Hockeyfolket hoppet på toget, nå følger Norges idrettsforbund opp med egen reiseavtale

Tog24 har tidligere skrevet om at Stavanger Oilers heller velger å reise med tog til og fra sine bortekamper der dette er mulig. Nå har Lørenskog hockey kastet seg på samme trenden. 30. november fulgte Norges Idrettsforbund i sporene til hockeyspillerne, og laget kollektiv avtale for sine medlemmer med VY.

Norges idrettsforbund har inngått en samarbeidsavtale med Vy for få dager siden. Målet med avtalen er å få flere til å reise miljøvennlig til idrettsarrangement.

VY og idrettsforbundet håper gode avtaler kan gi idretten muligheter til å rerise mer klimavennlig med tog. Foto: VY

–Gjennom å skape bedre og fleksible løsninger for klubber og lag ønsker vi å synliggjøre fordelene ved å bruke kollektiv transport. Transport er et viktig fokusområde i Norges idrettsforbunds bærekraftstrategi, og med Vy på laget ønsker vi å gjøre det enda enklere for idretten å ta miljøansvar, sier Nils Einar Aas, generalsekretær i NIF.

Formålet med avtalen er blant annet i fellesskap å bidra til å øke andelen som reiser kollektivbasert i forbindelse med norsk idrett, og på den måten bidra til grønn omstilling. Ordningen gir lag og grupper fordeler ved felles bestillinger, og gode refusjonsordninger ved avbestillinger for deler av gruppen som skal reise. Siden VY også opererer flere bussruter, gjelder også avtalen på disse strekningene.  

–Vy har som mål å få flere til å reise miljøvennlig, og derfor er vi glade for å samarbeide med Norges idrettsforbund for å få flere utøvere til å velge kollektivt når de skal reise til og fra idrettsarrangementer, sier konsernsjef i Vy, Gro Bakstad.

Lokker med egen «Oilersburger» på populært hockeytog

Gutta har det hyggelig på nattoget hjem fra kamp.

–Fra Elitehockeyligaen har vi fått både Oilers og Lørenskog til å reise hjem med nattoget etter kamp. Ordningen fungerer bra og vi har fått utelukkende gode tilbakemeldinger fra begge klubbene. De sparer både tid og kostnader knyttet til fly og hotellovernatting, i tillegg til at de bidrar til å redusere klimaavtrykket i forbindelse med sine kampreiser. Vi håper flere idrettsklubber, både ishockeylag og andre idretter, vil la seg inspirere av Oilers og Lørenskog til å teste toget som et godt alternativ for sine reiser, sier Irene Dahl Jonassen i Go-Ahead. 

Nylig lansert Go-Ahead Oilers-burgeren på menyen i alle sine regiontog, og i forrige uke inviterte de noen av Oilers-spillerne til prøvesmaking i kafévogna. De benyttet selvsagt anledningen til å spørre spillerne om hvordan de opplever reisene med nattoget. Oilers-spiller Greg Mauldin uttalte at han var strålende fornøyd.

–Det er godt å våkne opp uthvilt i Stavanger morgenen etter en intensiv kampdag, oppsummerte Mauldin.

Også NRK har lignende jobbavtaler for sine ansatte:

Greg Mauldin, Anders Tangen Henriksen og André Bjelland Strandborg tester den nye Oilersburgeren om bord i toget. Foto: Go-Ahead

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

«Randklev ll»? – Dovrebanen stengt på ubestemt tid

Med flommen som ødela Randklev bru friskt i minne, melder Bane NOR i morges om at de i natt måtte stenge Dovrebanen på ubestemt tid. Tidligst onsdag 5. februar kan de komme med en oppdatering. Det jobbes nå på spreng for å kartlegge eventuell skader på Otta Jernbanebru hvor løsmasser er gravd ut under et […]

Les mer

Økt kapasitet på Bergensbanen med flere krysningsspor

Bane NOR jobber nå med planleggingen av to nye krysningsspor på Bergensbanen sammen med Multiconsult. Tre andre skal oppgraderes og forlenges. Hovedplanen skal være klare sommeren 2026, men uklart med byggestart. Fire av kryssingssporene ligger mellom Myrdal og Voss – på Vieren, Mjølfjell, Urdland og Ygre. I tillegg skal kryssingssporet på Ustaoset forlenges. De to […]

Les mer

Tøffe togkrav fra fylkestinget i Nordland

Fylkestinget i Nordland har sendt krav til Nasjonale myndigheter om at Nordlandsbanen snarest blir elektrifisert, at materiellet blir skiftet ut med nytt, og at man forlenger banen frem til Narvik. Ikke minst av sikkerhetspolitiske grunner og for å få større nasjonal kontroll over godstransporten. De får bare delvis støtte fra Jernbandirektoratet i ny beredskapsrapport. –Bare […]

Les mer