Fremmet forslag om nye tog til Rørosbanen

Nå har veipartiet Fremskrittspartien kastet seg inn i kampen for et bedre togtilbud. Flere medlemmer av partiets stortingsgruppe har bedt stortinget om at de raskt fremmer et forslag for regjeringen om å gi Norske Tog økonomisk handlingsrom til å bestille nye fjerntog til Rørosbanen.

Bakgrunnen for forslaget (dok8) fra stortingsrepresentantene Tor André Johnsen, Frank Edvard Sve, Morten Stordalen og Hans Andreas Limi, er at Rørosbanen har akutt behov for nye togsett med en standard tilpasset strekningen, og som er på lik linje med satsingene som nå skjer på andre fjerntogstrekninger i Norge.

Rørosbanen kjøres i dag med blant annet utdaterte Type 92 togsett som ble bygget i 1984, 1985 og som er en del av regjeringens gave til den Ukrainske jernbanen, hvor de første togene etter planen skulle leveres før sommeren. Noe representantene fra FrP mener bør få fortgang i behandlingen av denne saken.

Direktør for SJ Norge Rikke Lind, hadde medbragt lefse og twist da storingsrepresentantv Tor André Johnsen fra FrP var med og inviet den nye direkteruten mellom Trondheim og Oslo over Røros tidligere i vinter. Foto: Frode Pedersen
Dette er togtypen T92 som er på vei ut og skal videre til Ukraina om kort tid. Og som bør erstattes av helt nye fjerntog i følge FrP representantforslag. Foto: Frode Pedersen

–Med utdatert materiell følger det også lav kundetilfredshet. Dette materiellet kjøres sammen med to nye Type 76 sett som ble levert i 2022. Ingen av togene er tilpasset Rørosbanen. Kundene gis et dårlig og uforutsigbart tilbud, man vet aldri hvilket type tog som går. Mulighet for å lade telefoner og PC er mangelfull og på en mange timers strekning er serveringstilbudet nærmest fraværende. Tilbudet kundene gis på andre fjerntogstrekninger er i dag mye bedre, sier Tor André Johnsen, som sitter på Hedmarksbenken til Fremskrittspartiet, og en av forslagsstillerne.

Fra et typisk veiparti til et togparti

Johnsen sier han savner et større engasjement, ikke minst fra regjeringspartienes representanter fra samme benk som han selv. Han sier også at han representerer et typisk veiparti, men at han har fått øynene opp for toget som et godt transportmiddel. Nå skal han og kollegene i partiet bruke sommeren på å jobbe videre med forslaget i stortinget for å få til et flartall.

–Med fjerntogstandard mener vi eksempelvis egen kafevogn, liggeseter og lekeavdeling for barna, slik som det er på flere andre langdistanseruter i dag. Det er ingen grunn til at kundene på Rørosbanen ikke skal gis det samme fullverdige tilbudet, sier Johnsen.

Norske Tog er i ferd med å sluttføre forhandlingene om nye fjerntog. Endelig bestilling av nye togsett til Bergensbanen, Sørlandsbanen, Dovrebanen og Nordlandsbanen vil bli signert innen utgangen av mai måned. Totalt bestilles 17 tog med en opsjon på totalt 100 tog. Dette er både nattog og dagtog, bimodale og elektriske. Togene er planlagt levert fra 2025 – 2030, står det i bakgrunne for forslaget fra Fremskrittspartiet.

–Et bedre togtilbud på Rørosbanen med direkteavganger og nytt materiell vil løfte reiselivet i hele Østerdalen. Annet næringsliv og befolkingen vil lettere kunne pendle og reise til Trondheim og Oslo. Videre vil Bimodale (tog som går elektrisk der dette er mulig, og tog som går på diesel der dette er nødvendig) muliggjør et sammenhengende tilbud fra Trondheim via Rørosbanen til Oslo. Om få år vil dobbeltspor til Hamar stå ferdig og dermed en økt kapasitet. Et samlet ordførerkollegium har bedt Regjeringen om nye togsett, skriver representantene i begrunnelsen for forslaget.

Tor André Johnsen, Morten Stordalen (transportpolitisk talsmann) og Hans Andreas Limi ønsker nå fortgang i anskaffelsen av nye og moderne tog til Rørosbanen. Foto: FrP

Dette er representantforslaget (dok8) slik det nå ligger til behandling i stortinget

Stortinget ber Regjeringen så raskt som mulig å fremme forslag om å gi Norske Tog handlingsrom til å kunne bestille nye fjerntog til Rørosbanen. Bestillingen knyttes til anskaffelsen Norske Tog nå gjennomfører for flere av de andre fjerntogstrekningene.

2 thoughts on “Fremmet forslag om nye tog til Rørosbanen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

«Randklev ll»? – Dovrebanen stengt på ubestemt tid

Med flommen som ødela Randklev bru friskt i minne, melder Bane NOR i morges om at de i natt måtte stenge Dovrebanen på ubestemt tid. Tidligst onsdag 5. februar kan de komme med en oppdatering. Det jobbes nå på spreng for å kartlegge eventuell skader på Otta Jernbanebru hvor løsmasser er gravd ut under et […]

Les mer

Økt kapasitet på Bergensbanen med flere krysningsspor

Bane NOR jobber nå med planleggingen av to nye krysningsspor på Bergensbanen sammen med Multiconsult. Tre andre skal oppgraderes og forlenges. Hovedplanen skal være klare sommeren 2026, men uklart med byggestart. Fire av kryssingssporene ligger mellom Myrdal og Voss – på Vieren, Mjølfjell, Urdland og Ygre. I tillegg skal kryssingssporet på Ustaoset forlenges. De to […]

Les mer

Tøffe togkrav fra fylkestinget i Nordland

Fylkestinget i Nordland har sendt krav til Nasjonale myndigheter om at Nordlandsbanen snarest blir elektrifisert, at materiellet blir skiftet ut med nytt, og at man forlenger banen frem til Narvik. Ikke minst av sikkerhetspolitiske grunner og for å få større nasjonal kontroll over godstransporten. De får bare delvis støtte fra Jernbandirektoratet i ny beredskapsrapport. –Bare […]

Les mer