Fransk jernbane bruker 40 milliarder på 115 nye TGV-tog 

De legendariske TGV-togene i Frankrike kommer nå i en ny og forbedret utgave, og det franske statlige SNCF Voyageurs har bestilt 115 togsett til en samlet verdi av 40 milliarder kroner. Dette er den femte versjonen av de berømte høyhastighetstogene som produseres av franske Alstom. Det første toget skal settes i drift i 2025, og så rulles resten ut over en tiårsperiode.

Nå i oktober 2023 intensiveres testingen av fremtidens TGV, kalt utgave M. Da settes det andre av to test-tog på skinnene for å hente ut data og informasjon om hvordan den nye generasjonen høyhastighetstog oppfører seg. De skal nå testes på det franske jernbanenettet for høyhastighetstog og i vinter ble den første utgaven kjørt til Tsjekkia og Sveits for klimatesting i temperaturer på mellom -20 og +40 grader. Data som er viktig for hvordan togene, som skal få en operativ kjørehastighet på 320 kilometer, oppfører seg under alle forhold, og hvordan dette påvirker energiforbruket. Det følger hele tiden med et team på mellom 25 og 30 ingeniører fra Alstom som skal kontrollere og lese av målinger og data som hentes ut på testturene.

Fra høsten 2024 og frem til mai-juni 2025, vil flere togsett kjøres over hele jernbane-nettet som en del av testingen før drift. Disse testene vil vurdere togets pålitelighet under driftsforhold, og det vil i disse testene bli lagt vekt på passasjerkomfort. Denne typen testing vil foregå med de første fire produksjonstogene, og det blir mulig for lokførere og annet tog-personale til å gjøre seg kjent med de nye togene og alle de nye funksjonene som følger med denne femte versjonen av TGV. Når de første togene settes i drift på ruten Paris til Marseilles, vil produsenten ha gjennomført 350 uker med testingen og kjørt mer enn en million kilometer.

Franske Alstom driver nå med testing av den nye TGV-typen. Mot sommeren 2025 er5 man klare for å sette dem i drift. Foto: Alstom

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

Norske Vy dropper mer nattogkjøring i Sverige – må få bedre betalt

Ifølge det svenske nettstedet Järnvägar.nu har norske Vy gitt opp å kjøre nattog nordover i Sverige. For lite økonomisk kompensasjon skal være en av grunnene. Nå må SJ inn å overta. Norske Vy har gitt fra seg nattogtilbudet mellom Stockholm og Umeå med begrunnelsen at pandemien slukket lyset for kundevekst, materiellet var for dårlig, og […]

Les mer

EM, allerede en suksess for den tyske jernbanen

Åttendelsfinalene er i gang, men allerede nå kan EM kalles en suksess for den tyske jernbanen. Over tre millioner passasjerer har reist med Deutsche Bahns Intercitytog den først uken av EM i fotball. Og i følge UEFAS offisielle samarbeidspartner Deutsche Bahn, så har aldri så mange tog vært satt inn for en stor internasjonal fotballturnering […]

Les mer

Rod Stewart -rockeikonet som både «seiler» og «railer»

Han er mest kjent for sangen «I am sailing», nå bruker magasiner og aviser tittelen «I am railing» når de skal omtale Rod Stewart. Nylig la han ut et bilde på Facebook hvor han hadde tatt med seg barnebarnet for å vise frem farfars store lidenskap ved siden av musikken. Bygging av modelljernbaner.  Ifølge Mail […]

Les mer