Nå har veipartiet Fremskrittspartien kastet seg inn i kampen for et bedre togtilbud. Flere medlemmer av partiets stortingsgruppe har bedt stortinget om at de raskt fremmer et forslag for regjeringen om å gi Norske Tog økonomisk handlingsrom til å bestille nye fjerntog til Rørosbanen.
Bakgrunnen for forslaget (dok8) fra stortingsrepresentantene Tor André Johnsen, Frank Edvard Sve, Morten Stordalen og Hans Andreas Limi, er at Rørosbanen har akutt behov for nye togsett med en standard tilpasset strekningen, og som er på lik linje med satsingene som nå skjer på andre fjerntogstrekninger i Norge.
Rørosbanen kjøres i dag med blant annet utdaterte Type 92 togsett som ble bygget i 1984, 1985 og som er en del av regjeringens gave til den Ukrainske jernbanen, hvor de første togene etter planen skulle leveres før sommeren. Noe representantene fra FrP mener bør få fortgang i behandlingen av denne saken.
–Med utdatert materiell følger det også lav kundetilfredshet. Dette materiellet kjøres sammen med to nye Type 76 sett som ble levert i 2022. Ingen av togene er tilpasset Rørosbanen. Kundene gis et dårlig og uforutsigbart tilbud, man vet aldri hvilket type tog som går. Mulighet for å lade telefoner og PC er mangelfull og på en mange timers strekning er serveringstilbudet nærmest fraværende. Tilbudet kundene gis på andre fjerntogstrekninger er i dag mye bedre, sier Tor André Johnsen, som sitter på Hedmarksbenken til Fremskrittspartiet, og en av forslagsstillerne.
Fra et typisk veiparti til et togparti
Johnsen sier han savner et større engasjement, ikke minst fra regjeringspartienes representanter fra samme benk som han selv. Han sier også at han representerer et typisk veiparti, men at han har fått øynene opp for toget som et godt transportmiddel. Nå skal han og kollegene i partiet bruke sommeren på å jobbe videre med forslaget i stortinget for å få til et flartall.
–Med fjerntogstandard mener vi eksempelvis egen kafevogn, liggeseter og lekeavdeling for barna, slik som det er på flere andre langdistanseruter i dag. Det er ingen grunn til at kundene på Rørosbanen ikke skal gis det samme fullverdige tilbudet, sier Johnsen.
Norske Tog er i ferd med å sluttføre forhandlingene om nye fjerntog. Endelig bestilling av nye togsett til Bergensbanen, Sørlandsbanen, Dovrebanen og Nordlandsbanen vil bli signert innen utgangen av mai måned. Totalt bestilles 17 tog med en opsjon på totalt 100 tog. Dette er både nattog og dagtog, bimodale og elektriske. Togene er planlagt levert fra 2025 – 2030, står det i bakgrunne for forslaget fra Fremskrittspartiet.
–Et bedre togtilbud på Rørosbanen med direkteavganger og nytt materiell vil løfte reiselivet i hele Østerdalen. Annet næringsliv og befolkingen vil lettere kunne pendle og reise til Trondheim og Oslo. Videre vil Bimodale (tog som går elektrisk der dette er mulig, og tog som går på diesel der dette er nødvendig) muliggjør et sammenhengende tilbud fra Trondheim via Rørosbanen til Oslo. Om få år vil dobbeltspor til Hamar stå ferdig og dermed en økt kapasitet. Et samlet ordførerkollegium har bedt Regjeringen om nye togsett, skriver representantene i begrunnelsen for forslaget.
Dette er representantforslaget (dok8) slik det nå ligger til behandling i stortinget
Stortinget ber Regjeringen så raskt som mulig å fremme forslag om å gi Norske Tog handlingsrom til å kunne bestille nye fjerntog til Rørosbanen. Bestillingen knyttes til anskaffelsen Norske Tog nå gjennomfører for flere av de andre fjerntogstrekningene.
2 thoughts on “Fremmet forslag om nye tog til Rørosbanen”