Fremtidens behov for fornybar energi kan finnes mellom togskinnene

Om det sveitsiske startup selskapet Sun-Ways får det som de vil, kan solcellepaneler som legges i sporet mellom skinnene være med å løse fremtidens energibehov for mange husholdninger, først og fremst i Sveits, men også over store deler av verden der vær, skinnegang og teknologi er tilpasset. Prøveprosjekter er allerede i gang.

Overskuddsenergi kan mates inn i strømnettet og brukes til å forsyne husholdningene. Å bruke energien til jernbanedrift er derimot mer komplisert og ville kreve annen teknologi, forklarer gründerne bak prosjektet. Produsentene har tatt høyde for sikkerheten til tog og lokførere. Solceller gir mye reflekser, men disse solcellepanelene er spesialdesignet med tanke på dette. Panelene er selvsagt beregnet og konstruert for bruk under tøffe værforhold. Siden dette nå skal testet i større skala i Sveits, med sine vinterforhold, kan kanskje dette være noe for deler av Norge? I pilotprosjektet vil de dekke en del av det offentlige jernbanenettet nær Buttes jernbanestasjon i Vest-Sveits.

Dette kan bli en del av løsningene på minst halvparten av verdens jernbanespor, vi snakker hundretusenvis av kilometer, men kommer ikke uten kostnader eller vilje fra jernbaneselskapene.  

–Den største utfordringen er ikke teknologisk. Det som trengs er en mentalitetsendring i jernbanesektoren, et område som vanligvis ikke er veldig åpent for innovasjon, sier gründer Baptiste Danichert i Sun-Ways.

Slik ser de for seg at panelene legges ut i sporet. Foto: Sun-Ways

Det jaktes fornybare ressurser over hele verden

Sveits, er i likhet med andre land stadig på jakt etter fornybare energikilder for å gjøre overgangen til et utslippsfritt samfunn raskere og lettere. Mangelen på plass gjør det vanskelig å bygge store installasjoner. I tillegg hindrer noen ganger strenge miljøvernhensyn og regler for kulturminner installasjon av solcellepaneler på private bygg, infrastruktur og fjelltopper.

Sun-Ways mener avstanden mellom jernbaneskinnene er perfekt for å plassere standardiserte solcellepaneler uten at dette går utover drift eller sikkerheten til togene.

–Solcellepaneler mellom skinner har ingen visuell eller miljømessig påvirkning, sier medgründer Baptiste Danichert i Sun-Ways.

Panelene kommer ferdig fra fabrikk og produseres i Sveits, og kan enkelt festes til skinnene ved hjelp av en stempelmekanisme. Installasjonen gjøres mekanisk av et tog som er utviklet av det sveitsiske sporvedlikeholdsselskapet Scheuchzer.

Ideen er ikke ny. To andre selskaper, Italias Greenrail og Englands Bankset Energy, tester solcelleelementer installert på jernbanesviller. Sun-Ways er imidlertid den første som har patentert et flyttbart system. Muligheten for å fjerne panelene avgjørende for vedlikeholdsarbeid som for eksempel skinnesliping.

–Når det beveger seg fremover, legger toget solcellepanelene langs jernbanesporet «som et utrullende teppe», forteller Sun-Ways. Se video under.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

«Randklev ll»? – Dovrebanen stengt på ubestemt tid

Med flommen som ødela Randklev bru friskt i minne, melder Bane NOR i morges om at de i natt måtte stenge Dovrebanen på ubestemt tid. Tidligst onsdag 5. februar kan de komme med en oppdatering. Det jobbes nå på spreng for å kartlegge eventuell skader på Otta Jernbanebru hvor løsmasser er gravd ut under et […]

Les mer

Økt kapasitet på Bergensbanen med flere krysningsspor

Bane NOR jobber nå med planleggingen av to nye krysningsspor på Bergensbanen sammen med Multiconsult. Tre andre skal oppgraderes og forlenges. Hovedplanen skal være klare sommeren 2026, men uklart med byggestart. Fire av kryssingssporene ligger mellom Myrdal og Voss – på Vieren, Mjølfjell, Urdland og Ygre. I tillegg skal kryssingssporet på Ustaoset forlenges. De to […]

Les mer

Tøffe togkrav fra fylkestinget i Nordland

Fylkestinget i Nordland har sendt krav til Nasjonale myndigheter om at Nordlandsbanen snarest blir elektrifisert, at materiellet blir skiftet ut med nytt, og at man forlenger banen frem til Narvik. Ikke minst av sikkerhetspolitiske grunner og for å få større nasjonal kontroll over godstransporten. De får bare delvis støtte fra Jernbandirektoratet i ny beredskapsrapport. –Bare […]

Les mer