Fortsatt uvisst hva som er årsaken til kollapsen i Follobaneprosjektet

Det jobbes nå 24 timer i døgnet for å avdekke feil og risikoer for raskest mulig å finne årsaken til krisen i Norges dyreste jernbanesatsing. Bane Nor håper fortsatt de kan åpne Follo-banen for trafikk 1. februar.

Stridens kjerne. Blixtunnelen på Follobanen. Foto: Nicolas Tourrenc, Bane NOR

Bane Nor og Follobanens folk jobber seg systematisk gjennom tunnelen for å finne årsaken til feilene i nye Follobane- tunellen. Norges dyreste jernbanesatsing med en prislapp på nesten 37 milliarder. Ønsket er og fortløpende kunne eliminere risikoer til man finner den direkte årsaken. Det finnes fortsatt håp å kunne åpne Follobanen for trafikk 1. februar, uttalte konserndirektør Stine Undrum i Bane NOR under torsdagens pressekonferanse.  

Mye av dagens pressekonferanse dreide seg om Norconsult-rapporten som ble ferdig i oktober. Men svarene mange ventet på uteble, og de fremmøte journalistene måtte vente til offentliggjøringen fredag med å få svar på direkte funn i rapporten. Det ble også vist til SINTEF´s gjennomgang av arbeidet som er gjort. Der kom det frem at deler av skinnegangen må gjennomgås etter at det ble funnet svikt ved skjøtene.

Problemet med returstrømmen stod nok en gang i fokus på dagens pressekonferanse. Og prosjektdirektør for Follobanen, Per David Borenstein, ønsket ikke å svare på de mange tekniske spørsmålene som kom, her henviste han til teknisk spesialkompetanse som ikke var til stede på pressekonferansen. Det var to løsninger for hvordan returstrømmen skulle hentes tilbake i anlegget, men Borenstein ønsket ikke å spekulere i om de hadde gått for feil løsning. Dette mente han var et hypotetisk spørsmål.

Konserndirektør Stine Undrum i Bane NOR understreket at alle funn som medførte utbedringer og merkostnader, kommer til å bli en garantisak mellom Bane Nor og den spansk-italienske entreprenøren.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

Den man elsker tukter man!

Kommentar av Frode Pedersen, ansvarlig redaktør for tog24.no Krise? Sinte togpendlere, sinte høyrefolk, provosert opposisjon, en riksrevisor som slår inn åpne dører, og en samferdselsminister som rykker ut med to ekstra milliarder til vedlikehold på samme dag som han legger ned norsk jernbanes flaggrute, Flytoget. Nå kan vi supplere med en kontroversiell direktetildeling som har […]

Les mer

Molde supporterne på vei til hovedstaden – «Sølv-bøtta» skal hjem med «gulltoget»

Så var de i gang. Moldesupporterne har fylt fem togvogner på «The Golden Train», og nå er de mange hundre fra supporterklubben til Molde «Tornekrattet» og uavhengige på vei mot hovedstaden og Cup-finale helg. Stemningen er på topp meldes det fra toget. Det er ikke spart på noe, og i vanlig stil så er dette […]

Les mer

Tog mot bil – Nordlandsbanen hardt rammet nok en gang

Utfordringene i kø for SJ NORD. Nå har de mistet nok et lokomotiv på grunn av en bil som stod fast på planovergangen mellom Svenningdal og Majavatn i Grane kommune i Nordland. Lokmangelen gjør situasonen kritisk vanskelig for både kunder og togoperatør. Dette skjer bare to måneder etter at Nordlandsbanen ble rammet av en fatal […]

Les mer