I forbindelse med at SV og Senterpartiet fremmet forslag om evaluering av Jernbanereformen i stortinget, fremmet Senterpartiet et forslag alene om at stortinget skulle gå inn for å legge ned Jernbanedirektoratet. Dette fikk kun stemmene til Senterpartiet , Fremskrittspartiet og en stemme fra SV.
Sp vil plassere ansvaret for overordnet styring og strategier tydelig hos Samferdselsdepartementet, mens funksjoner som omhandler den operasjonelle driften legges til Bane Nor. I det ligger også et klart ansvar for å ta raske avgjørelser når det kommer til drift og vedlikehold. Sigbjørn Gjelsvik (Sp) og leder av Transport- og kommunikasjonskomiteen mener en slik organisering med færre aktører vil bidra til å samle kompetanse og gi klarere ansvarsforhold og styringslinjer.

Han trekke frem avgangen til Thor Gjermund Eriksen som et helt klart sykdomstrekk på situasjonen slik den er (over)organisert i dag. Gjelsvik mener det var en erkjennelse for norsk jernbanedrift anno 2025, at den nylige avgåtte konsernsjefen var såpass klar i sine begrunnelser for avskjeden.
Gjelsvik peker på at det innebærer en gigantisk snuoperasjon, men samtidig er gledelig, at FrP støtter forslaget. Opprettelsen av Jernbanedirektoratet var et sentralt grep i Solbergregjeringens jernbanereform.

–FrP var sentrale da jernbanereformen ble lagt frem og Jernbanedirektoratet ble opprettet. De hadde jo samferdselsministeren, Ketil Solvik Olsen. Det er bra at FrP nå har erkjent at direktoratet de selv opprettet, har bidratt til byråkratisering og uklare ansvarsforhold og styringslinjer, og at de nå støtter oss i å legge det ned, sier Gjelsvik.
Han er glad for at de på tross av forskjellig politikk på mange områder kan forenes i et så viktig spørsmål knyttet til norsk jernbane og hvordan den kan bli mer effektivt drevet.
–Det overordnede målet med forslaget om å legge ned direktoratet er å effektivisere driften og beslutningsprosessene på norsk jernbane, gjennom færre aktører med klarere ansvarsforhold og styringslinjer. Det trengs mer fokus på operasjonell drift og å få ting til å fungere. Samtidig må fokus i mye sterkere grad rettes mot kundenes behov. Dersom de partiene som i sin tid var mot jernbanereformen, hadde støttet vårt forslag, så ville det fått flertall. Vi vil jobbe videre for å få til dette, sier Gjelsvik.

Fremmet tilsvarende forslag i fjor
FrP fremmet et tilnærmet likelydende forslag i 2024 knyttet til behandlingen av Nasjonal Transportplan. FrP´s motivasjon for å legge ned direktoratet er direkte knyttet opp mot det de kaller en sterkere ansvarliggjøring av de samferdselspolitiske avgjørelsene i departementet.
–FrP tar på alvor de evalueringene og rapportene som er laget i etterkant av reformen fra 2015 inkl Riksrevisjonens rapport. I tillegg granskingen av nedstengningen 1. juledag. Alle peker på et uavklart ansvarsforhold mellom Bane Nor, Jernbanedirektoratet og Samferdselsdepartementet, der de ofte peker på hverandre. FrP ønsker derfor å styrke jernbanereformen ytterligere ved å tillegge departementet et tydeligere overordnet ansvar. Dette i tillegg til at Bane Nor og også Nye Veier sin portefølje, foreløpig kun FRE16. FrP ønsker at selskapet får en større portefølje som kan utfordre Bane Nor ved at det blir mer konkurranse, og at de også får et tydeligere plassert ansvar. I dagens struktur anbefaler Bane Nor innenfor sine prioriteringer, deretter overprøves ofte disse av Direktoratet, deretter kommer departementet med sin prioritering som ofte går på tvers av hva utbyggingsansvarlig opprinnelig foreslo, sier Morten Stordalen, transportpolitisk talsperson i FrP til Tog24.
FrP støttet forslaget fra Sp, selv om de muligens har en annen agenda om jernbanereformen. Men de er i hvert fall nå enige om at de synes Jernbanedirektoratet kan synes noe overflødig, ifølge Stordalen. Han mener fortsatt dette bør være mulig å kunne få på plass allerede ved årsskiftet 2026/2027. Det betyr at han ikke ser på denne kampen som over selv om forslaget fikk liten tilslutning i stortinget denne gang.
Vi har forelagt Jernbanedirektoratet forslaget fra Sigbjørn Gjelsvik og Senterpartiet og bedt om en kommentar.

Foto: Frode Pedersen Tog24
–Vår viktigste motivasjon er å gi innbyggerne et best mulig togtilbud innenfor de rammebetingelsene som er satt av Storting og regjering. Det gjør vi enkelt sagt ved å gi faglige råd til Samferdselsdepartementet og ved å gjennomføre politiske beslutninger. Jeg er stolt over den jobben som våre ansatte gjør, de har en sterk profesjonalitet knyttet til rollen som fagdirektorat og en enorm dedikasjon for samfunnsoppdraget. Jeg mener at vi skaper verdi for både passasjerene og samfunnet gjennom å ta ansvar for at innsatsfaktorene i jernbanen henger sammen i en helhet, og ved å sørge for at vi får mest mulig jernbane for fellesskapets midler. Arbeidet med bedre punktlighet og helhetlig risikostyring i sektoren er eksempler på dette, svarer Jernbanedirektør Knut Sletta i en kommentar til Tog24.