Det jobbes nå 24 timer i døgnet for å avdekke feil og risikoer for raskest mulig å finne årsaken til krisen i Norges dyreste jernbanesatsing. Bane Nor håper fortsatt de kan åpne Follo-banen for trafikk 1. februar.
Bane Nor og Follobanens folk jobber seg systematisk gjennom tunnelen for å finne årsaken til feilene i nye Follobane- tunellen. Norges dyreste jernbanesatsing med en prislapp på nesten 37 milliarder. Ønsket er og fortløpende kunne eliminere risikoer til man finner den direkte årsaken. Det finnes fortsatt håp å kunne åpne Follobanen for trafikk 1. februar, uttalte konserndirektør Stine Undrum i Bane NOR under torsdagens pressekonferanse.
Mye av dagens pressekonferanse dreide seg om Norconsult-rapporten som ble ferdig i oktober. Men svarene mange ventet på uteble, og de fremmøte journalistene måtte vente til offentliggjøringen fredag med å få svar på direkte funn i rapporten. Det ble også vist til SINTEF´s gjennomgang av arbeidet som er gjort. Der kom det frem at deler av skinnegangen må gjennomgås etter at det ble funnet svikt ved skjøtene.
Problemet med returstrømmen stod nok en gang i fokus på dagens pressekonferanse. Og prosjektdirektør for Follobanen, Per David Borenstein, ønsket ikke å svare på de mange tekniske spørsmålene som kom, her henviste han til teknisk spesialkompetanse som ikke var til stede på pressekonferansen. Det var to løsninger for hvordan returstrømmen skulle hentes tilbake i anlegget, men Borenstein ønsket ikke å spekulere i om de hadde gått for feil løsning. Dette mente han var et hypotetisk spørsmål.
Konserndirektør Stine Undrum i Bane NOR understreket at alle funn som medførte utbedringer og merkostnader, kommer til å bli en garantisak mellom Bane Nor og den spansk-italienske entreprenøren.