
Kommentar fra «Jernbaneforum 2023» av Frode Pedersen
Samferdselsminister Jon Ivar Nygård avsluttet «Jernbaneforum 2023» med få lovnader om økt økonomisk satsing på norsk jernbanedrift. Demoraliserende for en hel togbransje som ellers leverte en faglig sterk konferanse.
Det er noe med jernbanefolk, de ligner litt på idrettsfolk som fikk korona to dager før ski-VM. Pytt sann, om timeforsinkelsen øker med 30 prosent fra 28 000 timer i 2021 til 40027 i 2022, så har de lært seg at det er bedre å se fremover mot neste sporskifte enn å gå i knestående.

Det var utrolig mye positivitet å spore under tirsdagens Jernbaneforum 2023. Ikke minst i de mulighetene som lå i å få mye mer gods over på bane fra vei. Både dagligvarebransjen og sjømatnæringen viste til enorme tall for mulighetsrommet som lå i en økt satsing på tog. Her snakkes det kun i tonnasje og tall som har mange nuller.
Til og med brigader Håkon Warø fra Forsvarets Operative Hovedkvarter mente at tog var en del av løsningen for å styrke beredskapsevnen, både langs nord-sør aksen, men også inn mot vårt naboland Sverige. Om de ble med i NATO da? I hele tatt, heiagjengen for tog bare økte utover dagen.

Det skortet som sagt ikke på viljen under årets konferanse. Gorm Frimanslund, konserndirektør i Bane NOR, brukte selvsagt noe tid på å be om unnskyldning for kaoset. Han snakket mye om dårlig kvalitetssikringsrutiner. Kilder tog24 snakket med, mente like mye av skylden lå i anbudsprosessen. At å gi for store entreprise til et selskap fra Spania uten stor nok kunnskap, og evne til å prosjektstyre, var den egentlige grunnen til fadesen. Togfolk er uredde, men høflige. Det hviskes litt over alt.
En som mer enn gjerne lot seg lokke utpå når det gjaldt å karakterisere jernbanefolk for å sutre litt mer enn nødvendig, var humorist og redaktør for BAdesken, Ken Andre Ottesen. Når det eneste som var noe å klage på for togvertene i GoAhead var at buksene var litt for trange, ja da stod det vel egentlig ikke så verst til med norsk togdrift.

Kalddusjen kom rett fra budsjettkonferansen
Samferdselsminister Jon Ivar Nygård kom rett fra regjeringens budsjettkonferanse uten lekkasjer eller lovnader om økte bevilgninger til norsk jernbanedrift i årene som kommer. Han sa de hadde store ambisjoner på vegne av toget som en del av løsningen, men at tog og jernbane måtte sloss om prioriteringene på statsbudsjettet, og at økonomien nå ikke åpnet for nye og større bevilgninger. Han henviste til de store postene i 30 milliardklassen, som Follobaneprosjektet og Ringeriksbanen. Store økonomiske lokomotiv som gjorde at handlingsrommet for økte bevilgninger ble tøffe fremover. En revidering av Nasjonal Transportplan (NTP) ville også kunne gi nye svar på om hvor man kunne regne med eventuelle løft.
Nygård mente det var mye å hente på mer forebyggende vedlikehold, sensorteknologi som en del av løsningen for å forebygge stopp og forsinkelser. Det kunne også gi bedre informasjonen inn mot togkundene, som i dag var bortimot fraværende. Han brukte metaforen om at mor og far i tidsklemma måtte kunne stole på toget for å få dagen til å henge sammen. Da var rask og korrekt informasjon avgjørende. Samferdselsministeren savnet også et enda sterkere samarbeid mellom de mange aktørene i bransjen.

Det er makt i de foldede hender
Da elefanten i rommet ble leid frem i form av spørsmål fra salen om en presisering rundt at VY skulle ta over driften av Flytoget i 2028, da var han klar, det skulle de. Et valg som kom overraskende på hele bransjen like før helgen.
Like før ministeren gikk på talerstolen for å avslutte «Norges viktigste jernbanekonferanse», hadde togselskapene stått på podiet. De var nødvendigvis ikke helt enige med ministeren om valget som ble gjort. Direktør Rikke Lind i SJ Norge, varslet klart og tydelig at hun og SJ godt kunne tenkt seg å samarbeide nærmere med Flytoget i årene fremover. Hun var vel ikke alene om å tenke alternativt?
Samferdselsministeren ble konfrontert med en del av kravene fra fagmiljøene om at toget var en klar miljøvinner, og det derfor burde være fremtidens selvsagte satsingsområde. Her kontret han med å si at når flyene en gang i fremtiden ble elektriske, lå infrastrukturen klar og uten særlige behov for vedlikehold. Om det var dagens forsøk på et understatement, eller bare en total feilberegning av publikum, ja se det vil vel bare historien si noe om.