Gigantløft vil gi mange svar på når Dovrebanen igjen blir fullt operativ

Det var en unnskyldende men likevel offensiv jernbanedirektør som i dag la frem resultatene etter uværet «Hans». Nå er fokus jobbing døgnet rundt for å få norske tog så raskt som mulig tilbake på skinner. Men det vil ta tid, og i mellomtiden har godstogene forkjørsrett fremfor passasjerer.

Det jobbes 24 timer i døgnet med å få norsk jernbane tilbake på fote igjen etter uværet «Hans», og jernbanedirektør Knut Sletta berømmet befolkningen for forståelse og ikke minst hvor initiativrike og iderike folk var i innspillene sine til løsninger rundt omkring i det ganske land. Det kom frem under et større informasjonsmøte i Jernbanedirektoratet tirsdag. Der deltok fagfolk, lokalpolitikere og reiseoperatører for å bidra eller motta informasjon om hvordan jernbane-Norge nå jobber i etterdønningene fra de mange uvær den siste måneden.

Jernbanedirektør Knut Sletta og Konserndirketør Henning Bråtebæk i Bane NOR måtte spørre om de skulle smile eller ikke til fotografen. Symptomatisk fornsituasjonen i jernbane-Norge for tiden. Noe er klart, men fortsatt mye uavklart. Foto:Frode Pedersen

Gigantisk kran skal på plass om kort tid ved Ringebu

Randklev bru ved Ringebu har blitt selve symbolet på ødeleggelsene etter uværet «Hans». Så det var ganske selvfølgelig at det ble brukt mye tid på når Dovrebanen igjen kunne gå som normalt.

Arbeidene med å få på plass en ny bruforbindelse i Ringebu starter allerede til uken. I uke 42 og 43 kommer en gigantisk kran til Gudbrandsdalen som skal kan løfte hele bruspennet som i dag ligger i elven. Kranen leveres via norske kontakter fra Danmark. Den kan løfte 1200 tonn, og blir en gigant som krever mye massetilførsel fordi den må stå på en egen fundamentert plattform tett opptil bruspennet som i dag ligger i elven. Deretter skal man sjekke tilstanden på bruspennet om det kan gjenbrukes. Hvis ikke må man planlegge for nye bru. Alle disse alternativene jobbes det nå parallelt med, fortalte konstituert konsernsjef i Bane NOR Henning Bråtebæk. Etter å ha brent seg kraftig med lovnader rundt Blix-tunnelen vil han ikke gi noen konkrete datoer.

–Etter å ha gjort grundige undersøkelser rundt brufundamentene, vet vi at det her blir krevende å utbedre skader som er gjort av elvevannet. Å støpe tar tid. I tillegg skal det forskales grundig og vann må dreneres bort fra en stor elv som fortsatt går ganske stor og stri, fortalte konsernsjefen under sin presentasjon.

#D skanningene av bunnen rundt brufundamentene viser kraftig erosjon. Dette blir ekstra krevende når ny bru skal på plass. .
Illustrasjon: Bane NOR

Klar til å åpne Fevang stasjon i løpet av noen uker

Han forteller videre at de nå er i god dialog med SJ hele veien, og at det også jobbes på spreng med å åpne Fåvang stasjon for å minimere bruken av buss for tog gjennom Gudbrandsdalen.

–Er vi heldige kan mye av klargjøringen av Fåvang stasjon være gjort i løpet av den neste måneden forteller Henning Bråtebæk.

SJ Norge, mener de kan ha sin infrastruktur på plass i begynnelsen av desember, og ser på åpningen av Fåvang i sammenheng med fjorårets suksess skitoget til Kvitfjell. Her behøves det noen justeringer av infrastruktur levert av Bane NOR, men veldig gjennomførbart, ifølge SJ Norge.

–Dette setter vi stor pris på. Det var vi som spilte inn forslaget for Bane NOR for noen uker siden. Og hvis alt går etter planen kan dette ligge klart om ganske få uker. Vi må skaffe flyplassbusser slik at folk opplever det lille skifte av tog så raskt som mulig. Disse bussene eksisterer, har stor kapasitet, og er klare til å settes inn når det blir nødvendig. Kanskje kan vi til og med gjøre dette til en eksotisk opplevelse for togpassasjerene våre. En godbit fra Annis pølsemakeri om bord i bussen i de tjue minuttene en slik overføring av passasjerer til Ringebu vil ta, kan jo bringe Gudbrandsdalen enda nærmere togkundene. Nå må vi ha fokus på muligheter og ikke problemer, sier Rikke Lind som er direktør i SJ Norge, og det togselskapet som virkelig har fått erfare utfordringene og ikke minst etterdønningene etter «Hans».

Det har vært gjort omfattende undersøkelser både over og under vann rundt Randklev bru. Lignende undersøkelser blir gjort ved fire andre bruer i Gudbrandsdalen. Nå foreligger svarene. Illustrasjon: Bane NOR

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

VY får slakt av kundene på «Trustpilot»

«Ubrukelige amatører»! Ingen kjære mor å kjøre tog på Østlandet. På det anerkjente omdømmestedet «Trustpilot» får VY kun en stjerne av 91 prosent av de som har vurdert togselskapet. Tre personer gir fem stjerner som er maks score. Om de er modige eller bare dumdristig, ja det kan vi jo la VY selv svare på. […]

Les mer

Full forvirring – utrullingen av prestisjeprosjektet ERTMS satt på vent

Fullt kaos rundt utrullingen av ERTMS. Prestisjeprosjektet som skulle gjøre Europeisk jernbane både sikrere, mer sømløs og raskere er utsatt på ubestemt tid. Underleverandørene klarer ikke å levere, og «sammenfallende utfordringer», er blant årsakene. Nå må vi legge helt nye planer, sier Bane NOR til tog24. Bane NOR var altså godt i gang med å […]

Les mer

De ti raskeste togtypene i 2024

Nå må flyene passe seg for togene går stadig raskere, og at verdens raskeste tog i 2024 er et flytog. Ja da blir sammenligningen enda mer aktuell. Nå har tog slått flere rekorder og toppen er så langt nådd med over 600 kilometer i timen. Det tar nok enda noen år før vi kan oppleve […]

Les mer