Heisan Arendalsukas mange plaprere, nå er det alvor!

Kommentar av Frode Pedersen, ansvarlig for tog24.no

Dramatiske bilder fra togskinner under vann, bruer som er i ferd med å kollapse, infrastruktur som ligger druknet, eller skinneganger som henger i løse luften. Et land som er delt, fordi veier og infrastruktur ligger nede, folk rømmer hjemmene sine. Skal vi endelig bli enige om at vi har store utfordringer med klimaet, og at vi nå har jævlig dårlig tid til å få gjort noe drastisk. De siste dagers ekstremvær bør være en lysende varseltrekant om en ny virkelighet. Denne varseltrekanten blir ikke blekere av ildrøde klimakart på flere av verdens kontinenter.

–Vi har sette det før er skeptikernes motsvar. Ja, da! Flomstore elver, gamle rekorder som aldri kan slåes. Storflommen i Mjøsbygdene og Hamar i 1927. Bygda Kvam i Gudbrandsdalen som nesten forsvant for 10 år siden.

Vi kan ikke holde på sånn. Denne gangen var det ikke utkanten som fikk kjenne på «Bøygen», nå var det sentrale deler av Østlandet. Bra, eller ikke bra. Men når flere enn bare nordlendinger og vestlendinger får kjenne på frykt og uro for hva været kan stelle i stand, ja da blir det merkbart større fokus. Det er viktig, for vi har en gedigen jobb å gjøre. På vegne av mange, ikke minst våre barnebarn. Og når det er sagt, skulle jeg ta toget med min yngste datter for å besøke barnebarn kommende helg i Trondheim. Leter nå etter alternativer. Ikke lett!

Togene har i særlig grad blitt rammet denne gang. Norge er avskåret både nordover og vestover. Bergensbanen og Dovrebanen, ikoner og viktige transportårer for Norges befolkning og alle som er glad i tog. Ikke minst alle de som ønsker å besøke oss fra andre steder i verden.

Nylig ble jeg gjort kjent med en fersk undersøkelse som er publisert av Rail Delivery Group, og deres Green Travel Pledge, et selskap som samler hele den britiske togindustrien, hvor en av oppgavene er å bistå med statistikkutvikling. De har gjort en sammenligning mellom utslippene fra fossilbil, fly og tog på strekningen London Kings Cross til Edinburgh Waverley i Skottland. De har regnet ut mengden CO2 som slippes ut per passasjer på strekningen. Hvem som vant, ser dere ut fra vedlagte illustrasjon. Men det var uten tvil toget. Personlig synes jeg det er vanskelig å sette transporttyper opp mot hverandre. Jeg er av den oppfatning, at generelt er det utrolig mye god bærekraft i å besøke hverandre.

Jeg har stor sansen for det arbeidet Greenpeace har gjort for verden. Jeg har til og med deltatt i en større aksjon mot giftutslipp i Nordsjøen fra tankbåter, i britisk farvann, for 35 år siden. Jeg var der5 som jfotojournalist for A-Magasinet og iikke som aksjonist. Klimakampen er ikke ny. Tidligere i sommer offentliggjorde Greenpeace en undersøkelse som fortalte oss at det var utrolig mye billigere å fly enn å ta tog på 112 strekninger i Europa. I Norge var det hele 35 prosent dyrere. Javel, det er nok sant i noen tilfeller. Men slik jeg har lest rapporten, sier den ingenting om verdien som ligger i selve reisen, by til by, den tar ikke innover seg hvor mange etapper eller kostnader du må legge inn ekstra for å komme deg til og fra flyplass. Å sammenligne billettpriser gir sjelden et riktig bilde av transport, men jeg skjønner at Greenpeace vil vekke samferdselspolitikere som fortsatt bukker lobbyister velkommen.  

Jeg har gått igjennom programmet for Arendalsuka. Veldig mye om miljø og bærekraft, men som sedvanlig er det mye forståelse og tema-plapring om hvor gode alle ønsker å fremstå. Kan det vi nå har vært igjennom få debatten over i et mer realistisk spor. Kan politikerne legge penger på bordet slik at verdens rikeste land faktisk kan bli bedre?  Intensiver kalles vel det i næringssammenheng. Å satse på tog kan bli et meget viktig grønt kort å skyve over bordet. Bare spør giganter som ASKO og Norsk Sjømatnæring. De er klare til å flytte mengder av gods fra bil til bane. Og jernbanedirektoratet har i sitt siste forslag til NTP foreslått lengre tog for å løse pågangen av passasjerer. Ikke nødvendigvis særlig fremoverlent, men billig løsning for bevilgende myndigheter.

To eksempler på grønne kort om viljen er til stede:

Vanskelig å sette transportområder opp imot hverandre, men siden det haster litt med å forankre forståelsen for at alle må bidra til at vi nå tar klimaspørsmålene på det største alvor, er det viktig å hamre på med statistisk materiale som får beslutningstagerne rundt oss til å reagere.

Du kan lese mer om enkeltundersøkelsen «Green Travel Pledge» her:

https://www.raildeliverygroup.com/?view=article&id=469776947

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

Dovrebanen – Det er klart for «det store løftet»

Mandag 29. april begynner gigantløftene for å få bruelementene på plass ved Randklev bru. Da åpnes duken på det kjempestore verkstedteltet som har gjort det mulig å reparere selve brukonstruksjonene like ved elvekanten. En operasjon som har spart Bane NOR og alle involverte entreprenører for mye tid og penger. –Det nærmer seg gjenåpning av Randklev […]

Les mer

SJ ansatte stiller med eventyrtog for kreftsyke barn

SJ-ansatte har laget en frivillig organisasjon som har til hensikt å drive veldedighet hvor toget spiller en viktig rolle. 1. juni går første tur med «Eventyrtoget» til Namsskogan familiepark i samarbeid med barnekreftforeningen i Trøndelag. Initiativtager er lokfører Martin Hunstad Hagen i SJ. Da vi ringte, stod bleieskiftarbeider og småbarnsfaren klar til en økt med […]

Les mer

De ansatte tar grep – prosjekt som skal forbedre Sørlandsbanen

Go-Ahead har lenge kjent på at avvikene langs Sørlandsbanen ble tøffe å takle. Da spurte ledelsen de ansatte som hver dag kjenner utfordringene på kroppen om innspill. Dette resulterte i en liste på 150 forslag til forbedringer. Nå etterlyser Go-Ahead større involvering fra Bane NOR som har fått listen oversendt. Flere av forslagene er også […]

Les mer