Første passasjertog har passert over nye historiske Minnevika jernbanebru

Første persontog passerte nye Minnevika Jernbanebru i går kveld. I dag tidlig var det SJ tog nordover som passerte nyskapningen. Mandag 23. oktober sørger samferdselsministeren for en offisiell åpning av denne jernbanehistoriske brua. På første tog over brua i går kveld var det Eidsvoll-ordføreren som kastet glans.

Det er knyttet stor spenning til brua de første driftsdagene. Nå skal systemene få prøvd seg, men prosjektsjefen i Bane NOR, Andrew Croucher, drysser likevel både blomster og gode ord til gjengen som de siste ukene har stått på for den nye forbindelsen Venjar-Langset. Dermed er Bane NOR i mål med 13,5 km nytt dobbeltspor som innbefatter Eidsvoll. Ikke rart ordfører Hege Svendsen smilte fra øre til øre da hun feiret sammen med Bane NOR i går kveld. Hun får anledning til å feire mer når samferdselsminister Jon-Ivar Nygård foretar den offisielle åpningen mandag 23. oktober klokken 11:00 på ærverdige Eidsvoll stasjon.

Slik så det ut for bare få dager siden. Hektisk aktivitet for å gjøre alt ferdig på Minnevika jernbanebru tidligere denne uka.
Foto: Hans-Petter Lyshaug/Bane NOR

Nok en gang skrives jernbanehistorie på denne strekningen

I jernbanehistorisk sammenheng kan det vel ikke bli bedre, siden det var her Norge fikk sin første hovedbane. Den blir regnet som Norges eldste jernbanestrekning, og gikk mellom Oslo og Eidsvoll, og var 67,8 km lang og ble åpnet i 1854. I kombinasjon med dampbåttrafikk på Mjøsa revolusjonerte banen samferdselen i dette innlandsområdet. Nå registreres altså en ny milepæl langs denne linjen når Minnevika jernbanebru med strekningen Venjar-Langset oppnår full driftsstabilitet.

Det ble en minnerik tur for togvert Andreas Grythe i SJ Norge. Tatt om bord på tog 43 da det passerte langs
den nye historiske linjen som innbefatter Minnevika JernbanebruFoto: SJ Norge

– Vi møtte noen utfordringer i sluttspurten på arbeidene, men aktører fra ulike faggrupper og entreprenører har vært løsningsorienterte og dratt i samme retning. Jeg vil sende en stor blomst til alle som har bidratt. Innsatsen har vært formidabel, sier prosjektsjef Andrew Croucher i Bane NOR.

I tiden fremover vil hastigheten på den strekningen som nå er tatt i bruk, være midlertidig nedsatt til 80 km/t. En viss mengde med last må passere over strekningen før hastigheten kan settes opp til 200 km/t. Fra ruteendringen 10. desember vil persontogene spare inntil fem minutter nord for Eidsvoll, i tillegg til at man forventer at punktligheten blir bedre og godstogene får bedre vilkår.

–Jeg har en god følelse og tror at dette går bra, men for sikkerhets skyld anbefaler jeg alle som skal reise med tog de første dagene om å holde et lite øye med trafikkmeldingene våre, sier Croucher i Bane NOR.

Ubegrunnet bekynring så langt

SJ Norge fulgte opp med å slippe Tog 43 over brua like før klokken 09:00 mandag morgen. Og kan rapportere om suksessfull passering av både Minnesund og resten av ruta over Norges Po-slette.

–Jeg snakket nettopp med lokføreren, ingen hadde havnet i Mjøsa, som han spøkefullt repliserte da jeg ville vite hvordan jomfruturen hadde gått. Føreren og de over 143 passasjerene om bord hadde hatt en strålende passering av brua i fint høstvær. Lokføreren var meget fornøyd med jobben som var gjort, og gledet seg allerede til hastigheten kunne mer enn dobles slik at togkundene fikk nyte fordelen av den enorme jobben som Bane NOR nå har gjort langs den historiske strekningen. Man føler jo unektelig at man er med på noe stort, sier sjef for operasjon og sikkerhet i SJ Norge, Steinar Olsen.

En glad gjeng fra Bane NOR hadde selskap av Eidsvoll-ordfører Hege Svendsen på den historiske turen med et fullstappet tog 329. (Foto: Olav Nordli(/Bane NOR)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

SJ Norge med flest førnøyde sommergjester om bord i togene

Ifølge Jernbanedirektoratets nyeste kundeundersøkelse, er det SJ Norge blant togselskapene som har høyest kundetilfredshet. De kjører blant annet Dovrebanen og Nordlandsbanen. SJ svarer med at de har planene klare for å bli enda bedre. Jernbanedirektoratet måler kundenes tilfredshet hvert kvartal på alle togstrekninger i Norge. Og den siste undersøkelsen dekker sommerperioden juni til og med […]

Les mer

Flytoget blir datterselskap i Vy gruppen

Samferdselsdepartementet har i dag orientert om at Vy og Flytoget skal slås sammen, og allerede fra 1. januar neste år er Flytoget historie i sin nåværende form. Flytoget blir nå et datterselskap under Vy gruppen. Samferdselsministeren skal i dagens orienteringsmøte ha understreket at Vy og Flytoget skal være likestilte partnere i sammenslåingsprosessen. Sammenslåingen skal skje […]

Les mer

«2050» – kommer vi dit noen gang? Ja, med tog!

Kommentar av Frode Pedersen, ansvarlig redaktør for tog24.no Nei da, dette er ikke forsøk på en dommedagsprofeti, selv om halve Eruopa i disse dager står under meter med vann. Dette skal handle om å tro på at vi klarer det hele verden har satt seg fore innen 2050. Renske og rydde opp etter oss før […]

Les mer