«Flyvende tog» kan ha oppnådd en hastighet på 1000 kilometer i timen

Ifølge den kinesiske avisen Global Times har kineserne nylig gjennomført en fullskala test av sine ultra høyhastighetstog av typen «Maglev». «Flyvende tog» som kan oppnå en topphastighet på 1000 kilometer i timen. Det endelige farvel til fly på innenlands strekninger kan være nærmere virkeligheten enn noen gang.

Også det anerkjente nettstedet International Railway Journal, skriver at testen nylig skjedde i en spesialbygd vakum-tunell på to kilometer nord i Kina. Det som var utgangspunkt for testen denne gang var ifølge testteamet å se hvordan så ultrahøye hastigheter virket på bremsemulighetene, og hvordan togenes elektromagnetiske felt klarer «å fjære» så passasjerene ikke får det ukomfortabelt.

Sjekk denne videoen som forteller mer om testingen:

Kort om teknologien

«Maglev» kommer i flere utgaver, det bygges i Japan og teknologien bygger på at toget flyter på et magnetisk felt (Magnetic Leviation) og derfor ikke har hjul. Det er mange av disse togene som har oppnådd en hastighet på over 600 kilometer i timen. Nå har man altså løftet den grensen, og leker med hastigheter opp mot lydens hastighet på 1235 kilometer i timen. For alle som har fulgt med i timen er ikke teknikken ny. Maglev-teknikken har eksistert i flere tiår allerede, men det er først nå i skarp konkurranse med flyene, og det enorme fokuset på en mer bærekraftig transport, at teknikken virkelig har skutt fart. Det kan du lese mer om i denne saken:

Fra testfasilitetene til «prøve-podden» med Maglev-teknikken som nå testet ut for å oppnå hastigehet opp mot 1000 kilometer i timen. Foto: Fra Youtubevideo

Egentlig var det Elon Musk som lanserte ideen til denne type tog allerede i 2013. Han kalte ideen til et slikt prosjekt for «Hyperloop», men selskapet som jobbet med ideene skal ha blitt lagt ned i 2023 ifølge Global Times China. For de som følger dette markedet tett, så var også Virgin inne på det samme med deres utgave av et «Hyperloop-system». Men så vidt tog24. no kan finne ut, så var dette kun testing i 3D.

Nå har altså kineserne tatt steget videre, bygget nye testfasiliteter for denne type utvikling i Yanggao nord i Kina. Hovedhensikten skal være å forene forskning og utvikling på det som skjer i luftfarts- og romteknologi, med det som kan bli brukt i utviklingen av fremtidens høyhastighetstog. Passasjergrunnlaget er der så definitivt, og ingen land i verden flytter så mange mennesker hver dag ut og inn av byer som Kina. Landet som har 160 000 kilometer med jernbane, og hvor cirka 45 000 av disse er beregnet for høye hastigheter.

Det sprenges hastighetsrekorder med de nye Maglev togene. Foto: Fra youtube video

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Relaterte saker

«Randklev ll»? – Dovrebanen stengt på ubestemt tid

Med flommen som ødela Randklev bru friskt i minne, melder Bane NOR i morges om at de i natt måtte stenge Dovrebanen på ubestemt tid. Tidligst onsdag 5. februar kan de komme med en oppdatering. Det jobbes nå på spreng for å kartlegge eventuell skader på Otta Jernbanebru hvor løsmasser er gravd ut under et […]

Les mer

Økt kapasitet på Bergensbanen med flere krysningsspor

Bane NOR jobber nå med planleggingen av to nye krysningsspor på Bergensbanen sammen med Multiconsult. Tre andre skal oppgraderes og forlenges. Hovedplanen skal være klare sommeren 2026, men uklart med byggestart. Fire av kryssingssporene ligger mellom Myrdal og Voss – på Vieren, Mjølfjell, Urdland og Ygre. I tillegg skal kryssingssporet på Ustaoset forlenges. De to […]

Les mer

Tøffe togkrav fra fylkestinget i Nordland

Fylkestinget i Nordland har sendt krav til Nasjonale myndigheter om at Nordlandsbanen snarest blir elektrifisert, at materiellet blir skiftet ut med nytt, og at man forlenger banen frem til Narvik. Ikke minst av sikkerhetspolitiske grunner og for å få større nasjonal kontroll over godstransporten. De får bare delvis støtte fra Jernbandirektoratet i ny beredskapsrapport. –Bare […]

Les mer