Frankrike vil investere 1000 milliarder kroner på sin jernbane de neste 20 årene

Frankrike planlegger å styrke jernbanenettet med en investering på rundt 100 milliarder euro i tog og infrastruktur frem mot år 2040. Prosjektet, som tar sikte på å modernisere og utvide landets aldrende jernbanenettverk, vil inkludere penger fra statseide togoperatør SNCF, EU og lokale myndigheter. Fransks SNCF tjente i fjor enorme 430 milliarder.

Det var statsminister Elisabeth Borne som kom med denne kunngjøringen like før helgen. Hun er en erfaren politiker og tidligere samferdselsminister, og leder av departementet for en inkluderende overgang til mer miljøvennlige satsinger. Satsingen skjer gjennom delinvesteringer i enkelprosjekter, og i tidsrommet 2023 til 2027 legges det planer samtidig som det sprøytes kapital inn i allerede eksisterende planer.

Les også: https://www.tog24.no/ny-studie-europa-skal-vinne-klimakampen-med-hoyhastighetstog/

Skal gjøre tog mer attraktivt

Den franske statsministeren Elisabeth Borne vil bruke 1000 milliarder norske kroner de neste 20 årene på å ruste opp det franske togtilbudet. Foto tatt fra statsminsiterens twitterkonto

–Å kjøre flere tog, forkorte reiser og øke punktlighet er de eneste måtene å gjøre togreise til et attraktivt og troverdig alternativ til biler, sa statsministeren.

Frankrike er et pendlerland, og statsminister Borne la også stor vekt på at ved å satse stort på et bedret og raskere jernbanetilbud i hele landet, ville dette gjøre det lettere for alle å skaffe seg jobb, men samtidig få mere tid sammen med familie og venner.

Den franske regjeringen har lenge jobbet for et langt bedre tilbud om nattog mellom de store byene. Derfor bestemte Macron-regjeringen, sammen med sine tyske kolleger, i januar i år at det skulle komme et tilbud om høyhastighetstog mellom hovedstedene Paris-Berlin.

Frankrike ville foreta de planlagte investeringene sammen med den nasjonale jernbaneoperatøren SNCF, EU og lokale myndigheter, sa statsministeren.

Frankrike er Europas togland fremfor noen

Her er norske togentusiaster på sightseeing langs en av TGV rutene. Advarer mot raske bilder. Foto: Helge Lien

Frankrike har utmerket seg som et av verdens fremste på utvikling og modernisering av tog og jernbane. Franske «Alstom» leverer tog til land over hele verden og «Norske Tog» har en større ordre inn om leveringer av tog.

De fleste har hørt om, eller kanskje vært passasjer om bord i et TGV-tog. Dette høyhastighetstoget ble satt på skinner allerede i 1981. Da åpnet den første TGV-linjen fra Paris til Lyon for publikum. Åpningen av den 425 kilometer lange ruten markerte selve starten på Frankrike som en av verdens beste utviklere av høyhastighetstog. I dag går hundrevis av tog fra Paris til Genève, Bordeaux, Toulouse, Marseille, Cannes, Dijon, Brussel, London, Amsterdam, Frankfurt og til og med Milano. TGV-tog kan kjøre i over 300 km/t, og Frankrikes jernbaneselskap, SNCF, garanterer en ankomst innen 30 minutter av oppsatt ankomsttid. Hvis ikke kan du som kunde får refundert en tredjedel av billettprisen. Da legger man listen rimelig høyt, men så har de også blitt en reel konkurrent til mange av innenriksrutene med fly.

Enorm inntjening for franske togselskap

Den statskontrollerte jernbaneoperatøren SNCF overrasket tidligere denne måneden da den kunne rapportere om rekordinntekter på 41,35 milliarder Euro (430 milliarder norske kroner) i 2022, en økning på 19 % fra 2021, og et nettoresultat på 2,4 milliarder euro, skriver Reuters.

Franske SNCF tjener mye penger om dagen. Kanskje derfor Frankrike ønsker å bruke mer penger på tog. Foto: SNCF

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

VY får slakt av kundene på «Trustpilot»

«Ubrukelige amatører»! Ingen kjære mor å kjøre tog på Østlandet. På det anerkjente omdømmestedet «Trustpilot» får VY kun en stjerne av 91 prosent av de som har vurdert togselskapet. Tre personer gir fem stjerner som er maks score. Om de er modige eller bare dumdristig, ja det kan vi jo la VY selv svare på. […]

Les mer

Full forvirring – utrullingen av prestisjeprosjektet ERTMS satt på vent

Fullt kaos rundt utrullingen av ERTMS. Prestisjeprosjektet som skulle gjøre Europeisk jernbane både sikrere, mer sømløs og raskere er utsatt på ubestemt tid. Underleverandørene klarer ikke å levere, og «sammenfallende utfordringer», er blant årsakene. Nå må vi legge helt nye planer, sier Bane NOR til tog24. Bane NOR var altså godt i gang med å […]

Les mer

De ti raskeste togtypene i 2024

Nå må flyene passe seg for togene går stadig raskere, og at verdens raskeste tog i 2024 er et flytog. Ja da blir sammenligningen enda mer aktuell. Nå har tog slått flere rekorder og toppen er så langt nådd med over 600 kilometer i timen. Det tar nok enda noen år før vi kan oppleve […]

Les mer