Endelig kom svaret de hadde ventet på. Det er satt av 150 millioner til godsselskapene i revidert statsbudsjett for tap av inntekter i forbindelse med sviktende infrastruktur over lang tid.
I dag ble det klart at Regjeringen bevilget 150 millioner kroner i kompensasjon til godstogselskapene. Pengane skal dekke økonomiske tap etter kvikkleireskredet som rammet Nordlandsbanen ved Levanger i august i fjor. Den foreslåtte bevilgningen er basert på et overslag over hvor mye aktørene har tapt. Like viktig i denne sammenhengen er at med denne bevilgningen så slutter Stortinget seg til regjeringens forslag. Som Tog24.no tidligere har skrevet, så må likevel pengene godkjennes av EFTA´s overvåkingsorgan ESA før det blir snakk om en utbetaling.

–For godstog er det få eller ingen mulige omkjøringer. Når ein bane blir stengt for trafikk, mistar godstogselskapene store inntekter, mens de sitter igjen med store faste kostnader. Å frakte gods på jernbanen bidrar til mindre kø på vegene. Dette er en miljøvenlig, og er en transportform som også Forsvaret trenger. Kompensasjonen på 150 millioner kroner som regjeringa foreslår, er derfor et målrettet virkemiddel for å verne om en samfunnskritisk transportfunksjon, sierr samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
–Dette er bra og avgjørende for å opprettholde godstogtilbudet på Nordlandsbanen. Vi ser også frem til å få forutsigbare rammevilkår når den generelle kompensasjonsordningen kommer, sier Robin Olsen, direktør i CargoNet.


