Go-Ahead sjefen tviler på at «tapet» av Sørlandsbanen holder juridisk

Det ble i går kjent at videre drift av Sørlandsbanen skal overføres til Vy etter at konsesjonen som ligger i trafikkpakke 1 går ut i 2027. Direktør Emil Eike i Go-Ahead mener vurderingene som er gjort ikke holder juridisk, og er en ønsket politisk tildeling.

Jernbanedirektoratet har fått i oppdrag fra Samferdselsdepartementet om å inngå en midlertidig direktetildelt trafikkavtale med Vy for å kjøre persontog på Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen fra desember 2027. I tillegg skal direktoratet gjøre en gjennomgang av trafikkavtalene for persontog i Norge, som følge av endringer i EØS-regelverket, heter det i en pressemelding fra Jernabendirektoratet. I begrunnelsen for direktetildelingen ligger det også et men, det går ut på at direktoratet ønsker å sikre driften i større grad i det som kalles en mellomperiode fra 2027 frem til 2032. I denne perioden ønsker direktoratet å utrede konkurranseutsettingen for de respektive trafikkpakkene.   

–Jeg er skuffet, og vi hadde håpet på enighet. Gårsdagens nyhet om direktetildeling til statens eget persontogselskap viser at det hele tiden lå i kortene at dette skulle bli løsningen. Det er regjeringens politikk. De juristene vi har kontakt med, ser ikke at det er rom for slike unntak som Samferdselsdepartmentet viser til, sier Emil Eike, direktør i Go-Ahead til tog 24 nå i morgentimene onsdag.

Lover likevel å levere

Eike og de ansatte i Go-Ahead har gitt tydelig utrykk for at de ble overrumplet over meldingen som kom i går. At dette kunne være en løsning er de innforstått med, men ikke at den kom som med de begrunnelser som er gitt, og som en direktetildeling.

–Vi har fortsatt flere år igjen, og frem til desember 2027 skal vi fortsette å gjøre vårt ytterste for å gi et godt tilbud til kundene, skape en god arbeidsplass, og for å utvikle jernbanen i Norge. Jeg er stolt over det vi får til, og over de som jobber ute på togene, sier Emil Eike.

Fakta om gjeldende trafikkavtaler

Jernbanedirektoratets trafikkavtale for Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen, som heter «Trafikkpakke 1 sør», ble i 2018 tildelt Go-Ahead Norge AS, med trafikkstart i desember 2019. Avtalen utløper den 11. desember 2027.

Videre vil avtalen for Flåmsbana utløpe i desember 2027, avtalen for Dovrebanen, Rørosbanen, Nordlandsbanen og Raumabanen utløper i desember 2028, mens avtalen for Bergensbanen og Vossebanen utløper i desember 2029.

Direktør for Go-Ahead Emil Eike er forundret over måten Jernabendirektoratet har gjort en direktetildeling av driften til Vy. Foto: Go-Ahead

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

Har du hørt om biltogene?

Hvert år håndterer Drammen havn mellom 100 000 og 120 000 biler. Mange av disse står og venter på transport videre ut til forhandlere. Da er det viktig at jernbanevognene som skal frakte den dyrebare lasten er i like god stand som bilene de laster om bord. Når vi snakker om togtransport, tenker de fleste […]

Les mer

Hun tar et oppgjør med rykter og myter om togforbindelsen Oslo-Stockholm

Iselin Klev bor i Oslo, men jobber for Scandic hotellene med internkommunikasjon. Annenhver måned pendler hun med tog til Stockholm. I forrige uke la hun ut et innlegg på LinkedIn som vakte mange reaksjoner. Der tok hun et oppgjør med rykter og myter om togpendling ut fra et brukerperspektiv. Hun kaller seg selv en fornøyd […]

Les mer

Planlegger ny svensk-norsk togtrasé fra Malung via Trysil til Elverum

Svenske næringsinteresser ønsker nok en togforbindelse over grensen til Norge. Malung-Sälens kommunestyre har kjøpt seg inn i nyopprettede Scandinavian Mountains Railway AB, og ideen er å få norske interesser til å jobbe for en videreføring over grensen til Trysil og Elverum. Sør-Østerdal Interkommunal Politisk Råd,har allerede satt av en halv million til et forprosjekt. –Scandinavian […]

Les mer