Siemens Mobility har inngått en kontrakt om å levere 1200 el-lokomotiver til Indian Railways. Kanskje verdens største enkeltkontrakter for togkjøp noen gang. Hvert lokomotiv med sine 9000 hestekrefter, kan trekke gods tilsvarende 100 lastebiler.
Siemens Mobility har mottatt en ordre på 1200 lokomotiver på 9000 hestekrefter (HP) fra Indian Railways, og markerer den største enkeltordren i Siemens Mobilitys historie og den største enkeltordren i Siemens Indias historie. Verdien av kontrakten er på 32 milliarder norske kroner.
Kontrakten skaper ikke bare bedre bærekraft, men det medfører også veldig mange arbeidsplasser. Lokomotivene skal i følge en pressemelding settes sammen i Indian Railways-fabrikken i Dahod, i delstaten Gujarat, India. Vedlikehold vil bli utført i fire Indian Railways-depoter andre steder i India.
Siemens Mobility skal designe, produsere, sette i drift og teste lokomotivene. Leveransene er planlagt over en elleve års periode, og kontrakten inkluderer 35 år med fullservice og vedlikehold.
Støtter bærekraftmålene
–Siemens støtter bærekraftig transformasjon av Indias transportsektor ettersom landet søker å nesten doble godskapasiteten på sine jernbaner, sa administrerende direktør Roland Busch i Siemens.
Han er stolt over at denne store ordren vil hjelpe India å nå sitt ambisiøse mål om å skape verdens største grønne jernbanenettverk.
–Lokomotivene våre vil spare mer enn 800 millioner tonn CO2-utslipp i løpet av deres livssyklus, og vil bidra til å øke godstransporten på et av verdens største jernbanenettverk. Når dette er ferdig utbygd og togene er på skinner om noen år, kan disse erstatte mellom 500 000 og 800 000 lastebiler i løpet av levetiden til togene, sa administrerende direktør i Siemens Mobility, Michael Peter.
Nå er Indian Railway på god vei mot å oppnå 100 % elektrifisering av jernbanetrafikken i India.
Norsk togkjøp kan være verdt 20 milliarder
En av de største avtalene i norsk jernbanehistorie og ble undertegnet i desember 2021. Da signerte Norske tog AS en kontrakt med franske Alstom, som er en av verdens største togprodusenter. Kontrakten dreier seg i første omgang om 30 lokaltog med en prislapp på cirka 4 milliarder kroner, men med en opsjon på ytterligere kjøp av 170 tog.
Den nye togtypen Coradia Nordic er elektriske og har en topphastighet på 160 km/t. Hvert togsett vil bestå av seks vogner med en total kapasitet på 799 passasjerer. Dette er en økning på nærmere 40 prosent sammenlignet med togene som nå erstattes. De nye togene settes i produksjon i 2023. De første togene skal til Norge for testing i 2024 og er forventet og settes i trafikk i 2025. 30 av disse skal trafikkere Østfoldbanen, i følge Norske tog AS.
Fakta:
Norske tog AS eies av Samferdselsdepartementet. Statens begrunnelse for eierskapet i Norske tog er å ha en aktør som kan tilby kjøretøy til persontogtrafikk på konkurransenøytrale vilkår. De leier ut jernbanekjøretøy på like vilkår til operatører av persontog-trafikk i Norge og bistår Jernbanedirektoratet med å utrede materiell-strategi. De er også ansvarlig for innkjøpsprosessen av nye jernbanekjøretøy.