Her stenges jernbanestrekningene i påsken

Ferietid er arbeidstid for de som jobber med vedlikehold på jernbanen. Bare gjennom Oslo S passerer mer enn 1000 tog i døgnet. Det sliter på infrastrukturen. Her får du en oversikt over hvilke strekninger som stenges til påske, og hvilke som vil stenge til sommeren.

I tillegg til vedlikehold er det flere store byggeprosjekter på gang på Østlandet som krever arbeid i og ved sporet over flere uker. I påsken og til sommeren blir det derfor buss for tog flere steder. Drammen, Moss og på Follobanen er noen av stedene som blir berørt. Arbeidet gjøres når mange har ferie og færre pendler til studier eller jobb.

–Oppgradering av sporene, bygging av nye stasjoner og dobbeltspor, og ikke minst forbedring av signalsystemene, er noen av de viktigste oppgavene Bane NOR gjør når passasjerene må bruke buss for tog. I år fullfører vi også arbeidet med Follobanen, som gjør at de reisende fra neste år slipper å bytte tog på Oslo S, forklarer Victor Hansen, direktør for Kunde- og trafikkinformasjon i Bane NOR.

Foto: Bane NOR

Beregne god tid

Samarbeid med togselskapene og de andre transportaktørene er en viktig del av planleggingen når Bane NOR stenger for togtrafikk. Togselskapene setter opp alternativ transport på strekningene som blir berørt og sammen sørger de og Bane NOR for at vei og jernbane ikke er stengt på samme strekning samtidig. Allikevel ønsker Bane NOR å minne om at endret reiseopplegg kan være annerledes enn man er vant til.
For oppdatert informasjon om din reise, se reiseplanleggerne til Entur og togselskapene. Når du er klar til å reise kan du også finne sanntidsinformasjon i NÅ-appen, som du kan laste ned gratis.

Her stenger Bane NOR linjer påsken 2023:

Mellom Asker/Brakerøya og Sande/Mjøndalen: 1. april til og med 9. april
Mellom Ski og Mysen/Rakkestad: 1. april til og med 9. april
Mellom Oslo S og Ski/Rygge: 6. april til og med 9. april
Mellom Oslo S og Lillestrøm (Hovedbanen): 6. april til og med 9. april (gjelder kun lokaltog L1)

Her stenger Bane NOR linjer sommeren 2023:

NB: Det kommer mer informasjon om sommerens trafikkavvik i løpet av mai.

Mellom Asker/Brakerøya og Stokke/Mjøndalen: 24. juni til og med 6.august
Mellom Oslo S og Holmlia (Østfoldbanen): 1. juli til og med 5. juli
Mellom Oslo S og Ski (Follobanen): 1. juli til og med 30. juli
Enkeltsporet drift mellom Oslo S og Ski (Østfoldbanen): 6. juli til og med 30. juli (medfører innstillinger og lenger kjøretid)
Oslo S helstengt fra lørdag kveld til søndag morgen: 8.-9. juli, 15. – 16. juli, 22. – 23. juli, 29. – 30. juli
Mellom Oslo S og Gjøvik: 7. august til og med 20. august
I tillegg skal Bane NOR arbeide på Dovrebanen mellom Eidsvoll og Hamar 7. oktober til 15. oktober.

Her finner du en oversikt over stengningene fremover:

https://www.banenor.no/Nyheter/naboinformasjon/innhold/2023/oppgrader/

Her passerer 1000 tog i døgnet. Vedlikeholdet på Oslo S er derfor konstant. Foto: Bane NOR, ØYstein Grue

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

SJ Norge med flest førnøyde sommergjester om bord i togene

Ifølge Jernbanedirektoratets nyeste kundeundersøkelse, er det SJ Norge blant togselskapene som har høyest kundetilfredshet. De kjører blant annet Dovrebanen og Nordlandsbanen. SJ svarer med at de har planene klare for å bli enda bedre. Jernbanedirektoratet måler kundenes tilfredshet hvert kvartal på alle togstrekninger i Norge. Og den siste undersøkelsen dekker sommerperioden juni til og med […]

Les mer

Flytoget blir datterselskap i Vy gruppen

Samferdselsdepartementet har i dag orientert om at Vy og Flytoget skal slås sammen, og allerede fra 1. januar neste år er Flytoget historie i sin nåværende form. Flytoget blir nå et datterselskap under Vy gruppen. Samferdselsministeren skal i dagens orienteringsmøte ha understreket at Vy og Flytoget skal være likestilte partnere i sammenslåingsprosessen. Sammenslåingen skal skje […]

Les mer

«2050» – kommer vi dit noen gang? Ja, med tog!

Kommentar av Frode Pedersen, ansvarlig redaktør for tog24.no Nei da, dette er ikke forsøk på en dommedagsprofeti, selv om halve Eruopa i disse dager står under meter med vann. Dette skal handle om å tro på at vi klarer det hele verden har satt seg fore innen 2050. Renske og rydde opp etter oss før […]

Les mer