Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård lover i en sak på NRK at to erstatningslokomotiver til Nordlandsbanen er på vei. SJ bekrefter at de har funnet to lokomotiver som kan brukes, men de må først gjennom ombygging for at de skal kunne trekke persontog.
SJ bekrefter nå at de har funnet to lokomotiv av typen TME. Veldig lik D4 lokene som i dag går fast på Nordlandsbanen og som også har trafikkert Rørosbanen. Det er det svenske togutleieselskapet Nordic Re-Finance, størst i Norden på utleie og leasing av togmateriell, og som har ledig kapasitet.
–Fortsatt en del som gjenstår ja, slik at en dato når disse kan settes inn på strekningen, kan vi foreløpig ikke si noe om. Vi har funnet to lokomotiver, men disse må tilpasses til å kunne trekke persontog, sier Steinar Olsen, direktør for operasjon og sikkerhet i SJ.
Må nok vente litt fortsatt
Ministeren sier at Norske tog har kjøpt nye fjerntog til denne strekningen, men at de kke kan vente flere år.
–Vi må finne løsninger her og nå, slik at de som er avhengige av denne banen kan få et normalt tilbud igjen, sier samferdselsminister Nygård til NRK.
Det kan nok ta litt tid før ministeren får oppfylt ønske om erstatningstog. Ifølge Olsen i SJ må lokomotivene gjennom en større tilpasning av blant annet dørstyringer, informasjonsanlegg om bord, nødbrems tilpasset persontog og oppvarming, men SJ sjefen mener at dette er jobber de har løst tidligere, og denne lok-utgaven er lik D4 togene som de opererer i dag med samme tyske produsent, så straks kontraktene er undertegnet kan de begynne på denne jobben. Olsen ønsker ikke å spekulere i når erstatningstogene er på plass, og nattoget igjen kan ta opp ruten sin. Olsen lover at kundene skal få maks service med det materiellet som går på dagtid, og at de setter inn ekstra passasjervogner.
SJ forteller til Tog24.no at mange har vært involvert i arbeidet med å skaffe tog til den viktige Nordlandsbanen. De bekrefter at de har hatt grei dialog med leverandør, Norske Tog og Jernbanedirektoratet underveis etter den fatale ulykken som skjedde ved Finneidfjord 24. oktober i år.
–Som vi har sagt siden den tragiske ulykken, så har både Norske tog og SJ jobbet for å finne løsninger som kan sikre full drift på Nordlandsbanen. Norske tog har vært ute med anbud på lok, senest for et år siden. Det kom ingen tilbud, dessverre. SJ vurderer nå om det kan være mulig å leie andre diesellokomotiver. Norske tog bistår i arbeidet og har en tett dialog med SJ om dette, sier direktør Øystein Risan i Norske tog.