
Det ble i går kjent at videre drift av Sørlandsbanen skal overføres til Vy etter at konsesjonen som ligger i trafikkpakke 1 går ut i 2027. Direktør Emil Eike i Go-Ahead mener vurderingene som er gjort ikke holder juridisk, og er en ønsket politisk tildeling.
Jernbanedirektoratet har fått i oppdrag fra Samferdselsdepartementet om å inngå en midlertidig direktetildelt trafikkavtale med Vy for å kjøre persontog på Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen fra desember 2027. I tillegg skal direktoratet gjøre en gjennomgang av trafikkavtalene for persontog i Norge, som følge av endringer i EØS-regelverket, heter det i en pressemelding fra Jernabendirektoratet. I begrunnelsen for direktetildelingen ligger det også et men, det går ut på at direktoratet ønsker å sikre driften i større grad i det som kalles en mellomperiode fra 2027 frem til 2032. I denne perioden ønsker direktoratet å utrede konkurranseutsettingen for de respektive trafikkpakkene.
–Jeg er skuffet, og vi hadde håpet på enighet. Gårsdagens nyhet om direktetildeling til statens eget persontogselskap viser at det hele tiden lå i kortene at dette skulle bli løsningen. Det er regjeringens politikk. De juristene vi har kontakt med, ser ikke at det er rom for slike unntak som Samferdselsdepartmentet viser til, sier Emil Eike, direktør i Go-Ahead til tog 24 nå i morgentimene onsdag.
Lover likevel å levere
Eike og de ansatte i Go-Ahead har gitt tydelig utrykk for at de ble overrumplet over meldingen som kom i går. At dette kunne være en løsning er de innforstått med, men ikke at den kom som med de begrunnelser som er gitt, og som en direktetildeling.
–Vi har fortsatt flere år igjen, og frem til desember 2027 skal vi fortsette å gjøre vårt ytterste for å gi et godt tilbud til kundene, skape en god arbeidsplass, og for å utvikle jernbanen i Norge. Jeg er stolt over det vi får til, og over de som jobber ute på togene, sier Emil Eike.
Fakta om gjeldende trafikkavtaler
Jernbanedirektoratets trafikkavtale for Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen, som heter «Trafikkpakke 1 sør», ble i 2018 tildelt Go-Ahead Norge AS, med trafikkstart i desember 2019. Avtalen utløper den 11. desember 2027.
Videre vil avtalen for Flåmsbana utløpe i desember 2027, avtalen for Dovrebanen, Rørosbanen, Nordlandsbanen og Raumabanen utløper i desember 2028, mens avtalen for Bergensbanen og Vossebanen utløper i desember 2029.
