Glem fly – tog i over 300 kilometer er mye morsommere

Korean Train Express lover hva den holder, på to og en halv time tok den oss mellom millionbyene Seoul i nord og til Busan i sør. Komfortabelt på andre klasse, og med en maksfart på 305 kilometer i timen, fikk vi en speed date med landet som mange norske har et forhold til. Ikke minst Marit Bjørgen.

Klokken er 10:27, tog24 er på «Seoul station», en av de store og travle togstasjonene i verden. Vi har satt oss godt til rette på et av verdens raskeste tog. Korean Train Express, bare kalt KTX og «bound for Busan». På 2,5 timer skal vi gjøre unna en strekning på over 40 mil. Toppfarten er 330 kilometer, men maksfarten er dratt ned til 305 km. For og si det sånn, det er ganske spesielt å suse gjennom forstedene i en by med 10 millioner mennesker når medbragt hastighetsmåler pendler mellom 200 og 300 kilometer i timen.

Korea er et land som bygger i høyden. Med utviklingen av landets høyhastighetsbaner har de også bevist at de kan å bygge i lengden og med stor hastighet. Foto: Frode Pedersen tog24

At høyhastighetstog er en del av et hvert lands løsning på et stadig økende transportproblem, er vi i hvert fall ikke i tvil om etter denne turen. Vi kan godt minne om at utredningen om høyhastighetstog for Norge ble bestilt av departementet i 2010, svaret kom i 2012 og konklusjonen var at det var fullt mulig å levere flere typer alternativ. Vi snakker selvsagt da mellom de største byene, og der det er fysisk mulig å komme til med en gjennomførbar utbygging. Det er 12 år siden. Det tok Sør-Korea 12 år å bygge høyhastighetslinjen mellom Seoul og havnebyen Busan. Den ble påbegynt i 1992 og ferdigstilt i 2004.

Satser på skinner

Vi slutter aldri å undre oss over hvor enkelt det egentlig kan være. Med et av verdens mest effektive T-banesystem, som kommer og går stødigere enn mitt sveitsiske armbåndsur. Tre stopp fra hotellet, og vips stod vi på en hypermoderne togstasjon i mange etasjer. Skilting på flere asiatiske språk og engelsk gjorde det veldig enkelt å finne frem til både spor og tog. Vi rakk til og med et besøk på et fransk-koreansk konditori for innkjøp av deilig fersk veimat før turen sørover skulle begynne. Som reisende med innlagt «slækk», forberedt for alle eventualiteter, var vi tidlig ute for å finne setene våre. Det ble veddemål mellom oss i familien om toget ble fullt eller ikke. Denne linjen hadde tross alt 20 avganger per dag. Koreanerne, for de var i flertall, er vant til å forflytte seg i horder og med raske skifter og tidsmarginer. Fem minutter før avgang kom alle. Vogna ble så definitivt full. For mange av dem var dette pendling, for oss turister et herlig møte høyhastighetstogets fortreffelighet.

Utrykket «Å fly lavt» er like aktuelt her i Korea som på Norges eneste høyhastighetslinje Flytoget. Landskapene suser forbi, men gir likevel fine opplevelser av å både se og ta bilder underveis. Foto: Frode Pedersen tog24

Bjørgens åttende gull

Det tok fem minutter å fylle denne vognen med passasjerer. En meget populær forbindelse for både pendlere og turister.
Foto: Frode Pederse tog24

Sør-Korea har et meget bra jernbanenettverk som forbinder alle større byer slik at du kan komme deg ubekymret rundt i landet. Ønsker du likevel å forflytte deg mellom to steder uten å bruke for mye tid er KTX definitivt løsningen. Vi skulle til Busan for en langhelg, og ønsket å reise så raskt og miljøvennlig som mulig. Raskeste tog brukte to timer og atten minutter på turen, men det gikk kun et par ganger per dag og for tidlig på morgenen for oss. Så vi valgte en litt senere avgang, og da brukte vi to timer og 40 minutter. Da gjorde toget seks stopp underveis. Vi hadde selvsagt forberedt oss med medbragt hastighetsmåler for å sjekke farten. Vi målte ikke hele tiden men registrerte for vår del en makshastighet på 302,7 kilometer. Det fikk holde til et kraftig smilefjes (sjekk bilde av målingen).

En annen rute som også har KTX-linje, er den meget populære ruten mellom Seoul og Pyeongchang. Et kjent sted for oss nordmenn fordi byen i 2018 var vertskap for vinter-OL. For oss nordmenn et av de sterke olympiske øyeblikk da Marit Bjørgen tok sitt åttende OL-gull på avslutningsdagen på tremila, noe som gjorde henne til tidenes vinterolympier.

Vår datter er student i Korea på tredje året. Hun er vant til rytmene fra tog og t-bane. Hun har likevel prøvd dagstur med fly til og fra Busan. Tiden i luften var kortere selvsagt, cirka 40 minutter, men så er det alle disse ineffektive tidsavbruddene man får med fly. Totalt sett brukte hun lengre tid til tross for at hun brukte en lokal flyplass som ligger nærmere Seoul sentrum, hun hadde ikke bagasje, og tok drosje fra der hun bor i Seoul sentrum tidlig på morgenen.

