De legendariske TGV-togene i Frankrike kommer nå i en ny og forbedret utgave, og det franske statlige SNCF Voyageurs har bestilt 115 togsett til en samlet verdi av 40 milliarder kroner. Dette er den femte versjonen av de berømte høyhastighetstogene som produseres av franske Alstom. Det første toget skal settes i drift i 2025, og så rulles resten ut over en tiårsperiode.
Nå i oktober 2023 intensiveres testingen av fremtidens TGV, kalt utgave M. Da settes det andre av to test-tog på skinnene for å hente ut data og informasjon om hvordan den nye generasjonen høyhastighetstog oppfører seg. De skal nå testes på det franske jernbanenettet for høyhastighetstog og i vinter ble den første utgaven kjørt til Tsjekkia og Sveits for klimatesting i temperaturer på mellom -20 og +40 grader. Data som er viktig for hvordan togene, som skal få en operativ kjørehastighet på 320 kilometer, oppfører seg under alle forhold, og hvordan dette påvirker energiforbruket. Det følger hele tiden med et team på mellom 25 og 30 ingeniører fra Alstom som skal kontrollere og lese av målinger og data som hentes ut på testturene.
Fra høsten 2024 og frem til mai-juni 2025, vil flere togsett kjøres over hele jernbane-nettet som en del av testingen før drift. Disse testene vil vurdere togets pålitelighet under driftsforhold, og det vil i disse testene bli lagt vekt på passasjerkomfort. Denne typen testing vil foregå med de første fire produksjonstogene, og det blir mulig for lokførere og annet tog-personale til å gjøre seg kjent med de nye togene og alle de nye funksjonene som følger med denne femte versjonen av TGV. Når de første togene settes i drift på ruten Paris til Marseilles, vil produsenten ha gjennomført 350 uker med testingen og kjørt mer enn en million kilometer.