Folk i Østerdalen og Rørostraktene har vært spesielt skadelidende når det gjelder togtilbudet de har vært vant til. Tirsdag 21. mai åpner igjen den gjennomgående trafikken i Gudbrandsdalen. Det betyr at togkundene langs Rørosbanen får tilbake sitt daglige tilbud med seks avganger hver vei.
–At togene nå skal gå som normalt igjen er fantastiske nyheter for alle i regionen, og jeg vil takke Bane NOR for samarbeidet og innsatsen med gjenåpningen av Randklev bru, sier Rikke Lind, direktør i SJ Norge.
Hun lover feiring med deilige kringler fra Huldra bakeri til alle sine passasjerer, og det skal markeres i begge dalfører at togtrafikken nå er tilbake til normalen ifølge SJ sjefen.
Strekningen Trondheim-Hamar ble kraftig påvirket etter at ekstremværet «Hans» sine herjinger tvang frem færre avganger, og mye buss for tog både i Gudbrandsdalen og Østerdalen. Det har betydd full prioritet for godstogene på Rørosbanen i den perioden Randklev bru ved Ringebu har vært under oppbygging. I løpet av helga begynner de første godstogene igjen å trafikkere «ny-brua», noe som frigjør kapasitet på Rørosbanen.
–Dette har vært en utfordrende periode for både oss og våre kunder langs Rørosbanen. Alle ansatte gleder seg nå stort til igjen å kunne ønske velkommen til alle reisende, sier Heidi Spjøtvold som er ansvarlig for SJ Norges personale i Hamar, Dombås og Åndalsnes.
For mer detaljert informasjon om togtrafikken fremover, sjekk sj.no.
Om SJ Norge // SJ NORD
SJ er et svensk, statlig eid og kundefokusert selskap, som i mer enn 160 år har tilbudt togreiser og kundeopplevelser i egen regi og i samarbeid med andre. Vi er den største togoperatøren i Norden og den eneste som driver togtrafikk mellom Skandinavias tre hovedsteder. Hver dag reiser rundt 150.000 kunder med noen av våre 120 togavganger fra våre 291 stasjoner.
Etter anbudsrunde, i regi av Jernbanedirektoratet, ble SJ Norge i juni 2019 tildelt Trafikkpakke 2, Nord. SJ Norge startet trafikken ett år senere, 8. juni 2020.