Elektrifiseringen av Trønder- og Meråkerbanen går på skinner ifølge NRC som jobber på kontrakt for Bane NOR. Målet er å få denne viktige miljøvennligere og stratgeiske togforbindelsen klar til VM på ski i Trondheim i 2025. Lenger ned i saken kan du se filmer fra dette banebrytende arbeidet.
Elektrifiseringen av Trønder- og Meråkerbanen legger til rette for mer moderne og miljøvennlige tog, bedre komfort og større kapasitet både for person- og godstrafikk. I tillegg er målet å sikre en sømløs og bærekraftig reise over landegrensen til Sverige. Spørsmålet er om de blir klare med arbeidet til VM på ski i Trondheim? Bane NOR vil heller ikke nå, ett år før opprinnelig ferdigstillelse, love et klart svar på dette.
–Vi jobber for å klare fristen innen utgangen av 2024, det er det svaret vi kan gi per nå, sier Birgitte Langballe, senior kommunikasjonsrådgiver i Bane NOR. Når vi stiller samme spørsmål til entreprenøren NRC sier de at dette får Bane NOR svare på.
Strategisk satsing gir bedre kår for alle
De til sammen 120 kilometer lange strekningene som nå er under konstruksjon på banestrekningen mellom Trondheim og svenskegrensen, skal gi en mer miljøvennlig og bærekraftig togtransport mellom Norge og Sverige. Det er strekningene Trondheim og Stjørdal, Stavne og Leangenbanen, og strekningen fra Hell til Storlien som nå blir elektrifisert. Et arbeid som krever samarbeid både mellom fagområder og på tvers av landegrenser, ifølge NRC.
Et arbeid som gjør at SJ i Sverige har store forventninger til et utvidet samarbeid om transport av både publikum og idrettsutøvere med toget til VM på ski i februar 2025. De sier de er villige til å doble antall avganger mellom Stockholm og Trondheim, noe som gjør at korridorene ut til Europa også blir lettere tilgjengelige for både forretningsreisende og turister som ønsker seg til og fra Nordlandsbanen.
Elektrifiseringen av Meråkerbanen betyr også bedre levevilkår for godstransporten mellom Norge og Sverige. På svensk side er jernbanen allerede er elektrifisert på svensk side fram til norskegrensen ved Storlien. Meråkerbanen blir en strategisk viktig banestrekning med tanke på muligheten for omkjøring mellom Trøndelag og Østlandet. Den blir også et sentralt bindeledd mellom det norske og det nordiske jernbanenettet. Ikke minst vil strekningen kunne tilby et langt bedre tilbud med persontog lokalt inn mot svenskegrensen og til utfartsdestinasjoner som både Meråker, Storlien og Nord-Europas største skidestinasjon Åre. At denne strekningen får stor strategisk betydning for et eventuelt nærstående Nato-samarbeid er uomtvistelig. Elektrifisering av Trønder- og Meråkerbanen innebærer en investering på ca. 2,1 milliarder kroner, ifølge Bane NOR.
Bygger etter nye bærekraftprinsipper
Entreprenøren NRC benytter seg av et forholdsvis nytt verktøy kalt CEEQUAL-metoden, et verktøy som gjør det mulig å dokumentere omfanget av bærekraftsarbeid under prosjektgjennomføring, men også hvordan man kommer frem til bærekraftige løsninger for ulike typer infrastruktur. For dette prosjektet handler det om blant annet om bruk av lavutslippsbetong, og modeller som gjør det mulig å regne ut hvor «lite» betong man egentlig behøver for å oppnå den kvalitet som prosjektet forutsetter. Det er beregnet at disse tiltakene til sammen reduserer utslippet av CO2 i dette prosjektet med 39 prosent.
NRC samarbeider også med Bane NOR om andre tiltak som sparer miljøet. Blant annet bruker de elektriske biler for å transportere personell og mindre utstyr til de forskjellige anleggsområdene.
Bli klok, snurr film!
Bane NOR om utbyggingen:
Her kan du se hvordan de bygger den «nye» banestrekningen