Full fart på Rørosbanen, passasjertogene tilbake som før «uværet Hans»

Folk i Østerdalen og Rørostraktene har vært spesielt skadelidende når det gjelder togtilbudet de har vært vant til. Tirsdag 21. mai åpner igjen den gjennomgående trafikken i Gudbrandsdalen. Det betyr at togkundene langs Rørosbanen får tilbake sitt daglige tilbud med seks avganger hver vei.

–At togene nå skal gå som normalt igjen er fantastiske nyheter for alle i regionen, og jeg vil takke Bane NOR for samarbeidet og innsatsen med gjenåpningen av Randklev bru, sier Rikke Lind, direktør i SJ Norge.

Hun lover feiring med deilige kringler fra Huldra bakeri til alle sine passasjerer, og det skal markeres i begge dalfører at togtrafikken nå er tilbake til normalen ifølge SJ sjefen.

Her fra åpningen av den første direkteavgangen mellom Trondheim og Oslo etter 20 år. SJ direktør Rikke Lind feiret sammen med varaordfører i Røros, Christian Elgaaen (SV) med hjelp fra stolte skuespillere fra spelet «Elden».
Foto: Frode Pedersen Tog24

Strekningen Trondheim-Hamar ble kraftig påvirket etter at ekstremværet «Hans» sine herjinger tvang frem færre avganger, og mye buss for tog både i Gudbrandsdalen og Østerdalen. Det har betydd full prioritet for godstogene på Rørosbanen i den perioden Randklev bru ved Ringebu har vært under oppbygging. I løpet av helga begynner de første godstogene igjen å trafikkere «ny-brua», noe som frigjør kapasitet på Rørosbanen.  

–Dette har vært en utfordrende periode for både oss og våre kunder langs Rørosbanen. Alle ansatte gleder seg nå stort til igjen å kunne ønske velkommen til alle reisende, sier Heidi Spjøtvold som er ansvarlig for SJ Norges personale i Hamar, Dombås og Åndalsnes.

For mer detaljert informasjon om togtrafikken fremover, sjekk sj.no.

Om SJ Norge // SJ NORD

SJ er et svensk, statlig eid og kundefokusert selskap, som i mer enn 160 år har tilbudt togreiser og kundeopplevelser i egen regi og i samarbeid med andre. Vi er den største togoperatøren i Norden og den eneste som driver togtrafikk mellom Skandinavias tre hovedsteder. Hver dag reiser rundt 150.000 kunder med noen av våre 120 togavganger fra våre 291 stasjoner.

Etter anbudsrunde, i regi av Jernbanedirektoratet, ble SJ Norge i juni 2019 tildelt Trafikkpakke 2, Nord. SJ Norge startet trafikken ett år senere, 8. juni 2020. 

Nydelig natur langs Os i Østerdalen. Nå kan igjen togfolket få tilbake togene sine. Foto: Rune Fossum/SJ

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

VY får slakt av kundene på «Trustpilot»

«Ubrukelige amatører»! Ingen kjære mor å kjøre tog på Østlandet. På det anerkjente omdømmestedet «Trustpilot» får VY kun en stjerne av 91 prosent av de som har vurdert togselskapet. Tre personer gir fem stjerner som er maks score. Om de er modige eller bare dumdristig, ja det kan vi jo la VY selv svare på. […]

Les mer

Full forvirring – utrullingen av prestisjeprosjektet ERTMS satt på vent

Fullt kaos rundt utrullingen av ERTMS. Prestisjeprosjektet som skulle gjøre Europeisk jernbane både sikrere, mer sømløs og raskere er utsatt på ubestemt tid. Underleverandørene klarer ikke å levere, og «sammenfallende utfordringer», er blant årsakene. Nå må vi legge helt nye planer, sier Bane NOR til tog24. Bane NOR var altså godt i gang med å […]

Les mer

De ti raskeste togtypene i 2024

Nå må flyene passe seg for togene går stadig raskere, og at verdens raskeste tog i 2024 er et flytog. Ja da blir sammenligningen enda mer aktuell. Nå har tog slått flere rekorder og toppen er så langt nådd med over 600 kilometer i timen. Det tar nok enda noen år før vi kan oppleve […]

Les mer