Fransk jernbane bruker 40 milliarder på 115 nye TGV-tog 

De legendariske TGV-togene i Frankrike kommer nå i en ny og forbedret utgave, og det franske statlige SNCF Voyageurs har bestilt 115 togsett til en samlet verdi av 40 milliarder kroner. Dette er den femte versjonen av de berømte høyhastighetstogene som produseres av franske Alstom. Det første toget skal settes i drift i 2025, og så rulles resten ut over en tiårsperiode.

Nå i oktober 2023 intensiveres testingen av fremtidens TGV, kalt utgave M. Da settes det andre av to test-tog på skinnene for å hente ut data og informasjon om hvordan den nye generasjonen høyhastighetstog oppfører seg. De skal nå testes på det franske jernbanenettet for høyhastighetstog og i vinter ble den første utgaven kjørt til Tsjekkia og Sveits for klimatesting i temperaturer på mellom -20 og +40 grader. Data som er viktig for hvordan togene, som skal få en operativ kjørehastighet på 320 kilometer, oppfører seg under alle forhold, og hvordan dette påvirker energiforbruket. Det følger hele tiden med et team på mellom 25 og 30 ingeniører fra Alstom som skal kontrollere og lese av målinger og data som hentes ut på testturene.

Fra høsten 2024 og frem til mai-juni 2025, vil flere togsett kjøres over hele jernbane-nettet som en del av testingen før drift. Disse testene vil vurdere togets pålitelighet under driftsforhold, og det vil i disse testene bli lagt vekt på passasjerkomfort. Denne typen testing vil foregå med de første fire produksjonstogene, og det blir mulig for lokførere og annet tog-personale til å gjøre seg kjent med de nye togene og alle de nye funksjonene som følger med denne femte versjonen av TGV. Når de første togene settes i drift på ruten Paris til Marseilles, vil produsenten ha gjennomført 350 uker med testingen og kjørt mer enn en million kilometer.

Franske Alstom driver nå med testing av den nye TGV-typen. Mot sommeren 2025 er5 man klare for å sette dem i drift. Foto: Alstom

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

Natur og Ungdom får politisk støtte for sitt krav om at Østfoldbanens Østre Linje gjenåpnes 

Natur og Ungdom har på sitt landsstyremøte i helga blitt enige om å kreve gjenåpning av Østfoldbanens østre linje for persontrafikk og godstransport mellom Mysen, Rakkestad og til Sarpsborg. De får full støtte fra Indre Østfold regionråd. Tilbudet ble lagt ned ved utgangen av 2002. I begrunnelsen for vedtaket heter det at uttalelsen heter det […]

Les mer

Du kan trygt toge til ski-VM tross utfordringer med «oppvarmingen»

Om ikke forberedelsene har vært gunstige, sier SJ Norge de nå står klare på mange plattformer rundt om i landet for å «toge» folk frem til arrangørbyen og ski-VM i Trondheim. Fra og med onsdag 26. februar og frem til og med søndag 9. mars vil Trondheim være både navle og midtpunkt for verdens vintersportere. […]

Les mer

Nå har sørlendingene fått eget «Skitog»

Go-Ahead har denne vinteren tilbud om eget ski-tog som går fra Kristiansand til alpinparken Skimore i Kongsberg. Tilbudet gjelder hver lørdag i februar og mars, og det gir deg rabatter på heiskort i et av østlandsområdets fineste alpinanlegg. Togselskapene jobber aktivt for å skape egne konsepter som skal styrke kundegrunnlaget. For to år siden lanserte […]

Les mer