Fremtidens behov for fornybar energi kan finnes mellom togskinnene

Om det sveitsiske startup selskapet Sun-Ways får det som de vil, kan solcellepaneler som legges i sporet mellom skinnene være med å løse fremtidens energibehov for mange husholdninger, først og fremst i Sveits, men også over store deler av verden der vær, skinnegang og teknologi er tilpasset. Prøveprosjekter er allerede i gang.

Overskuddsenergi kan mates inn i strømnettet og brukes til å forsyne husholdningene. Å bruke energien til jernbanedrift er derimot mer komplisert og ville kreve annen teknologi, forklarer gründerne bak prosjektet. Produsentene har tatt høyde for sikkerheten til tog og lokførere. Solceller gir mye reflekser, men disse solcellepanelene er spesialdesignet med tanke på dette. Panelene er selvsagt beregnet og konstruert for bruk under tøffe værforhold. Siden dette nå skal testet i større skala i Sveits, med sine vinterforhold, kan kanskje dette være noe for deler av Norge? I pilotprosjektet vil de dekke en del av det offentlige jernbanenettet nær Buttes jernbanestasjon i Vest-Sveits.

Dette kan bli en del av løsningene på minst halvparten av verdens jernbanespor, vi snakker hundretusenvis av kilometer, men kommer ikke uten kostnader eller vilje fra jernbaneselskapene.  

–Den største utfordringen er ikke teknologisk. Det som trengs er en mentalitetsendring i jernbanesektoren, et område som vanligvis ikke er veldig åpent for innovasjon, sier gründer Baptiste Danichert i Sun-Ways.

Slik ser de for seg at panelene legges ut i sporet. Foto: Sun-Ways

Det jaktes fornybare ressurser over hele verden

Sveits, er i likhet med andre land stadig på jakt etter fornybare energikilder for å gjøre overgangen til et utslippsfritt samfunn raskere og lettere. Mangelen på plass gjør det vanskelig å bygge store installasjoner. I tillegg hindrer noen ganger strenge miljøvernhensyn og regler for kulturminner installasjon av solcellepaneler på private bygg, infrastruktur og fjelltopper.

Sun-Ways mener avstanden mellom jernbaneskinnene er perfekt for å plassere standardiserte solcellepaneler uten at dette går utover drift eller sikkerheten til togene.

–Solcellepaneler mellom skinner har ingen visuell eller miljømessig påvirkning, sier medgründer Baptiste Danichert i Sun-Ways.

Panelene kommer ferdig fra fabrikk og produseres i Sveits, og kan enkelt festes til skinnene ved hjelp av en stempelmekanisme. Installasjonen gjøres mekanisk av et tog som er utviklet av det sveitsiske sporvedlikeholdsselskapet Scheuchzer.

Ideen er ikke ny. To andre selskaper, Italias Greenrail og Englands Bankset Energy, tester solcelleelementer installert på jernbanesviller. Sun-Ways er imidlertid den første som har patentert et flyttbart system. Muligheten for å fjerne panelene avgjørende for vedlikeholdsarbeid som for eksempel skinnesliping.

–Når det beveger seg fremover, legger toget solcellepanelene langs jernbanesporet «som et utrullende teppe», forteller Sun-Ways. Se video under.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

VY får slakt av kundene på «Trustpilot»

«Ubrukelige amatører»! Ingen kjære mor å kjøre tog på Østlandet. På det anerkjente omdømmestedet «Trustpilot» får VY kun en stjerne av 91 prosent av de som har vurdert togselskapet. Tre personer gir fem stjerner som er maks score. Om de er modige eller bare dumdristig, ja det kan vi jo la VY selv svare på. […]

Les mer

Full forvirring – utrullingen av prestisjeprosjektet ERTMS satt på vent

Fullt kaos rundt utrullingen av ERTMS. Prestisjeprosjektet som skulle gjøre Europeisk jernbane både sikrere, mer sømløs og raskere er utsatt på ubestemt tid. Underleverandørene klarer ikke å levere, og «sammenfallende utfordringer», er blant årsakene. Nå må vi legge helt nye planer, sier Bane NOR til tog24. Bane NOR var altså godt i gang med å […]

Les mer

De ti raskeste togtypene i 2024

Nå må flyene passe seg for togene går stadig raskere, og at verdens raskeste tog i 2024 er et flytog. Ja da blir sammenligningen enda mer aktuell. Nå har tog slått flere rekorder og toppen er så langt nådd med over 600 kilometer i timen. Det tar nok enda noen år før vi kan oppleve […]

Les mer