Folkefesten i gang for Raumabanen

Da er dagen mange har ventet på langs Raumabanen godt i gang. 100-åringen skal feires og det til gangs. Bunader og vadmelsbukser pryder plattformen i Åndalsnes, og rallarkledde kvinner og menn, sammen med staselige pyntede jernbaneansatte, setter de sitt preg på folkefesten og jubileet for en av verdens vakreste togstrekninger.

Klokken 10.10 i formiddag forlot selve jubileumstoget Dombås stasjon med kurs ned Romsdalen for Åndalsnes hvor det skulle være inne rundt klokken 15:00 i dag fredag 20. september. Selvskreven gjest om bord var entusiasten over alle, Leif Johnny Olestad. Fotografen som har tatt tusenvis av bilder av Raumabanen gjennom de siste 30 år. Han har i tillegg en anselig samling av relikvier fra Raumabanen 100-årige historie.

–For en fantastisk dag dette er. Jeg blir nesten rørt her jeg står på Bjorli stasjon hvor vi skal ha et stopp så folk får se seg rundt og oppleve jernbanehistorien på nært hold. Høstfargene er i ferd med å farge dalen, og gjør denne dagen vakrere enn noensinne. Vi kjører med tre lokomotiv og seks vogner. Lokomotivene har nummer 602, 616 og 642, alt er lånt ut fra Jernbanemuseet. Nå skal vi straks fortsette nedover dalen med fulle vogner til Åndalsnes hvor folkefesten fortsetter og det skal stekes vafler på spesialbygde vaffeljern store som kumlokk. Selvsagt med Bane NOR`s logo, forteller entusiasten Leif Johnny Olestad.

På stasjonsområdene på Bjorli og Verma kan fremmøtte blant annet forvente dans og sang fra kulturskolene, konsert med Synne Vo, demonstrasjon av arbeidsverktøy, historiske innslag og kortreist mat fra bygdekvinnelag. På Verma vil statssekretær i Samferdselsdepartementet, Cecilie Kroglund, legge ned krans ved Kongebautaen. Jernbanedirektør Knut Sletta vil legge ned krans ved minnesteinen over de som omkom under byggingen av banen.

I kveld er det gallaforestilling i kulturhuset og det skal fremføres nyskrevet musikk som skal være en hyllest til 100-åringen. Der skal for øvrig også Olestads bilder prege vegger og bakgrunner for kveldens feiring.

Mange vil hylle denne historiske togstrekningen

–Det er flott å se det store engasjementet fra kommuner og innbyggere, det viser hvilken betydning Raumabanen har for lokalsamfunnet og næringslivet i regionen også i dag. Hundreårsmarkeringen gir oss anledning til å sette pris på lokalsamfunnet og de som bruker banen i dag, og minnes de som bygde banen med få ressurser. Vi ønsker å lage en opplevelse som folk som bor langs Raumabanen og besøkende vil være stolt av, sier Thor Gjermund Eriksen, konsernsjef i Bane NOR.

I morgen blir det næringslivsseminar om banestrekningens neste 100 år. Den forbinder fjellene i innlandet med kysten, og vil for alltid spille en rolle som turistbane med sin historie fra krigen, og som gods og tilbringerbane til havna i Åndalsnes. Det er SJ Norge som kjører passasjertogene på Raumabanen, og jobber kontinuerlig med å gjøre strekningens unike historie tilgjengelig for et bredere internasjonalt publikum.

–Banen har vært viktig for reisende og gods så lenge den har vært i drift, og har også hatt en sentral rolle i å frakte turister som kom med turistskip til Åndalsnes. Det tidlige engasjementet for å få den bygd, vitner om banens betydning for lokalsamfunnene. Den er fortsatt viktig i dag, med SJ Norge som ansvarlig for persontrafikken, mens OnRail står for godstrafikken, sier jernbanedirektør Knut Sletta.

En stor takk til Leif Johnny Olestad som har levert bildene til denne reportasjen.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

«Randklev ll»? – Dovrebanen stengt på ubestemt tid

Med flommen som ødela Randklev bru friskt i minne, melder Bane NOR i morges om at de i natt måtte stenge Dovrebanen på ubestemt tid. Tidligst onsdag 5. februar kan de komme med en oppdatering. Det jobbes nå på spreng for å kartlegge eventuell skader på Otta Jernbanebru hvor løsmasser er gravd ut under et […]

Les mer

Økt kapasitet på Bergensbanen med flere krysningsspor

Bane NOR jobber nå med planleggingen av to nye krysningsspor på Bergensbanen sammen med Multiconsult. Tre andre skal oppgraderes og forlenges. Hovedplanen skal være klare sommeren 2026, men uklart med byggestart. Fire av kryssingssporene ligger mellom Myrdal og Voss – på Vieren, Mjølfjell, Urdland og Ygre. I tillegg skal kryssingssporet på Ustaoset forlenges. De to […]

Les mer

Tøffe togkrav fra fylkestinget i Nordland

Fylkestinget i Nordland har sendt krav til Nasjonale myndigheter om at Nordlandsbanen snarest blir elektrifisert, at materiellet blir skiftet ut med nytt, og at man forlenger banen frem til Narvik. Ikke minst av sikkerhetspolitiske grunner og for å få større nasjonal kontroll over godstransporten. De får bare delvis støtte fra Jernbandirektoratet i ny beredskapsrapport. –Bare […]

Les mer