Første passasjertog har passert over nye historiske Minnevika jernbanebru

Første persontog passerte nye Minnevika Jernbanebru i går kveld. I dag tidlig var det SJ tog nordover som passerte nyskapningen. Mandag 23. oktober sørger samferdselsministeren for en offisiell åpning av denne jernbanehistoriske brua. På første tog over brua i går kveld var det Eidsvoll-ordføreren som kastet glans.

Det er knyttet stor spenning til brua de første driftsdagene. Nå skal systemene få prøvd seg, men prosjektsjefen i Bane NOR, Andrew Croucher, drysser likevel både blomster og gode ord til gjengen som de siste ukene har stått på for den nye forbindelsen Venjar-Langset. Dermed er Bane NOR i mål med 13,5 km nytt dobbeltspor som innbefatter Eidsvoll. Ikke rart ordfører Hege Svendsen smilte fra øre til øre da hun feiret sammen med Bane NOR i går kveld. Hun får anledning til å feire mer når samferdselsminister Jon-Ivar Nygård foretar den offisielle åpningen mandag 23. oktober klokken 11:00 på ærverdige Eidsvoll stasjon.

Slik så det ut for bare få dager siden. Hektisk aktivitet for å gjøre alt ferdig på Minnevika jernbanebru tidligere denne uka.
Foto: Hans-Petter Lyshaug/Bane NOR

Nok en gang skrives jernbanehistorie på denne strekningen

I jernbanehistorisk sammenheng kan det vel ikke bli bedre, siden det var her Norge fikk sin første hovedbane. Den blir regnet som Norges eldste jernbanestrekning, og gikk mellom Oslo og Eidsvoll, og var 67,8 km lang og ble åpnet i 1854. I kombinasjon med dampbåttrafikk på Mjøsa revolusjonerte banen samferdselen i dette innlandsområdet. Nå registreres altså en ny milepæl langs denne linjen når Minnevika jernbanebru med strekningen Venjar-Langset oppnår full driftsstabilitet.

Det ble en minnerik tur for togvert Andreas Grythe i SJ Norge. Tatt om bord på tog 43 da det passerte langs
den nye historiske linjen som innbefatter Minnevika JernbanebruFoto: SJ Norge

– Vi møtte noen utfordringer i sluttspurten på arbeidene, men aktører fra ulike faggrupper og entreprenører har vært løsningsorienterte og dratt i samme retning. Jeg vil sende en stor blomst til alle som har bidratt. Innsatsen har vært formidabel, sier prosjektsjef Andrew Croucher i Bane NOR.

I tiden fremover vil hastigheten på den strekningen som nå er tatt i bruk, være midlertidig nedsatt til 80 km/t. En viss mengde med last må passere over strekningen før hastigheten kan settes opp til 200 km/t. Fra ruteendringen 10. desember vil persontogene spare inntil fem minutter nord for Eidsvoll, i tillegg til at man forventer at punktligheten blir bedre og godstogene får bedre vilkår.

–Jeg har en god følelse og tror at dette går bra, men for sikkerhets skyld anbefaler jeg alle som skal reise med tog de første dagene om å holde et lite øye med trafikkmeldingene våre, sier Croucher i Bane NOR.

Ubegrunnet bekynring så langt

SJ Norge fulgte opp med å slippe Tog 43 over brua like før klokken 09:00 mandag morgen. Og kan rapportere om suksessfull passering av både Minnesund og resten av ruta over Norges Po-slette.

–Jeg snakket nettopp med lokføreren, ingen hadde havnet i Mjøsa, som han spøkefullt repliserte da jeg ville vite hvordan jomfruturen hadde gått. Føreren og de over 143 passasjerene om bord hadde hatt en strålende passering av brua i fint høstvær. Lokføreren var meget fornøyd med jobben som var gjort, og gledet seg allerede til hastigheten kunne mer enn dobles slik at togkundene fikk nyte fordelen av den enorme jobben som Bane NOR nå har gjort langs den historiske strekningen. Man føler jo unektelig at man er med på noe stort, sier sjef for operasjon og sikkerhet i SJ Norge, Steinar Olsen.

En glad gjeng fra Bane NOR hadde selskap av Eidsvoll-ordfører Hege Svendsen på den historiske turen med et fullstappet tog 329. (Foto: Olav Nordli(/Bane NOR)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

VY får slakt av kundene på «Trustpilot»

«Ubrukelige amatører»! Ingen kjære mor å kjøre tog på Østlandet. På det anerkjente omdømmestedet «Trustpilot» får VY kun en stjerne av 91 prosent av de som har vurdert togselskapet. Tre personer gir fem stjerner som er maks score. Om de er modige eller bare dumdristig, ja det kan vi jo la VY selv svare på. […]

Les mer

Full forvirring – utrullingen av prestisjeprosjektet ERTMS satt på vent

Fullt kaos rundt utrullingen av ERTMS. Prestisjeprosjektet som skulle gjøre Europeisk jernbane både sikrere, mer sømløs og raskere er utsatt på ubestemt tid. Underleverandørene klarer ikke å levere, og «sammenfallende utfordringer», er blant årsakene. Nå må vi legge helt nye planer, sier Bane NOR til tog24. Bane NOR var altså godt i gang med å […]

Les mer

De ti raskeste togtypene i 2024

Nå må flyene passe seg for togene går stadig raskere, og at verdens raskeste tog i 2024 er et flytog. Ja da blir sammenligningen enda mer aktuell. Nå har tog slått flere rekorder og toppen er så langt nådd med over 600 kilometer i timen. Det tar nok enda noen år før vi kan oppleve […]

Les mer