Fransk jernbane bruker 40 milliarder på 115 nye TGV-tog 

De legendariske TGV-togene i Frankrike kommer nå i en ny og forbedret utgave, og det franske statlige SNCF Voyageurs har bestilt 115 togsett til en samlet verdi av 40 milliarder kroner. Dette er den femte versjonen av de berømte høyhastighetstogene som produseres av franske Alstom. Det første toget skal settes i drift i 2025, og så rulles resten ut over en tiårsperiode.

Nå i oktober 2023 intensiveres testingen av fremtidens TGV, kalt utgave M. Da settes det andre av to test-tog på skinnene for å hente ut data og informasjon om hvordan den nye generasjonen høyhastighetstog oppfører seg. De skal nå testes på det franske jernbanenettet for høyhastighetstog og i vinter ble den første utgaven kjørt til Tsjekkia og Sveits for klimatesting i temperaturer på mellom -20 og +40 grader. Data som er viktig for hvordan togene, som skal få en operativ kjørehastighet på 320 kilometer, oppfører seg under alle forhold, og hvordan dette påvirker energiforbruket. Det følger hele tiden med et team på mellom 25 og 30 ingeniører fra Alstom som skal kontrollere og lese av målinger og data som hentes ut på testturene.

Fra høsten 2024 og frem til mai-juni 2025, vil flere togsett kjøres over hele jernbane-nettet som en del av testingen før drift. Disse testene vil vurdere togets pålitelighet under driftsforhold, og det vil i disse testene bli lagt vekt på passasjerkomfort. Denne typen testing vil foregå med de første fire produksjonstogene, og det blir mulig for lokførere og annet tog-personale til å gjøre seg kjent med de nye togene og alle de nye funksjonene som følger med denne femte versjonen av TGV. Når de første togene settes i drift på ruten Paris til Marseilles, vil produsenten ha gjennomført 350 uker med testingen og kjørt mer enn en million kilometer.

Franske Alstom driver nå med testing av den nye TGV-typen. Mot sommeren 2025 er5 man klare for å sette dem i drift. Foto: Alstom

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

Dovrebanen – Det er klart for «det store løftet»

Mandag 29. april begynner gigantløftene for å få bruelementene på plass ved Randklev bru. Da åpnes duken på det kjempestore verkstedteltet som har gjort det mulig å reparere selve brukonstruksjonene like ved elvekanten. En operasjon som har spart Bane NOR og alle involverte entreprenører for mye tid og penger. –Det nærmer seg gjenåpning av Randklev […]

Les mer

SJ ansatte stiller med eventyrtog for kreftsyke barn

SJ-ansatte har laget en frivillig organisasjon som har til hensikt å drive veldedighet hvor toget spiller en viktig rolle. 1. juni går første tur med «Eventyrtoget» til Namsskogan familiepark i samarbeid med barnekreftforeningen i Trøndelag. Initiativtager er lokfører Martin Hunstad Hagen i SJ. Da vi ringte, stod bleieskiftarbeider og småbarnsfaren klar til en økt med […]

Les mer

De ansatte tar grep – prosjekt som skal forbedre Sørlandsbanen

Go-Ahead har lenge kjent på at avvikene langs Sørlandsbanen ble tøffe å takle. Da spurte ledelsen de ansatte som hver dag kjenner utfordringene på kroppen om innspill. Dette resulterte i en liste på 150 forslag til forbedringer. Nå etterlyser Go-Ahead større involvering fra Bane NOR som har fått listen oversendt. Flere av forslagene er også […]

Les mer