Bane NOR mener at færre reiser med toget om sommeren. Derfor benytter de muligheten til å drive vedlikehold og fornyelse på mange strekninger. Her kan du finne ut om du blir en av de som må se etter de gule skiltene som indikerer buss for tog denne sommeren.
Mange flere tar tog nå enn tidligere. Det har vært en stor økning i antall mennesker og antall tog de siste årene og økt trafikk sliter på jernbanen. Det krever jevnlig vedlikehold. I løpet av sommeren 2026 skal derfor Bane NOR jobbe på flere strekninger, og spesielt på det sentrale østlandsområdet. Når jernbanen stenges for arbeid, må passasjerene reise med buss, heter det i en pressemelding fra selskapet.
–Når vi stenger deler av togtrafikken i et lengre tidsrom som i sommer, får vi gjort større og mer omfattende arbeider på en gang. Vedlikeholdet av jernbanen reduserer risikoen for akutte feil, og oppgraderingene gjør at flere passasjerer kan reise raskt, trygt og komfortabelt. Se etter gule skilt, plakater og flagg. Vi bruker alltid gul farge for informasjon om buss for tog eller andre avvik fra det normale sier Victor Hansen, direktør for Kunde- og trafikkinformasjon i Bane NOR.

Han ber samtidig passasjerer om å utvise litt ekstra tålmodighet om sommeren, og at de beregner litt ekstra tid om de vet at det jobbes på enkelte strekninger. Se etter gule skilt å ta gjerne med en ekstra vannflaske, og det er ikke alltid at bussen stopper på jernbanestasjonen, noe som kan bety at du ankommer andre steder eller du må finne bussen utenfor stasjonsområdet før du reiser, er gode råd fra Hansen.
Det er togselskapene som setter opp alternativ transport på strekningene som blir berørt. Bane NOR har ansvaret for å gi god informasjon på stasjonene og sørger for at du finner frem til avgangen din. Her kan du få kontakt med de forskjellige aktørene, og flere detaljer om din reise i togselskapenes reiseplanleggere og apper:
- vy.no Ekstern lenke
- go-aheadnordic.noEkstern lenke
- flytoget.noEkstern lenke
- sj.noEkstern lenke
- entur.noEkstern lenke
–Vi skal jobbe raskt og effektivt for å få gjort mest mulig arbeid når spesielt pendlerne har ferie. Takk for tålmodigheten til alle naboer som bor tett på arbeidene vi skal gjøre og passasjerene som må reise med buss i stedet for tog, sier Victor Hansen, direktør for kunde- og trafikkinformasjon i Bane NOR.

Her skal det jobbes i sommer:
Dovrebanen:
Fra lørdag 30. mai til og med søndag 14. juni mellom Eidsvoll og Løten/Støren. Den første helgen er det stengt helt til Trondheim.
Hva gjør vi: Vi skal blant annet jobbe med sporfornyelse, oppgradering av bruer, underganger, stikkrenner og kontaktledninger, vedlikehold, tunnelsikring og dobbeltspor i Stange kommune.
Påvirker linjene RE10, R60, R70, R71, F6 og F7
Trondheim S:
Fra mandag 22. juni til og med søndag 28. juni er Trondheim S helstengt.
Hva gjør vi: Vi gjør nødvendig vedlikehold og utbedringer som å bytte kryssveksler, sporkryss og sporveksel. Vi jobber med sporveksel ved Nidelv bru og skifter ut masser ved Ravnkloløpet.
Påvirker linjene R60, R70, R71, F6 og F7
Romeriksporten, Gardermobanen:
Fra lørdag 27. juni til og med søndag 9. august mellom Oslo S og Lillestrøm på Gardermobanen.
Hva gjør vi: Omfattende arbeider i Romeriksporten. Vi skal blant annet skifte ut spor, renseanlegg og tekniske installasjoner.
Påvirker L1, som blir erstattet med alternativ transport mellom Oslo S og Lillestrøm.
Linje R12, R13, R14, RE10, RE11, F1, F6 og Flytoget kjører Hovedbanen i perioden og får derfor noe lengre kjøretid mellom Oslo S og Lillestrøm og kan ha andre avgangstider enn normalt.
Østfoldbanen:
Fra lørdag 4. juli til og med søndag 2. august mellom Oslo S og Ski. Blixtunnelen er åpen.
Hva gjør vi: Vi bygger nye Kolbotn stasjon. På deler av strekningen skal vi oppgradere plattformer, gjøre bruarbeider og skifte kontaktledning.
Påvirker linje L2
Vestfoldbanen:
Fra lørdag 4. juli til og med søndag 19. juli mellom Drammen og Porsgrunn.
Hva gjør vi: Vi skal blant annet bytte sviller og gjøre arbeider på kontaktledningsanlegget på deler av strekningen. På det nye dobbeltsporet skal vi gjennomføre testkjøring med ERTMS.
Påvirker linje RE11
Jærbanen:
Fra lørdag 11. juli til og med tirsdag 14. juli mellom Egersund og Stavanger.
Hva gjør vi: Skogrydding, skinne- og vekselbytte, bytte drivmaskiner og arbeid med stikkrenner.
Påvirker linjene F5 (Sørtoget) og L5
Østfoldbanen østre linje:
Fra mandag 27. juli til og med søndag 2. august mellom Ski og Rakkestad.
Hva gjør vi: Vi jobber med en sporveksel på Tomter og vedlikehold av kulverter i Askim og Mysen.
Påvirker linje R22
Hovedbanen:
Fra fredag 31. juli til og med søndag 9. august mellom Lillestrøm og Dal/Eidsvoll på Hovedbanen.
Hva gjør vi: Vi skal arbeide på spor og renseanlegg på Lindeberg og Kløfta, og skifte bruer på Dal og Eidsvoll.
Påvirker linje R13. Godstog må kjøres via Gardermobanen og det kan gi forsinkelser på andre tog.
Kongsvingerbanen:
Fra mandag 10. august til og med søndag 16. august mellom Sørumsand og Kongsvinger.
Hva gjør vi: Vi skal blant annet jobbe med et kryssingsspor, skifte ut masser og bytte stikkrenner.
Påvirker linjene R14 og F1
Gjøvikbanen:
Fra 29. august til og med 11. september mellom Oslo S og Roa.
Fra 29. august til og med 1. september er det i tillegg stengt mellom Roa og Gjøvik.
Hva gjør vi: Vi skal blant annet bygge om og fornye sporet på strekningen Movatn-Åneby.
Påvirker linjene RE30 og R31
Dette er de lengre stengningene i sommermånedene, det kan være nattestengninger, helgestengninger o.l. i tillegg. For fullstendig oversikt se Trafikkmeldinger | Bane NOR