Selv om toget går fort, rekker du tross alt å se mye. Landskapet som skifter, byene med de enorme høyhus som små fjell. Bønder som stelte land og buskap. Passerende tog som fikk det til å smelle i toget vårt. De som kom imot kjørte jo også 300 kilometer i timen. Det blir lufttrykk av slikt. Vår datter fikk sett Busan og dett var dett. Men denne gang…..fikk hun sett mye mer av landet. Og turen i seg selv var mer avslappende. Prisen for tre voksne er kanskje det beste. Cirka 1200 kroner en vei, bestilt via en koreansk app som min datter bruker på reiser i Sør-Korea. (Se bildeillustrasjon vedlagt).

–Tenkte hun i hele tatt på bærekraft der vi dundret gjennom landskapet i en nesten 400 meter lang koloss som veide 700 tonn?

–Helt klart. Det er godt å tenke på at Sør-Korea ligger langt fremme når det gjelder tog og offentlig kollektiv transport generelt. Ikke minst fordi jeg vet at de også er bakpå på mange områder når det kommer til en bærekraftig utvikling. Selv er jeg storforbruker av Seouls fantastiske T-bane som gjør at bil eller buss blir helt overflødig, sier Jenny Pedersen Simenstad.   

Forrige gang hun var i Busan tok hun fly. Denne gangen tok hun toget. Jenny Pedersen Simenstad er inne i sitt tredje studieår i Seoul. Hun foretrekker tog fremfor fly, men bruker mest t-bane. Foto: Frode Pedersen tog24

Fakta om KTX:

KTX togene er spesielle høyhastighetsbaner, hvor linjen mellom Seoul og Busan var den første. Arbeidet med denne linjen ble påbegynt i 1992, og stod ferdig i 2004. De første høyhastighetstogene ble levert av franske Alstom og tok utgangspunkt i deres egne TGV. Senere er togene utviklet og settes nå sammen i Korea. KTX togene opererer  i dag på fem forskjellige linjer over det meste av Sør-Korea. I dag forbinder det moderne høyhastighetstoget KTX flere koreanske byer, og tilbyr nesten 100 forskjellige ruter for innbyggere og besøkende. Mer enn 230 daglige KTX-operasjoner indikerer at de er svært hyppig brukt og har blitt en av Koreas viktigste transportmiddel. Ikke minst fordi folk finner togene pålitelige, ikke uten grunn: KTX-tog kjører som et urverk, de er trygge, raske og miljøvennlige.

Et KTX-togsett på Seoul-Busan linjen består av totalt 20 vogner:

2 drivkraftenheter, 2 motoriserte vogner og 16 passasjervogner. Den totale lengden på et togsett er 388meter, og totalvekten er 692t (før passasjer har bordet toget). Førsteklassevognene har 127 seter (3 seter for hver rad), og standardklasse har 808 seter (4 seter for hver rad). Totalt antall seter for 1 togsett er 935.

Her kan du se mer om KTX:

Her kan du finne mye informasjon om destinasjon, bestille billetter og få rutetider:

https://rail.ninja/

«Seoul station», en gigant av et knutepunkt. Herfra går og kommer det tog absolutt hvert minutt. Foto: Frode Pedersen tog24
Velkommen om bord på KTX. Service og komfort er upåklagelig. Foto: Frode Pedersen tog24
Bedre med tog enn bil. Å resie kollektivt med tog og T-bane er vedlig bra i Sør-Korea. Foto: Frode pedersen tog24

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

VY får slakt av kundene på «Trustpilot»

«Ubrukelige amatører»! Ingen kjære mor å kjøre tog på Østlandet. På det anerkjente omdømmestedet «Trustpilot» får VY kun en stjerne av 91 prosent av de som har vurdert togselskapet. Tre personer gir fem stjerner som er maks score. Om de er modige eller bare dumdristig, ja det kan vi jo la VY selv svare på. […]

Les mer

Full forvirring – utrullingen av prestisjeprosjektet ERTMS satt på vent

Fullt kaos rundt utrullingen av ERTMS. Prestisjeprosjektet som skulle gjøre Europeisk jernbane både sikrere, mer sømløs og raskere er utsatt på ubestemt tid. Underleverandørene klarer ikke å levere, og «sammenfallende utfordringer», er blant årsakene. Nå må vi legge helt nye planer, sier Bane NOR til tog24. Bane NOR var altså godt i gang med å […]

Les mer

De ti raskeste togtypene i 2024

Nå må flyene passe seg for togene går stadig raskere, og at verdens raskeste tog i 2024 er et flytog. Ja da blir sammenligningen enda mer aktuell. Nå har tog slått flere rekorder og toppen er så langt nådd med over 600 kilometer i timen. Det tar nok enda noen år før vi kan oppleve […]

Les mer