«Flyvende tog» kan ha oppnådd en hastighet på 1000 kilometer i timen

Ifølge den kinesiske avisen Global Times har kineserne nylig gjennomført en fullskala test av sine ultra høyhastighetstog av typen «Maglev». «Flyvende tog» som kan oppnå en topphastighet på 1000 kilometer i timen. Det endelige farvel til fly på innenlands strekninger kan være nærmere virkeligheten enn noen gang.

Også det anerkjente nettstedet International Railway Journal, skriver at testen nylig skjedde i en spesialbygd vakum-tunell på to kilometer nord i Kina. Det som var utgangspunkt for testen denne gang var ifølge testteamet å se hvordan så ultrahøye hastigheter virket på bremsemulighetene, og hvordan togenes elektromagnetiske felt klarer «å fjære» så passasjerene ikke får det ukomfortabelt.

Sjekk denne videoen som forteller mer om testingen:

Kort om teknologien

«Maglev» kommer i flere utgaver, det bygges i Japan og teknologien bygger på at toget flyter på et magnetisk felt (Magnetic Leviation) og derfor ikke har hjul. Det er mange av disse togene som har oppnådd en hastighet på over 600 kilometer i timen. Nå har man altså løftet den grensen, og leker med hastigheter opp mot lydens hastighet på 1235 kilometer i timen. For alle som har fulgt med i timen er ikke teknikken ny. Maglev-teknikken har eksistert i flere tiår allerede, men det er først nå i skarp konkurranse med flyene, og det enorme fokuset på en mer bærekraftig transport, at teknikken virkelig har skutt fart. Det kan du lese mer om i denne saken:

Fra testfasilitetene til «prøve-podden» med Maglev-teknikken som nå testet ut for å oppnå hastigehet opp mot 1000 kilometer i timen. Foto: Fra Youtubevideo

Egentlig var det Elon Musk som lanserte ideen til denne type tog allerede i 2013. Han kalte ideen til et slikt prosjekt for «Hyperloop», men selskapet som jobbet med ideene skal ha blitt lagt ned i 2023 ifølge Global Times China. For de som følger dette markedet tett, så var også Virgin inne på det samme med deres utgave av et «Hyperloop-system». Men så vidt tog24. no kan finne ut, så var dette kun testing i 3D.

Nå har altså kineserne tatt steget videre, bygget nye testfasiliteter for denne type utvikling i Yanggao nord i Kina. Hovedhensikten skal være å forene forskning og utvikling på det som skjer i luftfarts- og romteknologi, med det som kan bli brukt i utviklingen av fremtidens høyhastighetstog. Passasjergrunnlaget er der så definitivt, og ingen land i verden flytter så mange mennesker hver dag ut og inn av byer som Kina. Landet som har 160 000 kilometer med jernbane, og hvor cirka 45 000 av disse er beregnet for høye hastigheter.

Det sprenges hastighetsrekorder med de nye Maglev togene. Foto: Fra youtube video

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

Folkefesten i gang for Raumabanen

Da er dagen mange har ventet på langs Raumabanen godt i gang. 100-åringen skal feires og det til gangs. Bunader og vadmelsbukser pryder plattformen i Åndalsnes, og rallarkledde kvinner og menn, sammen med staselige pyntede jernbaneansatte, setter de sitt preg på folkefesten og jubileet for en av verdens vakreste togstrekninger. Klokken 10.10 i formiddag forlot […]

Les mer

SJ Norge med flest førnøyde sommergjester om bord i togene

Ifølge Jernbanedirektoratets nyeste kundeundersøkelse, er det SJ Norge blant togselskapene som har høyest kundetilfredshet. De kjører blant annet Dovrebanen og Nordlandsbanen. SJ svarer med at de har planene klare for å bli enda bedre. Jernbanedirektoratet måler kundenes tilfredshet hvert kvartal på alle togstrekninger i Norge. Og den siste undersøkelsen dekker sommerperioden juni til og med […]

Les mer

Flytoget blir datterselskap i Vy gruppen

Samferdselsdepartementet har i dag orientert om at Vy og Flytoget skal slås sammen, og allerede fra 1. januar neste år er Flytoget historie i sin nåværende form. Flytoget blir nå et datterselskap under Vy gruppen. Samferdselsministeren skal i dagens orienteringsmøte ha understreket at Vy og Flytoget skal være likestilte partnere i sammenslåingsprosessen. Sammenslåingen skal skje […]

Les mer