Ifølge den kinesiske avisen Global Times har kineserne nylig gjennomført en fullskala test av sine ultra høyhastighetstog av typen «Maglev». «Flyvende tog» som kan oppnå en topphastighet på 1000 kilometer i timen. Det endelige farvel til fly på innenlands strekninger kan være nærmere virkeligheten enn noen gang.
Også det anerkjente nettstedet International Railway Journal, skriver at testen nylig skjedde i en spesialbygd vakum-tunell på to kilometer nord i Kina. Det som var utgangspunkt for testen denne gang var ifølge testteamet å se hvordan så ultrahøye hastigheter virket på bremsemulighetene, og hvordan togenes elektromagnetiske felt klarer «å fjære» så passasjerene ikke får det ukomfortabelt.
Sjekk denne videoen som forteller mer om testingen:
Kort om teknologien
«Maglev» kommer i flere utgaver, det bygges i Japan og teknologien bygger på at toget flyter på et magnetisk felt (Magnetic Leviation) og derfor ikke har hjul. Det er mange av disse togene som har oppnådd en hastighet på over 600 kilometer i timen. Nå har man altså løftet den grensen, og leker med hastigheter opp mot lydens hastighet på 1235 kilometer i timen. For alle som har fulgt med i timen er ikke teknikken ny. Maglev-teknikken har eksistert i flere tiår allerede, men det er først nå i skarp konkurranse med flyene, og det enorme fokuset på en mer bærekraftig transport, at teknikken virkelig har skutt fart. Det kan du lese mer om i denne saken:
Egentlig var det Elon Musk som lanserte ideen til denne type tog allerede i 2013. Han kalte ideen til et slikt prosjekt for «Hyperloop», men selskapet som jobbet med ideene skal ha blitt lagt ned i 2023 ifølge Global Times China. For de som følger dette markedet tett, så var også Virgin inne på det samme med deres utgave av et «Hyperloop-system». Men så vidt tog24. no kan finne ut, så var dette kun testing i 3D.
Nå har altså kineserne tatt steget videre, bygget nye testfasiliteter for denne type utvikling i Yanggao nord i Kina. Hovedhensikten skal være å forene forskning og utvikling på det som skjer i luftfarts- og romteknologi, med det som kan bli brukt i utviklingen av fremtidens høyhastighetstog. Passasjergrunnlaget er der så definitivt, og ingen land i verden flytter så mange mennesker hver dag ut og inn av byer som Kina. Landet som har 160 000 kilometer med jernbane, og hvor cirka 45 000 av disse er beregnet for høye hastigheter.