Fortsatt uvisst hva som er årsaken til kollapsen i Follobaneprosjektet

Det jobbes nå 24 timer i døgnet for å avdekke feil og risikoer for raskest mulig å finne årsaken til krisen i Norges dyreste jernbanesatsing. Bane Nor håper fortsatt de kan åpne Follo-banen for trafikk 1. februar.

Stridens kjerne. Blixtunnelen på Follobanen. Foto: Nicolas Tourrenc, Bane NOR

Bane Nor og Follobanens folk jobber seg systematisk gjennom tunnelen for å finne årsaken til feilene i nye Follobane- tunellen. Norges dyreste jernbanesatsing med en prislapp på nesten 37 milliarder. Ønsket er og fortløpende kunne eliminere risikoer til man finner den direkte årsaken. Det finnes fortsatt håp å kunne åpne Follobanen for trafikk 1. februar, uttalte konserndirektør Stine Undrum i Bane NOR under torsdagens pressekonferanse.  

Mye av dagens pressekonferanse dreide seg om Norconsult-rapporten som ble ferdig i oktober. Men svarene mange ventet på uteble, og de fremmøte journalistene måtte vente til offentliggjøringen fredag med å få svar på direkte funn i rapporten. Det ble også vist til SINTEF´s gjennomgang av arbeidet som er gjort. Der kom det frem at deler av skinnegangen må gjennomgås etter at det ble funnet svikt ved skjøtene.

Problemet med returstrømmen stod nok en gang i fokus på dagens pressekonferanse. Og prosjektdirektør for Follobanen, Per David Borenstein, ønsket ikke å svare på de mange tekniske spørsmålene som kom, her henviste han til teknisk spesialkompetanse som ikke var til stede på pressekonferansen. Det var to løsninger for hvordan returstrømmen skulle hentes tilbake i anlegget, men Borenstein ønsket ikke å spekulere i om de hadde gått for feil løsning. Dette mente han var et hypotetisk spørsmål.

Konserndirektør Stine Undrum i Bane NOR understreket at alle funn som medførte utbedringer og merkostnader, kommer til å bli en garantisak mellom Bane Nor og den spansk-italienske entreprenøren.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

Dovrebanen – Det er klart for «det store løftet»

Mandag 29. april begynner gigantløftene for å få bruelementene på plass ved Randklev bru. Da åpnes duken på det kjempestore verkstedteltet som har gjort det mulig å reparere selve brukonstruksjonene like ved elvekanten. En operasjon som har spart Bane NOR og alle involverte entreprenører for mye tid og penger. –Det nærmer seg gjenåpning av Randklev […]

Les mer

SJ ansatte stiller med eventyrtog for kreftsyke barn

SJ-ansatte har laget en frivillig organisasjon som har til hensikt å drive veldedighet hvor toget spiller en viktig rolle. 1. juni går første tur med «Eventyrtoget» til Namsskogan familiepark i samarbeid med barnekreftforeningen i Trøndelag. Initiativtager er lokfører Martin Hunstad Hagen i SJ. Da vi ringte, stod bleieskiftarbeider og småbarnsfaren klar til en økt med […]

Les mer

De ansatte tar grep – prosjekt som skal forbedre Sørlandsbanen

Go-Ahead har lenge kjent på at avvikene langs Sørlandsbanen ble tøffe å takle. Da spurte ledelsen de ansatte som hver dag kjenner utfordringene på kroppen om innspill. Dette resulterte i en liste på 150 forslag til forbedringer. Nå etterlyser Go-Ahead større involvering fra Bane NOR som har fått listen oversendt. Flere av forslagene er også […]

Les mer