Første togsett klart for leveranse til Ukraina, uklart om resten

T 92, en av sliterne på Rørosbanen gjøres nå klar for ny tjeneste i Ukraina hos Mantena. Nå er første togsett klar for det krigsherjede landet. Hele «gaven» består av til sammen 12 togsett av typen T92, men ifølge samferdselsdepartementet er det fortsatt åpent om Ukraina ønsker å motta gaven.

Arbeidet med å klargjøre tog-gaven til Ukraina er i gang. Ifølge materielldirektør Kjell-Arthur Abrahamsen i Norske Tog går klargjøringen etter planen. Det betyr at første togsett er klar for levering om kort tid, og at jobben med å klargjøre togsett nummer to settes i gang nå i juni. Dette skjer hos Mantena som utfører jobben med å klargjøre togene til en eventuell levering.

Når skal de fire største togsettene være klargjort hos Mantena?

 De fire togsettene blir klargjort fortløpende. Det første togsettet er klart innen kort tid og togsett nummer 2 vil da bli påbegynt i juni. Dette er i henhold til vår avtale med Mantena.

Har dere og samferdselsdepartementet noen plan for overrekkelse, og eventuelt når?

Det er ikke avklart noen dato for når togsettene skal sendes. Norske tog jobber med en anbudskonkurranse for transporten og når den er ferdigstilt og signert vil planen for overrekkelse utarbeides.

Hvilke utfordringer har dere støtt på i forbindelse med denne “gaven”, jeg tenker da på tekniske løsninger, ombygginger, og eventuell krav fra Ukraina?

Det har per nå ikke vært tekniske utfordringer med togsettene og det utføres ikke ombygginger.

I følge statsekretær Cecilie Knibe Kroglund, skal de resterende åtte settene tilbakelevers dere i løpet av 2023. Holder tidsplanen for dette?

Tidspunktene for tilbakelevering av togsettene avklares mellom Jernbanedirektoratet og SJ for å ivareta behovet til SJ. Denne planen er under arbeid.

Klarer dere å erstatte de togene som nå skal til Ukraina, slik at behovet til norske togoperatører blir opprettholdt, tenker da spesielt på Rørosbanen som bruker flere av disse togene?

Ukraina har bedt om 4 togsett som allerede var tatt ut av trafikk. Derfor påvirker ikke dette prosjektet Rørosbanen.

Fra styrhuset på togtype T92 underveis til Røros i vår Foto: Frode Pedersen

Departementet uklar på om Ukraina ønsker gaven

Vi henvendte oss til samferdselsdepartementet for å få svar på når de resterende åtte togsettene skulle overrekkes Ukraina. Av svaret ser det ganske åpent ut om Ukraina i det hele tatt ønsker alle tolv togsettene.

Når skal de neste 8 togsettene overrekkes/leveres? 

–De resterende åtte togsettene er planlagt tilbakelevert til Norske tog i løpet av 2023 i henhold til den nevnte utfasingsplanen, som er inntatt i trafikkavtalen mellom SJ Norge og Jernbanedirektoratet. Ukraina har foreløpig ikke kommet med noe ønske om flere togsett enn de fire som er tilbakelevert fra SJ Norge. Når SJ Norge tilbakeleverer flere togsett til Norske tog, vil det kommuniseres til UD at togsettene vil kunne doneres til Ukraina. Det vil da være opp til Ukraina å gjøre en anmodning gjennom EU-systemet, dersom de ønsker flere togsett av type 92, sier Statssekretær Cecilie Knibe Kroglund i samferdselsdepartementet til tog24.

Fakta:

Type 92 er et diesel motorvognsett som består av to vogner. Togsettene er produsert av Duewag i Tyskland. Totalt ble det produsert og levert 15 togsett i perioden 1984 – 1985. Det ble gennomført en interiøroppgradering i 2004 – 2006, og teknisk oppgradering i 2009 – 2011. Togtypen benyttes som lokaltog på Trønderbanen, Meråkerbanen og Rørosbanen. Togsettene er ikke forberedt for det nye digitale styringssystemet ERTMS (European Railway Traffic Management System), som etter hvert blir den interansjonale standarden for sikkerhet- og togstyring i Europa.

Ankomst Røros, neste stopp Ukraina. Foreløpig uklart om antall og når det skal overleveres. Foto: Frode Pedersen

One thought on “Første togsett klart for leveranse til Ukraina, uklart om resten”

  1. Det står i artikklen at 92 settene IKKE skal bygges om noe…….. så hvordan er det tenkt at 92 settene skal kunne brukes i Ukraina ?……. Ukraina har bredspor.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

Dovrebanen – Det er klart for «det store løftet»

Mandag 29. april begynner gigantløftene for å få bruelementene på plass ved Randklev bru. Da åpnes duken på det kjempestore verkstedteltet som har gjort det mulig å reparere selve brukonstruksjonene like ved elvekanten. En operasjon som har spart Bane NOR og alle involverte entreprenører for mye tid og penger. –Det nærmer seg gjenåpning av Randklev […]

Les mer

SJ ansatte stiller med eventyrtog for kreftsyke barn

SJ-ansatte har laget en frivillig organisasjon som har til hensikt å drive veldedighet hvor toget spiller en viktig rolle. 1. juni går første tur med «Eventyrtoget» til Namsskogan familiepark i samarbeid med barnekreftforeningen i Trøndelag. Initiativtager er lokfører Martin Hunstad Hagen i SJ. Da vi ringte, stod bleieskiftarbeider og småbarnsfaren klar til en økt med […]

Les mer

De ansatte tar grep – prosjekt som skal forbedre Sørlandsbanen

Go-Ahead har lenge kjent på at avvikene langs Sørlandsbanen ble tøffe å takle. Da spurte ledelsen de ansatte som hver dag kjenner utfordringene på kroppen om innspill. Dette resulterte i en liste på 150 forslag til forbedringer. Nå etterlyser Go-Ahead større involvering fra Bane NOR som har fått listen oversendt. Flere av forslagene er også […]

Les mer