Kommentar av Frode Pedersen, ansvarlig redaktør for Tog24.no
Det er mange som roper på mer informasjon fra Bane NOR. Men hold opp da. Ingen andre selskaper har vel en mer åpen å «se meg i kortene» tradisjon enn bransjens Urias – Bane NOR. Hver dag kan vi i media rapportere om de minste feil, og det gjør mange. Kanskje så mange at oppfatningen av hele bransjen går til helvete, eller i hvert fall omdømmet. Det finnes vel heller ikke et statlig selskap flere løper etter med hakke og spade enn nettopp Bane NOR.
Tidligere i høst avslørte VG at de hadde fått tilgang til et internt notat i Bane NOR der det ble påpekt at for mye informasjon kunne skape unødvendig mye støy, noe man kunne tolke dit hen at en del av informasjonsflyten skulle minimeres. (Tog24´s tolkning)
Tog24. no har ikke ressurser til å rapportere om hvert minste avvik eller når det oppstår mindre signalfeil ved Oslo S, eller generelt på jernbanenettet. Det betyr ikke at vi ser på feil som ubetydelige, eller at ikke andre kan si noe om dette. Men at Bane NOR nå ønsker å strømlinjeforme sin informasjon- og kommunikasjonsstrategi, mener jeg på sikt vil komme brukerne til gode. Atle Lessum, som er nytilsatt kommunikasjonsdirektør på konsernnivå, forklarte denne nye strategien ganske grundig for oss på NRK`s «Helgemorgen» søndag. Her utdypet han at man utvikler apper for å forenkle tilgangen til «realtime» og direkte informasjon. Man henvender seg direkte til brukeren av selskapets tjenester. Og når han sier at dette blir gitt videre til togoperatørene, ja så fyller man en særdeles viktig informasjonsflate med vesentlig informasjon, kanskje til og med filtrerer støy som virker mer forvirrende enn oppklarende? Denne måten å bruke digitale tjenester på er vel utviklingen alle ønsker. Ikke minst primærkundene til informasjonen fra Bane NOR og togselskapene. Kundene!

Jeg har selv vært med på å bygge opp en ganske så suksessfull informasjonsstrategi for Redningsselskapet gjennom en tiårsperiode, så jeg anerkjenner meg selv som meningsberettiget i kommunikasjonsfaget. Jeg sier dette fordi Redningsselskapets strategi gikk ut på å være mest mulig transparent. Dele informasjon når dette var nødvendig og relevant for det samfunnsoppdraget vi tross alt forvaltet. Gi medlemmer, presse og politikere tilgang på relevante kilder og relevant informasjon så raskt som mulig. Men en god informasjons- og kommunikasjonsstrategi går også ut på at man rydder i støy og det som kan defineres som unødvendig, og som kan spise unødvendige ressurser fra et selskap i konstant beredskap. Det er samfunnsoppdraget til Redningsselskapet, men også en viktig del av virksomheten til Bane NOR.
Jeg velger i denne omgang å henvende meg til politikerne som de siste dagene har skreket opp om at mener Bane NOR holder tilbake viktig informasjon fra samfunnet. Jeg jobber såpass mye med dokumenter til og fra stortinget, jeg vet også at det blir fremmet utallige forslag fra stortingspolitikere om norsk jernbane til drøftelser for eksempel i spørretimen. Altså der spørsmål kan drøftes, og senere formuleres, eller at representantene selv fremmer forslag det skal stemmes over. Disse virker veldig ofte både velbegrunnede og godt argumentert for. Hvor de har fått denne informasjonen fra, og om det da blir holdt tilbake informasjon, leser jeg veldig sjelden ut av de dokumenter jeg ser. Jeg går ut fra at den stammer fra Bane NOR der de er premissleverandører for sakens kjerne.
Som et nettsted som bare skriver nyheter om tog, er jeg nesten daglig i kontakt med kommunikasjonsfolkene i Bane NOR. At de kan bli bedre på «hastighet», er jeg den første til å underskrive på, men tilgjengelighet og tilgangen til alle spesialfolkene de har, kan jeg så definitivt ikke klage på. Altså det vi pressefolk kaller relevante kilder.
Jeg vil presisere at dette er ikke en reaksjon mot det VG definerer som avsløringer i denne saken. Men handler dette om et løsrevet sitat fra et internt skriv i forbindelse med oppbyggingen av en strategi, eller handler det om en kultur som er i forandring?
Jeg prøver å forklare hvordan jeg som storforbruker av informasjon fra Bane NOR ser på saken. Norge er et av verdens mest åpne land. Derfor reagerer vi også sterkt på om noen prøver å ta fra oss, eller fjerne tilgangen til informasjon. Det skal vi fortsette med, men som en person med et langt liv i presse- og kommunikasjonsfaget klarer jeg ikke å bli særlig opphisset av at noen ønsker å modernisere eller profesjonalisere et selskaps informasjonsflyt eller tilgjengelighet. At samferdselsdepartementet ikke ønsker å følge opp kravet fra andre politikere om å overstyre Bane NOR i dette spørsmålet, ser jeg på som en vesentlig utvikling fra den kanten, men den debatten kan vi heller fortsette med. Det er nok forvirring rundt norsk jernbane som det er.

Foto: Skjermdump Helgemorgen NRK
