoria Falls Hotel over natten med god tid til å utforske fossen

Zambezi River Sunset Cruise

Chisimba Falls ekskursjon

Makambako-Kiduna Tanzania jernbanenedstigning inn i passet

Fantastiske måltider og service om bord i Pride of Africa

Her kan du lese mer om turen:

https://www.irtsociety.com/journey/ultimate-luxury-trek-rovos-rail-cape-town-dar-es-salaam/save-pdf/6053

Her fra tog24´s artikkel om ekteparet Hardy og ideen som ble til et av verdens mest luksuriøse reiseselskap:

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

Molde supporterne på vei til hovedstaden – «Sølv-bøtta» skal hjem med «gulltoget»

Så var de i gang. Moldesupporterne har fylt fem togvogner på «The Golden Train», og nå er de mange hundre fra supporterklubben til Molde «Tornekrattet» og uavhengige på vei mot hovedstaden og Cup-finale helg. Stemningen er på topp meldes det fra toget. Det er ikke spart på noe, og i vanlig stil så er dette […]

Les mer

Tog mot bil – Nordlandsbanen hardt rammet nok en gang

Utfordringene i kø for SJ NORD. Nå har de mistet nok et lokomotiv på grunn av en bil som stod fast på planovergangen mellom Svenningdal og Majavatn i Grane kommune i Nordland. Lokmangelen gjør situasonen kritisk vanskelig for både kunder og togoperatør. Dette skjer bare to måneder etter at Nordlandsbanen ble rammet av en fatal […]

Les mer

Mener det er klokt av ESA å kikke samferdselsdepartementet i kortene

Det har kommet kraftige reaksjoner fra ESA på direktetildelingen av Go-Aheads ruter på Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen til Vy. Brevet som ESA sendte til regjeringen ble skrevet 30. oktober, med frist til den 27. november. Nå har departementet svart. Go-Ahead mener de fortsatt har en sterk sak ut fra den prosessen som de kjørte i […]

Les mer