Har funnet ledig lokomotiv til Nordlandsbanen i Sverige, men må først bygges om

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård lover i en sak på NRK at to erstatningslokomotiver til Nordlandsbanen er på vei. SJ bekrefter at de har funnet to lokomotiver som kan brukes, men de må først gjennom ombygging for at de skal kunne trekke persontog.

SJ bekrefter nå at de har funnet to lokomotiv av typen TME. Veldig lik D4 lokene som i dag går fast på Nordlandsbanen og som også har trafikkert Rørosbanen. Det er det svenske togutleieselskapet Nordic Re-Finance, størst i Norden på utleie og leasing av togmateriell, og som har ledig kapasitet.   

–Fortsatt en del som gjenstår ja, slik at en dato når disse kan settes inn på strekningen, kan vi foreløpig ikke si noe om. Vi har funnet to lokomotiver, men disse må tilpasses til å kunne trekke persontog, sier Steinar Olsen, direktør for operasjon og sikkerhet i SJ.

Må nok vente litt fortsatt

Ministeren sier at Norske tog har kjøpt nye fjerntog til denne strekningen, men at de kke kan vente flere år.

–Vi må finne løsninger her og nå, slik at de som er avhengige av denne banen kan få et normalt tilbud igjen, sier samferdselsminister Nygård til NRK.

Det kan nok ta litt tid før ministeren får oppfylt ønske om erstatningstog. Ifølge Olsen i SJ må lokomotivene gjennom en større tilpasning av blant annet dørstyringer, informasjonsanlegg om bord, nødbrems tilpasset persontog og oppvarming, men SJ sjefen mener at dette er jobber de har løst tidligere, og denne lok-utgaven er lik D4 togene som de opererer i dag med samme tyske produsent, så straks kontraktene er undertegnet kan de begynne på denne jobben. Olsen ønsker ikke å spekulere i når erstatningstogene er på plass, og nattoget igjen kan ta opp ruten sin. Olsen lover at kundene skal få maks service med det materiellet som går på dagtid, og at de setter inn ekstra passasjervogner.

Steinar Olsen i SJ

SJ forteller til Tog24.no at mange har vært involvert i arbeidet med å skaffe tog til den viktige Nordlandsbanen. De bekrefter at de har hatt grei dialog med leverandør, Norske Tog og Jernbanedirektoratet underveis etter den fatale ulykken som skjedde ved Finneidfjord 24. oktober i år.

–Som vi har sagt siden den tragiske ulykken, så har både Norske tog og SJ jobbet for å finne løsninger som kan sikre full drift på Nordlandsbanen. Norske tog har vært ute med anbud på lok, senest for et år siden. Det kom ingen tilbud, dessverre. SJ vurderer nå om det kan være mulig å leie andre diesellokomotiver. Norske tog bistår i arbeidet og har en tett dialog med SJ om dette, sier direktør Øystein Risan i Norske tog. 

Dette er TME, loktypen som kan settes inn for mangledne kapasitet på Nordlandsbanen. Foto: Nordic Re-Finance

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

«Randklev ll»? – Dovrebanen stengt på ubestemt tid

Med flommen som ødela Randklev bru friskt i minne, melder Bane NOR i morges om at de i natt måtte stenge Dovrebanen på ubestemt tid. Tidligst onsdag 5. februar kan de komme med en oppdatering. Det jobbes nå på spreng for å kartlegge eventuell skader på Otta Jernbanebru hvor løsmasser er gravd ut under et […]

Les mer

Økt kapasitet på Bergensbanen med flere krysningsspor

Bane NOR jobber nå med planleggingen av to nye krysningsspor på Bergensbanen sammen med Multiconsult. Tre andre skal oppgraderes og forlenges. Hovedplanen skal være klare sommeren 2026, men uklart med byggestart. Fire av kryssingssporene ligger mellom Myrdal og Voss – på Vieren, Mjølfjell, Urdland og Ygre. I tillegg skal kryssingssporet på Ustaoset forlenges. De to […]

Les mer

Tøffe togkrav fra fylkestinget i Nordland

Fylkestinget i Nordland har sendt krav til Nasjonale myndigheter om at Nordlandsbanen snarest blir elektrifisert, at materiellet blir skiftet ut med nytt, og at man forlenger banen frem til Narvik. Ikke minst av sikkerhetspolitiske grunner og for å få større nasjonal kontroll over godstransporten. De får bare delvis støtte fra Jernbandirektoratet i ny beredskapsrapport. –Bare […]

Les mer