Fransk jernbane bruker 40 milliarder på 115 nye TGV-tog 

De legendariske TGV-togene i Frankrike kommer nå i en ny og forbedret utgave, og det franske statlige SNCF Voyageurs har bestilt 115 togsett til en samlet verdi av 40 milliarder kroner. Dette er den femte versjonen av de berømte høyhastighetstogene som produseres av franske Alstom. Det første toget skal settes i drift i 2025, og så rulles resten ut over en tiårsperiode.

Nå i oktober 2023 intensiveres testingen av fremtidens TGV, kalt utgave M. Da settes det andre av to test-tog på skinnene for å hente ut data og informasjon om hvordan den nye generasjonen høyhastighetstog oppfører seg. De skal nå testes på det franske jernbanenettet for høyhastighetstog og i vinter ble den første utgaven kjørt til Tsjekkia og Sveits for klimatesting i temperaturer på mellom -20 og +40 grader. Data som er viktig for hvordan togene, som skal få en operativ kjørehastighet på 320 kilometer, oppfører seg under alle forhold, og hvordan dette påvirker energiforbruket. Det følger hele tiden med et team på mellom 25 og 30 ingeniører fra Alstom som skal kontrollere og lese av målinger og data som hentes ut på testturene.

Fra høsten 2024 og frem til mai-juni 2025, vil flere togsett kjøres over hele jernbane-nettet som en del av testingen før drift. Disse testene vil vurdere togets pålitelighet under driftsforhold, og det vil i disse testene bli lagt vekt på passasjerkomfort. Denne typen testing vil foregå med de første fire produksjonstogene, og det blir mulig for lokførere og annet tog-personale til å gjøre seg kjent med de nye togene og alle de nye funksjonene som følger med denne femte versjonen av TGV. Når de første togene settes i drift på ruten Paris til Marseilles, vil produsenten ha gjennomført 350 uker med testingen og kjørt mer enn en million kilometer.

Franske Alstom driver nå med testing av den nye TGV-typen. Mot sommeren 2025 er5 man klare for å sette dem i drift. Foto: Alstom

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

Nytt nettverk skal samle kunnskap om vedlikehold på jernbanen

 I forrige uke ble et nytt innovasjonsnettverk startet i regi av Jernbanedirektoratet. Nettverket skal fokusere på innovativt vedlikehold, og er åpent for personer som kan bidra tverrfaglig med nye tanker og innspill om bedring av tog og infrastruktur. Målet med arbeidet er ganske klart. Å øke innovasjon og teknologiutvikling på jernbanen ved å bygge relasjoner, […]

Les mer

Brygger opp til bråk om nye tog til Rørosbanen

Makan til arroganse mener FrP`s Tor Andre` Johnsen om svaret Jernbanedirektoratet har gitt til NRK etter at et enstemmig storting vedtok at det snarest mulig skulle kjøpes fire nye tog til Rørosbanen. Nå sier altså Jernbanedirektoratet at dette ikke kan skaffes før om syv år. Sånt blir det bråk av. –Nå har vi et enstemmig […]

Les mer

Svenskene med store ambisjoner i ny rapport – Jernbanedirektører følger opp med å si at «Sånn løfter vi jernbanen på under 10 år»

Det foregår en intens debatt i Sverige rundt det store «Jernbaneløftet». Initiativetet «Omtag Svensk Järnväg» la denne uken frem en rapport som blant annet kom med konkrete forslag for hvordan den svenske jernbanen kunne optimaliseres på bare 10 år. Direktørene i henholdsvis SJ AB og Green Cargo følger opp med full støtte til forslagene i […]

Les mer