Godt betalt jobb med landets beste utsikt(er) – bli lokfører

Har du lyst på en arbeidsplass med verdens beste utsikt. Da kan du bli lokfører. Norge trenger flere lokførere, og den ettårige utdanningen foregår i samarbeid med de som kjører togene i Norge.

Å ha god teoretisk forankring, men samtidig lære hvordan tingene fungerer i praksis, er viktig når du skal kjøre tog. Som lokfører har du et stort ansvar for både materiell og passasjerer. Selvsagt i et stort team med togførere, konduktører og operatørselskapet hvor du eventuelt skal jobbe.

Utdanningen tar ett år, og lønns- og arbeidsvilkårene er gode. Med en startlønn på rundt 550 000 bør dette kunne være en meget attraktiv arbeidsplass som gir muligheter for stor frihet og fleksible arbeidstidsordninger. At lokførerskolen reklamerer med Norges beste utsikt er jo en grei bonus.

Selve utdanningen er gratis, men du må betale for materiell og klær. På nettsidene til fagskolen for lokomotivførere står det at det vil utgjøre ca. 15 000 kr i løpet av skoleåret. Du kan utdanne deg til lokomotivfører ved Norsk fagskole for lokomotivførere. Dette er en grunnutdanning som varer i ett år og gir 60 studiepoeng . Utdanningen er veldig praktisk rettet, med mye tid sammen med erfarne lokførere og du får kjenne på hvordan det er å kjøre tog på alle tider av døgnet. Selve skolen ligger midt i Groruddalen sentralt Oslo, mens øvelseskjøring kan skje over hele landet. Skolen har et godt samarbeid med alle selskapene som trafikkerer det norske jernbanenettet.

Dette er et yrke for den som vil kjenne på ansvar, forholde deg til et strengt regulert regelverk, og som har sansen for «store maskiner», heter det i statuttene til utdanningen. Norsk jernbane er ikke bare passasjertrafikk. Stadig mer godstrafikk går fra vei til skinner, og mer kan det bli i fremtiden.

–Solide lokførere er ryggraden i en velfungerende jernbane! Vi leverer de lokførerne samfunnet trenger. Det er vårt ansvar og bidrag til sektoren, sier rektor ved Norsk fagskole for lokomotivførere, Kai Erik Jensen.

Det er løpende oppstart til studiet. Opptaket som har søknadsfrist 1. mars 2023, gjelder oppstart i august, september og oktober 2023, og januar, februar og april 2024. Aktuelle søkere vil bli kalt inn og må bestå yrkespsykologisk skikkethetstest og helsetest, før de får tilbud om plass. Samordna opptak åpner for søknader 1. februar.

Her kan du lese mer om fagskolen og utdanningen

https://lokforerskolen.no/?gclid=Cj0KCQiA54KfBhCKARIsAJzSrdp0a3lgwIHjE2i19uyum7HwtlXSA8KCCzs4FwYaR_aY2ucscsPnPqQaAhCZEALw_wcB

Her kan du søke:

https://www.samordnaopptak.no/info/

Ny nettbasert variant av lokomotivførerutdanningen i 2024

Som så mange andre måtte Lokførerskolen tenke nytt når covid herjet som verst.  Svaret ble et digitalt nettbasert studium som har opptak fra 2024.

Fra utprøvingen av de nye digitale hjelpemidlene. Foto: Norsk fagskole for lokomotivførere

Nettbasert opplæring med samlinger skal bidra til at skolen møter utdanningspolitiske føringer som vektlegger fleksible og digitale opplæringstilbud. I flere år har bransjen diskutert hvordan utdanningen kan imøtekomme alle studenter. Det er spesielt entreprenørbransjen, gjennom Bane Nor, som har vært pådriver for en mer fleksibel og desentralisert utdanning. Lokomotivførerutdanningen har i tillegg hatt utfordringer med å få søkere med bostedsadresse fra nord, sør og vest i Norge, heter det i planverket til fagskolen.  

Utdanningen så muligheter i den nye studie- og arbeidshverdagen til folk, og nye læringsmetoder og læremidler har blitt til på rekordtid. I november i fjor ble det derfor vedtatt av styret på fagskolen at de skal utvikle og bruke digitale verktøy med tanke på effektiv og fleksibel utdanning, og ikke minst tilby en moderne utdanning som sikrer jernbanesektoren god tilgang til kompetente lokomotivførere i tråd med økt behov.  

FAKTABOKS:

Vanlige arbeidsoppgaver for en lokomotivfører:

–Kjøre toget i henhold til regelverk og signaler

–Teknisk sikkerhetskontroll av toget før og etter kjøring

–Sikre at togturen går sikkert og presist 

–Vurdere og eventuelt rette tekniske feil ved toget og infrastrukturen, og rapportere videre

–Samarbeide tett med togleder og togekspeditør, som er de instansene som gir kjøretillatelse

–Hvis du kjører persontog, samarbeider du også tett med konduktør

One thought on “Godt betalt jobb med landets beste utsikt(er) – bli lokfører”

  1. Hei jeg er en man på 43 år gamle og jobbe som murer og har fagbrev og min ønske er og bli lokomotivfører hva kan jeg gjøre får og føre min drøm kan nuen hjelpe meg med dete

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

VY får slakt av kundene på «Trustpilot»

«Ubrukelige amatører»! Ingen kjære mor å kjøre tog på Østlandet. På det anerkjente omdømmestedet «Trustpilot» får VY kun en stjerne av 91 prosent av de som har vurdert togselskapet. Tre personer gir fem stjerner som er maks score. Om de er modige eller bare dumdristig, ja det kan vi jo la VY selv svare på. […]

Les mer

Full forvirring – utrullingen av prestisjeprosjektet ERTMS satt på vent

Fullt kaos rundt utrullingen av ERTMS. Prestisjeprosjektet som skulle gjøre Europeisk jernbane både sikrere, mer sømløs og raskere er utsatt på ubestemt tid. Underleverandørene klarer ikke å levere, og «sammenfallende utfordringer», er blant årsakene. Nå må vi legge helt nye planer, sier Bane NOR til tog24. Bane NOR var altså godt i gang med å […]

Les mer

De ti raskeste togtypene i 2024

Nå må flyene passe seg for togene går stadig raskere, og at verdens raskeste tog i 2024 er et flytog. Ja da blir sammenligningen enda mer aktuell. Nå har tog slått flere rekorder og toppen er så langt nådd med over 600 kilometer i timen. Det tar nok enda noen år før vi kan oppleve […]

Les mer