Fortsatt uvisst hva som er årsaken til kollapsen i Follobaneprosjektet

Det jobbes nå 24 timer i døgnet for å avdekke feil og risikoer for raskest mulig å finne årsaken til krisen i Norges dyreste jernbanesatsing. Bane Nor håper fortsatt de kan åpne Follo-banen for trafikk 1. februar.

Stridens kjerne. Blixtunnelen på Follobanen. Foto: Nicolas Tourrenc, Bane NOR

Bane Nor og Follobanens folk jobber seg systematisk gjennom tunnelen for å finne årsaken til feilene i nye Follobane- tunellen. Norges dyreste jernbanesatsing med en prislapp på nesten 37 milliarder. Ønsket er og fortløpende kunne eliminere risikoer til man finner den direkte årsaken. Det finnes fortsatt håp å kunne åpne Follobanen for trafikk 1. februar, uttalte konserndirektør Stine Undrum i Bane NOR under torsdagens pressekonferanse.  

Mye av dagens pressekonferanse dreide seg om Norconsult-rapporten som ble ferdig i oktober. Men svarene mange ventet på uteble, og de fremmøte journalistene måtte vente til offentliggjøringen fredag med å få svar på direkte funn i rapporten. Det ble også vist til SINTEF´s gjennomgang av arbeidet som er gjort. Der kom det frem at deler av skinnegangen må gjennomgås etter at det ble funnet svikt ved skjøtene.

Problemet med returstrømmen stod nok en gang i fokus på dagens pressekonferanse. Og prosjektdirektør for Follobanen, Per David Borenstein, ønsket ikke å svare på de mange tekniske spørsmålene som kom, her henviste han til teknisk spesialkompetanse som ikke var til stede på pressekonferansen. Det var to løsninger for hvordan returstrømmen skulle hentes tilbake i anlegget, men Borenstein ønsket ikke å spekulere i om de hadde gått for feil løsning. Dette mente han var et hypotetisk spørsmål.

Konserndirektør Stine Undrum i Bane NOR understreket at alle funn som medførte utbedringer og merkostnader, kommer til å bli en garantisak mellom Bane Nor og den spansk-italienske entreprenøren.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

Har du hørt om biltogene?

Hvert år håndterer Drammen havn mellom 100 000 og 120 000 biler. Mange av disse står og venter på transport videre ut til forhandlere. Da er det viktig at jernbanevognene som skal frakte den dyrebare lasten er i like god stand som bilene de laster om bord. Når vi snakker om togtransport, tenker de fleste […]

Les mer

Hun tar et oppgjør med rykter og myter om togforbindelsen Oslo-Stockholm

Iselin Klev bor i Oslo, men jobber for Scandic hotellene med internkommunikasjon. Annenhver måned pendler hun med tog til Stockholm. I forrige uke la hun ut et innlegg på LinkedIn som vakte mange reaksjoner. Der tok hun et oppgjør med rykter og myter om togpendling ut fra et brukerperspektiv. Hun kaller seg selv en fornøyd […]

Les mer

Planlegger ny svensk-norsk togtrasé fra Malung via Trysil til Elverum

Svenske næringsinteresser ønsker nok en togforbindelse over grensen til Norge. Malung-Sälens kommunestyre har kjøpt seg inn i nyopprettede Scandinavian Mountains Railway AB, og ideen er å få norske interesser til å jobbe for en videreføring over grensen til Trysil og Elverum. Sør-Østerdal Interkommunal Politisk Råd,har allerede satt av en halv million til et forprosjekt. –Scandinavian […]

Les mer