Slik ser det ut på byggeplassen ved Randklev bru på Ringebu i dag lørdag 7. oktober. Det er nå etablert en egen plattform for en av verdens største beltegående kraner som skal komme i slutten av uke 41 for å løfte bort bruelementene som fortsatt ligger tvers over Gudbrandsdalslågen. Det pågående arbeidet blir sakte-TV for de som ønsker å følge opprydningen.
Det er knyttet stor spenning til om de gamle bruelementene kan gjenbrukes, noe som kan spare enormt med tid for å få trafikken raskt i gang igjen. Men få om ingen venter trafikk over Randklev før året er omme og kalenderen viser 2024.
Et fem mål stort område er nå i ferd med å bli til et solid fundament for en av de største kranene som noen gang har vært på jobb i Norge. Kranen av merket Liebherr LR 11350 er en av verdens største beltegående kraner. Den veier rundt 1450 tonn og kan løfte 1350 tonn. Hvis man ser nøye etter på bilde, så kan man se dimensjonene målt opp mot den personen som står i forkant.
Byggeprosessen minutt for minutt
På mange måter har Randklev bru blitt et sterkt symbol på ødeleggelsene som skjedde under uværet «Hans». Bane NOR har sammen med flere underleverandører etablert et eget webkamera på plassen, og her kan du følge byggearbeidene minutt for minutt. Men det kan bli mange minutter med sakte-TV før forbindelsen er oppe og går. I beste fall er man kommet godt inn i det nye året før Dovrebanen igjen kan kjøre over lågen ved Ringebu.
Følg byggeprosessen her: Bilde som er brukt innledningsvis er tatt i dag lørdag 7. oktober klokken 08:45.
https://kunde.byggekamera.no/?p=821&c=1068
For å frakte den enorme krana til byggeplassen ved Randklev bru i Ringebu trenger man over åtti lastebiler. Arbeidet med å frakte krandelene fra Oslo Havn starter i slutten av uke 41.
–Det vil ta tid å laste krandelene over på lastebiler, og det er heller ikke ønskelig å få alt transportert hit samtidig. Vi trenger den plassen vi har, og krana skal jo monteres opp del for del, så selve transporten vil ikke bli noen stor happening, sier anleggsleder i Riv-Øst AS Steinar Slåtto til avisa Dølen.
Det er fortsatt usikkert om noe av den gamle brua kan gjenbrukes, og uansett må de gamle brufundamentene
–Når vi har løftet bruelementene på land, blir de to brudelene liggende her på land for at vi skal skaffe oss en oversikt over eventuelle skader. Det gir oss en optimal innsikt i hva som skal til for å reparere dem, og eventuelt utføre jobben på stedet, det vil gi en raskere løsning enn om vi må bygge nytt, uttaler banedirektør Eivind Bjurstrøm i Bane NOR til avisa Dølen.
Veldig god ide med minutt for minutt,men vi som ikke er eksperter har problemer med å komme inn.