Etter oppkjøpet av Trainpoint Norway Maintenance får Go-Ahead full kontroll over vedlikeholdet på egen tog-park. Oppkjøpet gir selskapet muligheten til å innføre nye og mer forutsigbare vedlikeholdsrutiner for togene på Sørlandsbanen, Arendalsbanen og Jærbanen. Nå forenes folk og kunnskap i lokalene på Kvalaberg i Stavanger, og det nye selskapet får navnet Go-Ahead Maintenance Norway.
Årsaken til oppkjøpet er å få full kontroll og oversikt over vedlikeholdet av egen togpark. Så seint som i mai i år varslet Mantena på Alnabru at de ikke lenger kunne oppfylle kontrakten de da hadde med Go-Ahead om vedlikehold. Nå tar altså Go-Ahead regi på eget vedlikehold, og flytter både folk og kunnskap vestover for å bygge opp et nytt stort togverksted i lokalene på Kvalaberg i Stavanger. Go-Ahead blir ikke eier av verkstedet, men leier av Bane NOR som fortsatt står som eier av selve bygningsmassen, og som leverte «nye Kvalaberg» så seint som i 2019. Allerede den gang sikret Go-Ahead seg en avtale om tilgang til verkstedet, men nå går de altså «all in» med flere ansatte og ytterligere spisskompetanse hentet fra Trainpoint.
Rom for forbedringer

–Som alle andre land vil Norge alltid ha en gitt mengde tilårskomne tog. Det betyr at vi som bransje må være gode til å ta vare på de togene staten har investert i. Det er et forbedringspotensial på dette området i det norske markedet i dag. Med dette oppkjøpet posisjonerer Go-Ahead seg godt i et marked i utvikling» sier, Emil Eike, administrerende direktør i Go-Ahead Norge AS i enn pressemelding tirsdag kveld.

Det er ifølge pressevakten til Go-Ahead fortsatt uklart om hvor mange som skal jobbe på det nye verkstedet, men at cirka 40 av fagarbeiderne i fra det gamle verkstedmiljøet følger med over. Hvor mange som skal følge med fra det Oslo-baserte Trainpoint er fortsatt noe uklart. Det som ligger i avtalen, i følge pressevakt Oda Riska i Go-Ahead, er at det fortsatt skal være igjen et lite verkstedmiljø også i Lodalen i Oslo.
Trainpoint Norway Maintenance ledes av Hans Sørum, og har 30 års erfaring med vedlikehold av tog. Han har blant annet ledet togverkstedet til selskapet i Lodalen i Oslo.
–Med Go-Ahead Norge som eier får vi et selskap med en unik operasjonell erfaring, fra mange land. Denne sammensetningen av kompetanse skal vi dra nytte av for å skape høy kvalitet på vedlikeholdet av togene på Sørlandsbanen, Arendalsbanen og Jærbanen. Potensialet er betydelig, sier Hans Sørum.
Gleder seg til flytting
–Vi gleder oss veldig til å ønske medarbeiderne på Kvaleberg velkommen til Go-Ahead familien. Sammen skal vi skape et godt arbeidsmiljø, som legger til rette for gode prestasjoner og utvikling, sier Eike.
–Jernbanedirektoratet jobber systematisk med utviklingen av driftsstabiliteten i jernbanesektoren, sammen med alle aktørene. Tog som fungerer som de skal er en helt sentral del av en stabil drift. Direktoratet håper Go-Ahead sitt tiltak vil kunne bidra til en positiv utvikling sier, Erik Lund, avdelingsdirektør i avdelingen for kjøp og avtalestyring.
–Som eier og utleier av statens tog, er Norske tog svært opptatt av at togselskapene vedlikeholder togene på en sikker og verdibevarende måte. Vi synes Go-Ahead sin endring er interessant, og vil følge nøye med på utviklingen i tiden som kommer, sier Øystein Risan, administrerende direktør i Norske tog AS i pressemeldingen fra Go-Ahead.
Om verkstedet som nå blir ny base for Go-Ahead skriver Bane NOR:
Det nye verkstedet vårt på Kvaleberg stod klart i november 2019. Det ble umiddelbart overlevert til den nye togoperatøren på Sørlandsbanen og Jærbanen, Go Ahead Nordic, og deres vedlikeholdsoperatør Mantena. Det nye verkstedet er universelt utformet og kan håndtere alle togtyper som benyttes til persontrafikk i Norge nå og i årene fremover. Nye Kvaleberg verksted har to innvendige spor, samt et utvendig servicespor. Videre er det anlagt et utvendig parkeringsspor og tilhørende jernbaneinfrastruktur for tilkomst til anlegget. I et sidebygg til verkstedet er det etablert nye administrasjonslokaler, garderober, fellesrom og tekniske rom.
