Full fart på Rørosbanen, passasjertogene tilbake som før «uværet Hans»

Folk i Østerdalen og Rørostraktene har vært spesielt skadelidende når det gjelder togtilbudet de har vært vant til. Tirsdag 21. mai åpner igjen den gjennomgående trafikken i Gudbrandsdalen. Det betyr at togkundene langs Rørosbanen får tilbake sitt daglige tilbud med seks avganger hver vei.

–At togene nå skal gå som normalt igjen er fantastiske nyheter for alle i regionen, og jeg vil takke Bane NOR for samarbeidet og innsatsen med gjenåpningen av Randklev bru, sier Rikke Lind, direktør i SJ Norge.

Hun lover feiring med deilige kringler fra Huldra bakeri til alle sine passasjerer, og det skal markeres i begge dalfører at togtrafikken nå er tilbake til normalen ifølge SJ sjefen.

Her fra åpningen av den første direkteavgangen mellom Trondheim og Oslo etter 20 år. SJ direktør Rikke Lind feiret sammen med varaordfører i Røros, Christian Elgaaen (SV) med hjelp fra stolte skuespillere fra spelet «Elden».
Foto: Frode Pedersen Tog24

Strekningen Trondheim-Hamar ble kraftig påvirket etter at ekstremværet «Hans» sine herjinger tvang frem færre avganger, og mye buss for tog både i Gudbrandsdalen og Østerdalen. Det har betydd full prioritet for godstogene på Rørosbanen i den perioden Randklev bru ved Ringebu har vært under oppbygging. I løpet av helga begynner de første godstogene igjen å trafikkere «ny-brua», noe som frigjør kapasitet på Rørosbanen.  

–Dette har vært en utfordrende periode for både oss og våre kunder langs Rørosbanen. Alle ansatte gleder seg nå stort til igjen å kunne ønske velkommen til alle reisende, sier Heidi Spjøtvold som er ansvarlig for SJ Norges personale i Hamar, Dombås og Åndalsnes.

For mer detaljert informasjon om togtrafikken fremover, sjekk sj.no.

Om SJ Norge // SJ NORD

SJ er et svensk, statlig eid og kundefokusert selskap, som i mer enn 160 år har tilbudt togreiser og kundeopplevelser i egen regi og i samarbeid med andre. Vi er den største togoperatøren i Norden og den eneste som driver togtrafikk mellom Skandinavias tre hovedsteder. Hver dag reiser rundt 150.000 kunder med noen av våre 120 togavganger fra våre 291 stasjoner.

Etter anbudsrunde, i regi av Jernbanedirektoratet, ble SJ Norge i juni 2019 tildelt Trafikkpakke 2, Nord. SJ Norge startet trafikken ett år senere, 8. juni 2020. 

Nydelig natur langs Os i Østerdalen. Nå kan igjen togfolket få tilbake togene sine. Foto: Rune Fossum/SJ

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

«Randklev ll»? – Dovrebanen stengt på ubestemt tid

Med flommen som ødela Randklev bru friskt i minne, melder Bane NOR i morges om at de i natt måtte stenge Dovrebanen på ubestemt tid. Tidligst onsdag 5. februar kan de komme med en oppdatering. Det jobbes nå på spreng for å kartlegge eventuell skader på Otta Jernbanebru hvor løsmasser er gravd ut under et […]

Les mer

Økt kapasitet på Bergensbanen med flere krysningsspor

Bane NOR jobber nå med planleggingen av to nye krysningsspor på Bergensbanen sammen med Multiconsult. Tre andre skal oppgraderes og forlenges. Hovedplanen skal være klare sommeren 2026, men uklart med byggestart. Fire av kryssingssporene ligger mellom Myrdal og Voss – på Vieren, Mjølfjell, Urdland og Ygre. I tillegg skal kryssingssporet på Ustaoset forlenges. De to […]

Les mer

Tøffe togkrav fra fylkestinget i Nordland

Fylkestinget i Nordland har sendt krav til Nasjonale myndigheter om at Nordlandsbanen snarest blir elektrifisert, at materiellet blir skiftet ut med nytt, og at man forlenger banen frem til Narvik. Ikke minst av sikkerhetspolitiske grunner og for å få større nasjonal kontroll over godstransporten. De får bare delvis støtte fra Jernbandirektoratet i ny beredskapsrapport. –Bare […]

Les mer