Planene er allerede godkjent for National Railway Museums nye bygning kalt Central Hall. En del av en større utbygging som vil forvandle den allerede store jernbaneattraksjonen, til kanskje verdens fineste og største jernbanemuseum. Det største ikonet i hele samlingen, «Flying Scotsman», en gang verdens raskeste damplok og superkjendis, er selvsagt på plass.
«Vi er på en seks år lang reise for å bli et globalt ingeniør-kraftverk og en nyoppdaget, inspirerende attraksjon skapt fot det 21.-århundre»
National Railway Museum
Det vi vet er at National Railway Museum i York har den største samlingen av jernbaneobjekter i verden, og før pandemien trakk det til seg mer enn 750 000 besøkende per år. Den unike samlingen inkluderer over 260 lokomotiver og rullende materiell, 600 mynter og medaljer, samt jernbaneuniform, utstyr, dokumenter, kunstverk og fotografier fra hele jernbanens historie. National Railway Museum utgjør en del av Science Museum Group, sammen med Science Museum i London, Science and Industry Museum i Manchester, National Science and Media Museum i Bradford og Locomotion i Shildon.
Verdens vakreste lokomotiv har ikonisk status
Britene elsker sin jernbanehistorie, og vi skriver dette for samtidig å hylle et av verdens mest kjente, og av andre også kalt det vakreste lokomotiv noen gang, LNER Class A3 4472 «Flying Scotsman», som fyller 100 år i 2023. Det er i år det, og pensjonisten er ute på turne etter omfattende restaurering for noen år siden. Med sin ikoniske status i britenes hjerter, og hos toginteresserte over hele verden, kan man ikke bare stå på stallen og støve ned. En gang verdens raskeste, med sin strømlinjeforming, klassiske grønne farge, og sine enorme hjul, så gikk det unna.
I 1934 ble «Flying Scotsman» det første damplokomotivet som ble målt og offisielt registrert med en hastighet på over 100 miles i timen (160 km). Dette skjedde under en tur mellom London og Edinbugh. Den britiske jernbaneindustrien på 1920- og 1930-tallet konkurrerte om kundene. Noe som betydde at det var ekstremt viktig å opprettholde et godt rykte for både fart og effektivitet. Ikke ukjente ord for dagens norske togmarked. Navnet fikk den etter ruta som gikk fra Kings Cross i London til Edinburgh klokken 10:00.
Kopiert og beundret. Toget reiste verden rundt, besøkte forskjellige land og slo til og med nok en rekord i 1989, da den stod for den lengste registrerte non-stop damplokomotivturen på 422 miles. Da det verdenskjente toget stod i rutetrafikk la det bak seg over to millioner miles, har BBC fortalt i en omtale av toget. Men pensjonisttilværelsen var bare starten på «den flygende skottens» eventyr. I 1969 ble det hentet over til USA, for en treårig turne på den amerikanske prærien. Sånt blir man sliten av, og da er vi tilbake til utgangspunktet vårt, historien om verdens største jernbanemuseum.
National Railway Museum kjøpte nemlig lokomotivet i 2004, og det stod på verksted fra 2006 til 2016. Å gjenopprette denne delen av Storbritannias jernbanehistorie kostet 4,5 millioner pund, skriver James S. Baldwin, som kan alt om dette toget. Å redde Scotsman etter at den ble kjøpt av museet ble en føljetong av en sak i britisk presse. Og en av de enkeltpersoner som har bidratt mest i prosessen med å få skotten til å skinne igjen er Virgins Ridchard Branson, han hyller ikonet i en egen video, og donerte fem millioner kroner til restaureringsarbeide. Men nå tilbake til National Railway Museum.
https://www.railwaymuseum.org.uk/flying-scotsman
https://www.railwaymuseum.org.uk/flying-scotsman/centenary-programme
En enorm utbygging
Central Hall blir et nytt velkomstrom og galleri som ligger mellom museets store sal og stasjonshallen. Den vil koble sammen de eksisterende museumsbygningene og er en hjørnestein i «Vision 2025» – museets reise for å bli hele verdens jernbanemuseum.
Denne spennende visjonen inkluderer også Wonderlab: The Bramall Gallery, et interaktivt galleri som tar sikte på å inspirere barn til å tenke som ingeniører gjennom opplevelse, interaktivitet og lek.
Central Hall selv vil inneholde et Railway Futures Gallery som viser de siste innovasjonene innen jernbaneteknologi, en kafé med utsikt over det nye museumstorget, en butikk, fleksibelt arrangementsrom og nye besøksfasiliteter.
Bærekraft er kjernen i Central Hall-designet, med miljøvennlige designprinsipper og materialer som er i tråd med Yorks rike jernbanehistorie og området rundt. I disse dager har en hel gjeng med lokale arkeologer kastet seg over områdene for å sjekke om det finnes noe morsomt under jorda som kan vises frem som en del av museet.
Judith McNicol, direktør for National Railway Museum sa: «Vi er veldig glade for at plankomiteen har godkjent Central Hall-planene som vil ha transformative fordeler for York og hele regionen rundt.
–Vi er i rute for å åpne Central Hall høsten 2025, i tide til museets 50-årsjubileum, sier Mc Nicol.
Du kan lese mer om prosjektet her: