Hockeyfolket hoppet på toget, nå følger Norges idrettsforbund opp med egen reiseavtale

Tog24 har tidligere skrevet om at Stavanger Oilers heller velger å reise med tog til og fra sine bortekamper der dette er mulig. Nå har Lørenskog hockey kastet seg på samme trenden. 30. november fulgte Norges Idrettsforbund i sporene til hockeyspillerne, og laget kollektiv avtale for sine medlemmer med VY.

Norges idrettsforbund har inngått en samarbeidsavtale med Vy for få dager siden. Målet med avtalen er å få flere til å reise miljøvennlig til idrettsarrangement.

VY og idrettsforbundet håper gode avtaler kan gi idretten muligheter til å rerise mer klimavennlig med tog. Foto: VY

–Gjennom å skape bedre og fleksible løsninger for klubber og lag ønsker vi å synliggjøre fordelene ved å bruke kollektiv transport. Transport er et viktig fokusområde i Norges idrettsforbunds bærekraftstrategi, og med Vy på laget ønsker vi å gjøre det enda enklere for idretten å ta miljøansvar, sier Nils Einar Aas, generalsekretær i NIF.

Formålet med avtalen er blant annet i fellesskap å bidra til å øke andelen som reiser kollektivbasert i forbindelse med norsk idrett, og på den måten bidra til grønn omstilling. Ordningen gir lag og grupper fordeler ved felles bestillinger, og gode refusjonsordninger ved avbestillinger for deler av gruppen som skal reise. Siden VY også opererer flere bussruter, gjelder også avtalen på disse strekningene.  

–Vy har som mål å få flere til å reise miljøvennlig, og derfor er vi glade for å samarbeide med Norges idrettsforbund for å få flere utøvere til å velge kollektivt når de skal reise til og fra idrettsarrangementer, sier konsernsjef i Vy, Gro Bakstad.

Lokker med egen «Oilersburger» på populært hockeytog

Gutta har det hyggelig på nattoget hjem fra kamp.

–Fra Elitehockeyligaen har vi fått både Oilers og Lørenskog til å reise hjem med nattoget etter kamp. Ordningen fungerer bra og vi har fått utelukkende gode tilbakemeldinger fra begge klubbene. De sparer både tid og kostnader knyttet til fly og hotellovernatting, i tillegg til at de bidrar til å redusere klimaavtrykket i forbindelse med sine kampreiser. Vi håper flere idrettsklubber, både ishockeylag og andre idretter, vil la seg inspirere av Oilers og Lørenskog til å teste toget som et godt alternativ for sine reiser, sier Irene Dahl Jonassen i Go-Ahead. 

Nylig lansert Go-Ahead Oilers-burgeren på menyen i alle sine regiontog, og i forrige uke inviterte de noen av Oilers-spillerne til prøvesmaking i kafévogna. De benyttet selvsagt anledningen til å spørre spillerne om hvordan de opplever reisene med nattoget. Oilers-spiller Greg Mauldin uttalte at han var strålende fornøyd.

–Det er godt å våkne opp uthvilt i Stavanger morgenen etter en intensiv kampdag, oppsummerte Mauldin.

Også NRK har lignende jobbavtaler for sine ansatte:

Greg Mauldin, Anders Tangen Henriksen og André Bjelland Strandborg tester den nye Oilersburgeren om bord i toget. Foto: Go-Ahead

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

Europas vakreste togstrekning fyller 100 i år

I år kan norsk jernbane feire 170 år. Men det jubileet som kanskje blir mest lagt merke til skjer på en av verdens vakreste togstrekninger, Raumabanen. Der skal det pyntes med 100 lys på kaka, og festkomiteen lover en markering som er hundreåringen med mye gull på samvittigheten verdig. Selve dagen er 20. september i […]

Les mer

Rekordhøy miljøscore for jernbaneprosjektet i Drammen

Jernbaneutbyggingen i Drammen, som innbefatter blant annet nytt sammenhengende dobbeltspor mellom Oslo og Tønsberg og ny stasjon i Drammen, har fått den beste miljøpoengsummen noensinne for et anleggsprosjekt i Norge. Det bygges nye dobbeltspor mellom Drammen og Kobbervikdalen. Når anlegget åpner høsten 2025, går det et sammenhengende dobbeltspor mellom Tønsberg og Oslo. Det legger til […]

Les mer

«Snakkende tog» kan redusere viltpåkjørsler

I de tre siste årene har til sammen 3800 elg, hjort, rådyr og reinsdyr måttet bøte med livet i møte med tog. Dyrepåkjørsler er et økende problem for både lokførerne og Bane NOR. Frem til nå har løsningen vært å rydde skog og sette opp gjerder i områder med mye storvilt. Nå forskes det på […]

Les mer