Har funnet ledig lokomotiv til Nordlandsbanen i Sverige, men må først bygges om

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård lover i en sak på NRK at to erstatningslokomotiver til Nordlandsbanen er på vei. SJ bekrefter at de har funnet to lokomotiver som kan brukes, men de må først gjennom ombygging for at de skal kunne trekke persontog.

SJ bekrefter nå at de har funnet to lokomotiv av typen TME. Veldig lik D4 lokene som i dag går fast på Nordlandsbanen og som også har trafikkert Rørosbanen. Det er det svenske togutleieselskapet Nordic Re-Finance, størst i Norden på utleie og leasing av togmateriell, og som har ledig kapasitet.   

–Fortsatt en del som gjenstår ja, slik at en dato når disse kan settes inn på strekningen, kan vi foreløpig ikke si noe om. Vi har funnet to lokomotiver, men disse må tilpasses til å kunne trekke persontog, sier Steinar Olsen, direktør for operasjon og sikkerhet i SJ.

Må nok vente litt fortsatt

Ministeren sier at Norske tog har kjøpt nye fjerntog til denne strekningen, men at de kke kan vente flere år.

–Vi må finne løsninger her og nå, slik at de som er avhengige av denne banen kan få et normalt tilbud igjen, sier samferdselsminister Nygård til NRK.

Det kan nok ta litt tid før ministeren får oppfylt ønske om erstatningstog. Ifølge Olsen i SJ må lokomotivene gjennom en større tilpasning av blant annet dørstyringer, informasjonsanlegg om bord, nødbrems tilpasset persontog og oppvarming, men SJ sjefen mener at dette er jobber de har løst tidligere, og denne lok-utgaven er lik D4 togene som de opererer i dag med samme tyske produsent, så straks kontraktene er undertegnet kan de begynne på denne jobben. Olsen ønsker ikke å spekulere i når erstatningstogene er på plass, og nattoget igjen kan ta opp ruten sin. Olsen lover at kundene skal få maks service med det materiellet som går på dagtid, og at de setter inn ekstra passasjervogner.

Steinar Olsen i SJ

SJ forteller til Tog24.no at mange har vært involvert i arbeidet med å skaffe tog til den viktige Nordlandsbanen. De bekrefter at de har hatt grei dialog med leverandør, Norske Tog og Jernbanedirektoratet underveis etter den fatale ulykken som skjedde ved Finneidfjord 24. oktober i år.

–Som vi har sagt siden den tragiske ulykken, så har både Norske tog og SJ jobbet for å finne løsninger som kan sikre full drift på Nordlandsbanen. Norske tog har vært ute med anbud på lok, senest for et år siden. Det kom ingen tilbud, dessverre. SJ vurderer nå om det kan være mulig å leie andre diesellokomotiver. Norske tog bistår i arbeidet og har en tett dialog med SJ om dette, sier direktør Øystein Risan i Norske tog. 

Dette er TME, loktypen som kan settes inn for mangledne kapasitet på Nordlandsbanen. Foto: Nordic Re-Finance

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

Den man elsker tukter man!

Kommentar av Frode Pedersen, ansvarlig redaktør for tog24.no Krise? Sinte togpendlere, sinte høyrefolk, provosert opposisjon, en riksrevisor som slår inn åpne dører, og en samferdselsminister som rykker ut med to ekstra milliarder til vedlikehold på samme dag som han legger ned norsk jernbanes flaggrute, Flytoget. Nå kan vi supplere med en kontroversiell direktetildeling som har […]

Les mer

Molde supporterne på vei til hovedstaden – «Sølv-bøtta» skal hjem med «gulltoget»

Så var de i gang. Moldesupporterne har fylt fem togvogner på «The Golden Train», og nå er de mange hundre fra supporterklubben til Molde «Tornekrattet» og uavhengige på vei mot hovedstaden og Cup-finale helg. Stemningen er på topp meldes det fra toget. Det er ikke spart på noe, og i vanlig stil så er dette […]

Les mer

Tog mot bil – Nordlandsbanen hardt rammet nok en gang

Utfordringene i kø for SJ NORD. Nå har de mistet nok et lokomotiv på grunn av en bil som stod fast på planovergangen mellom Svenningdal og Majavatn i Grane kommune i Nordland. Lokmangelen gjør situasonen kritisk vanskelig for både kunder og togoperatør. Dette skjer bare to måneder etter at Nordlandsbanen ble rammet av en fatal […]

Les mer