Full forvirring – utrullingen av prestisjeprosjektet ERTMS satt på vent

Fullt kaos rundt utrullingen av ERTMS. Prestisjeprosjektet som skulle gjøre Europeisk jernbane både sikrere, mer sømløs og raskere er utsatt på ubestemt tid. Underleverandørene klarer ikke å levere, og «sammenfallende utfordringer», er blant årsakene. Nå må vi legge helt nye planer, sier Bane NOR til tog24.

Bane NOR var altså godt i gang med å fornye alle signalanlegg. Dette var et prestisjeprosjekt for hele jernbanen i Europa, og det var regnet som Norges største digitaliseringsprosjekt. Det skulle omfatte hele landet – det vil si over 4000 kilometer jernbane og 300 stasjoner. Nå er det altså full krise og bom stopp. Leverandørene vet ikke når de kan levere utstyr, og ingen vil lenger si noe om når dette prestisjeprosjektet kan fullføres. Bane NOR gjorde så seint som i april i år de første testene av dette systemet på Gjøvikbanen.

Bane NOR lovet for bare få måneder siden at innen 2034 skulle man ta i bruk et nytt digitalt signalsystem på jernbanen i Norge. Det nye systemet som bare går under navnet ERTMS – European Rail Traffic Management System skulle bli en felles standard for Europeisk jernbane, når dette var innført skulle man få en tilnærmet sømløs drift, og det skulle bli sikrere og enklere å kjøre tog over landegrensene.

Dagens signalanlegg er sikre, men basert på gammel teknologi. Tilgang til kompetanse og reservedeler er en utfordring, og de gamle signalanleggene er utsatt for feil. Nå har også «det nye signalanlegget» gått i stå. 

–Hva er den egentlige statusen nå?

–Utfordringer hos leverandørene skaper usikkerhet om fremdriften for ERTMS. I likhet med andre Europeiske land opplever vi ytterligere utfordringer i utrullingen av digitalt signalsystem, og vi må nå gjøre nye vurderinger av tidsplaner og konsekvenser etter at våre tre leverandører melder om forsinkelser. Med kompleks utvikling følger alltid risiko, og at det har vært risiko for forsinkelser i ERTMS-prosjektet, er som du kjenner til ikke nytt. Nå er det derimot så mange sammenfallende utfordringer at fremdriften er usikker.

–Hva er forventet årstall for et fullt integrert ERTMS?

–Leverandørene våre fortsetter sitt arbeid mens vi må ta en total gjennomgang av tidsplaner og konsekvenser. For å sikre et forutsigbart togtilbud for de reisende og godsselskapene må vi sammen med leverandørene og våre samarbeidspartnere, få på plass og enes om en ny oppdatert utrullingsplan for ERTMS. Vi må sikre god kontroll på kostnader og ha en forutsigbar fremdrift.  Det betyr at vi per i dag ikke har noe nytt årstall for når ERTMS er fullt integrert, sier Sverre Kjenne, konserndirektør i Digitalisering og teknologi i Bane NOR til tog24.

–Hva er årsaken til at leverandørene ikke kan levere når systemet ble påbegynt allerede i 2009 i Danmark og da sikkert mye tidligere i andre land?

–De tre leverandørene er alle forsinket. Det er et enormt puslespill som skal legges, og alle leverandørene må levere til samme tid. Hvis én leverandør blir forsinket, blir hele prosjektet forsinket. Vi utveksler erfaringer med blant annet Sveits, Tyskland, Sverige og Danmark. Det finnes mange likheter mellom utfordringene med dagens signalanlegg og fornyelsesplanene, spesielt i Norge og Danmark. De har møtt på mange utfordringer siden den gang, men selv om vi utveksler erfaringer, ser vi at mange av de samme utfordringene også treffer oss. Det er forsinkelser i våre naboland også. Danmark meldte om tre års utsettelse for et par uker siden, sier Kjenne.

Kaos i utrullingen av det europeiske prestisjeprosjektet ERTMS, et nytt felleseuropeisk signalsystem.. Foto: Frode Pedersen tog24

One thought on “Full forvirring – utrullingen av prestisjeprosjektet ERTMS satt på vent”

  1. Kanskje like greit i disse urolige tider, så blir det mulig å kjøre tog om krisen i Ukraina eskalerer..

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

«Randklev ll»? – Dovrebanen stengt på ubestemt tid

Med flommen som ødela Randklev bru friskt i minne, melder Bane NOR i morges om at de i natt måtte stenge Dovrebanen på ubestemt tid. Tidligst onsdag 5. februar kan de komme med en oppdatering. Det jobbes nå på spreng for å kartlegge eventuell skader på Otta Jernbanebru hvor løsmasser er gravd ut under et […]

Les mer

Økt kapasitet på Bergensbanen med flere krysningsspor

Bane NOR jobber nå med planleggingen av to nye krysningsspor på Bergensbanen sammen med Multiconsult. Tre andre skal oppgraderes og forlenges. Hovedplanen skal være klare sommeren 2026, men uklart med byggestart. Fire av kryssingssporene ligger mellom Myrdal og Voss – på Vieren, Mjølfjell, Urdland og Ygre. I tillegg skal kryssingssporet på Ustaoset forlenges. De to […]

Les mer

Tøffe togkrav fra fylkestinget i Nordland

Fylkestinget i Nordland har sendt krav til Nasjonale myndigheter om at Nordlandsbanen snarest blir elektrifisert, at materiellet blir skiftet ut med nytt, og at man forlenger banen frem til Narvik. Ikke minst av sikkerhetspolitiske grunner og for å få større nasjonal kontroll over godstransporten. De får bare delvis støtte fra Jernbandirektoratet i ny beredskapsrapport. –Bare […]

Les mer