Folkefesten i gang for Raumabanen

Da er dagen mange har ventet på langs Raumabanen godt i gang. 100-åringen skal feires og det til gangs. Bunader og vadmelsbukser pryder plattformen i Åndalsnes, og rallarkledde kvinner og menn, sammen med staselige pyntede jernbaneansatte, setter de sitt preg på folkefesten og jubileet for en av verdens vakreste togstrekninger.

Klokken 10.10 i formiddag forlot selve jubileumstoget Dombås stasjon med kurs ned Romsdalen for Åndalsnes hvor det skulle være inne rundt klokken 15:00 i dag fredag 20. september. Selvskreven gjest om bord var entusiasten over alle, Leif Johnny Olestad. Fotografen som har tatt tusenvis av bilder av Raumabanen gjennom de siste 30 år. Han har i tillegg en anselig samling av relikvier fra Raumabanen 100-årige historie.

–For en fantastisk dag dette er. Jeg blir nesten rørt her jeg står på Bjorli stasjon hvor vi skal ha et stopp så folk får se seg rundt og oppleve jernbanehistorien på nært hold. Høstfargene er i ferd med å farge dalen, og gjør denne dagen vakrere enn noensinne. Vi kjører med tre lokomotiv og seks vogner. Lokomotivene har nummer 602, 616 og 642, alt er lånt ut fra Jernbanemuseet. Nå skal vi straks fortsette nedover dalen med fulle vogner til Åndalsnes hvor folkefesten fortsetter og det skal stekes vafler på spesialbygde vaffeljern store som kumlokk. Selvsagt med Bane NOR`s logo, forteller entusiasten Leif Johnny Olestad.

På stasjonsområdene på Bjorli og Verma kan fremmøtte blant annet forvente dans og sang fra kulturskolene, konsert med Synne Vo, demonstrasjon av arbeidsverktøy, historiske innslag og kortreist mat fra bygdekvinnelag. På Verma vil statssekretær i Samferdselsdepartementet, Cecilie Kroglund, legge ned krans ved Kongebautaen. Jernbanedirektør Knut Sletta vil legge ned krans ved minnesteinen over de som omkom under byggingen av banen.

I kveld er det gallaforestilling i kulturhuset og det skal fremføres nyskrevet musikk som skal være en hyllest til 100-åringen. Der skal for øvrig også Olestads bilder prege vegger og bakgrunner for kveldens feiring.

Mange vil hylle denne historiske togstrekningen

–Det er flott å se det store engasjementet fra kommuner og innbyggere, det viser hvilken betydning Raumabanen har for lokalsamfunnet og næringslivet i regionen også i dag. Hundreårsmarkeringen gir oss anledning til å sette pris på lokalsamfunnet og de som bruker banen i dag, og minnes de som bygde banen med få ressurser. Vi ønsker å lage en opplevelse som folk som bor langs Raumabanen og besøkende vil være stolt av, sier Thor Gjermund Eriksen, konsernsjef i Bane NOR.

I morgen blir det næringslivsseminar om banestrekningens neste 100 år. Den forbinder fjellene i innlandet med kysten, og vil for alltid spille en rolle som turistbane med sin historie fra krigen, og som gods og tilbringerbane til havna i Åndalsnes. Det er SJ Norge som kjører passasjertogene på Raumabanen, og jobber kontinuerlig med å gjøre strekningens unike historie tilgjengelig for et bredere internasjonalt publikum.

–Banen har vært viktig for reisende og gods så lenge den har vært i drift, og har også hatt en sentral rolle i å frakte turister som kom med turistskip til Åndalsnes. Det tidlige engasjementet for å få den bygd, vitner om banens betydning for lokalsamfunnene. Den er fortsatt viktig i dag, med SJ Norge som ansvarlig for persontrafikken, mens OnRail står for godstrafikken, sier jernbanedirektør Knut Sletta.

En stor takk til Leif Johnny Olestad som har levert bildene til denne reportasjen.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

Jernbanetilsynet har gitt klarsignal for oppstart av turisttoget «Norient Express»

Statens jernbanetilsyn har gitt klarsignal for turisttoget «Norientexpressen» på tross av innsigelser fra både Vy og Jernbanedirektoratet. SJ Norge er involvert i pionerprosjektet som leverandør og operatør av togene som blir et nytt og unikt turistkonsept.  Det er gitt konsesjon ut fra et beregnet passasjergrunnlag på 3000 ifølge Jernbanetilsynet. Nordens første rendyrkede turisttog beregnet for […]

Les mer

Når tog dør puster det liv i andre gamlinger

Tro det eller ei, men også noe så metalldødt som et tog har sin levetid. Kravet til universell utforming gjør at gamle tog må si takk for seg og ender opp på en metallkirkegård i Øvre Eiker like utenfor Drammen. Så lenge vi ikke snakker museumsverdi så er levetiden til et tog cirka 40 år. […]

Les mer

Direktøren i Norske tog kaller 2024 for togtrafikkens «Annus Horribilis»

Det har vært et meget utfordrende år for togtrafikken ifølge Norske togs direktør Øystein Risan. Han vet hvor skoen trykker for det er hans ansvar å levere materiellet som daglig frakter tusenvis av forventningsfulle kunder rundt på skinner i Norge. Men han er ikke villig til å ta hele ansvaret for dette «fryktelige året» alene. […]

Les mer